Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Vet du vad TS, ni väntar ert första barn. Min sambo trodde att alla bebisar sov i eget rum och i egen säng innan vårt första barn föddes. Nu är han 3-barnsfar, har samsovit med alla tre i flera år, vi har valt bort vagn så vi har sjalat och burit dem i bärsele istället. Det är liksom en annan sak - för de flesta - när man väl har det lilla underverket i sin famn

Sedan vet jag ju inte hur din man är skapt, men min tycker att det är sådär kul att springa upp på nätter till bebis som äter var och varannan timme. Varför liksom .

• Flickan och kråkan
    Elwan skrev 2014-11-20 17:08:25 följande:
    Nä  det är inte bättre för oss. Jag känner att det är viktigt att han får sova i fred. I sin säng. Jag sover jättebra i den andra sängen! Eftersom vårt barn kommer att sova i sin säng eller hos mig när jag ammar så spelar det liksom ingen roll alls. Skulle min sambo vilja sova i barnrummet så fine. Men i och med att alla bebisens saker finns där så tror vi att det skulle det bli olidligt för honom om jag ska in och ut ifrån det rummet halva natten och byta blöjor och hämta nya kläder osv. Väldigt opraktiskt!
    Men har ni verkligen inga planer på att hjälpas åt...lite...alls? 
  • Flickan och kråkan
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-23 14:36:24 följande:
    Dessutom ogillar jag att skötsel av EGNA barn jämställs med ett avlönat arbete. Mitt barn är en del av mitt LIV, det är absolut inte mitt JOBB. Livet är inte bara en dans på rosor, visste du inte det?
    Ja, och då borde det väl vara en del av båda föräldrarnas liv den tid man delar med varandra - dans på rosor eller ej.
    Anonym (Piggelin) skrev 2014-11-23 14:13:38 följande:
    Man får ju givetvis sova när bebisen sover.
    Det gjorde jag och min son var ungefär som du beskriver din dotter.
    Antar att du har ett barn......
  • Flickan och kråkan
    Milleman skrev 2014-11-24 10:07:33 följande:
    Fast vi har också gjort så att den tar natten som är ledig dagen efter. Såklart inte vid extrema tillfällen som magsjuka och kruppanfall osv.

Men det har funkat för oss. Den som är ledig kan ju passa på att vila på dagen!
    Jag antar att du också bara har ett barn.....
  • Flickan och kråkan
    Anonym (Piggelin) skrev 2014-11-24 10:46:57 följande:
    Jag har två om det nu har någon betydelse.
    Har man flera barn så är det inte alltid så lätt att "bara sova på dagen när bebisen sover". 

Jag har tre och har inte kunnat sova med vare sig bebis nummer två eller tre på dagen. Tvåan kom tätt så då var det inte aktuellt. Trean kom ett par år senare så han har ju fått sova i farten huvudsakligen. Svårt att sova själv på väg till skolan, eller på väg att hämta i förskolan, i ishallen eller i gymnastiksalen etc.

Jag har tagit mest på nätterna medan de ammat, men tycker att det låter jättemärkligt att pappan eller den som arbetar inte alls tar någon del i nätter eller annan tid då han/hon är hemma. För oss har det varit självklart att man hjälps åt på olika sätt när man kan. 
  • Flickan och kråkan
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-26 10:24:07 följande:
    Gemensamt ansvar för mig handlar inte om att dela alla timmar och uppgifter i två likadana delar, utan att gemensamt ansvara för att alla i familjen har det bra. Två personer med olika egenskaper, olika läggning, olika behov och olika intressen kan inte dela upp projektet Familj Ab i två exakt likadana delar och sedan tro att båda kommer att vara exakt lika nöjda med tillvaron.

Dessutom tycker jag det är småpetigt att prata om TIMMAR, när det gäller ett barn som förhoppningsvis kommer att finnas i familjen i flera DECENNIER. Om nu mamman "arbetar" mera med barnet under dess första levnadsår, så kanske det jämnar ut sig 10 år senare när pappan engagerar sig i barnets hobby. Eller när han 30 år senare hjälper till med barnets husbygge.

DÄRFÖR tycker jag inte det är viktigt att räkna timmar.

Kan du nu i din tur svara på min fråga?

Hur ska det vara för att du ska anse att du är "ledig"? Är du ledig när du läser sagor för ditt barn? Om ni går på bio tillsammans? Menar du på fullaste allvar att du aldrig kan slappna av och njuta av tillvaron om du är tillsammans med ditt barn?
    Vi räknar verkligen inte timmar, men jag tycker att din jämförelse är lite besynnerlig. Om pappan som engagerar sig i sin 10-årings hobby, samtidigt hemskolar sitt barn så kanske det blir lite mer relevant.....om denna 10-åring dessutom inte sover mer än sådär en timme i stöten på nätterna så skulle jag tro att pappan också efter ett par månader skulle vara aptrött hur mycket han än älskar att vara med sitt barn och kanske båda föräldrarna i det läget skulle tycka att det vore rätt logiskt att hjälpas åt på nätterna även om mamman arbetar.
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!