Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-26 10:24:07 följande:
Gemensamt ansvar för mig handlar inte om att dela alla timmar och uppgifter i två likadana delar, utan att gemensamt ansvara för att alla i familjen har det bra. Två personer med olika egenskaper, olika läggning, olika behov och olika intressen kan inte dela upp projektet Familj Ab i två exakt likadana delar och sedan tro att båda kommer att vara exakt lika nöjda med tillvaron.
Dessutom tycker jag det är småpetigt att prata om TIMMAR, när det gäller ett barn som förhoppningsvis kommer att finnas i familjen i flera DECENNIER. Om nu mamman "arbetar" mera med barnet under dess första levnadsår, så kanske det jämnar ut sig 10 år senare när pappan engagerar sig i barnets hobby. Eller när han 30 år senare hjälper till med barnets husbygge.
DÄRFÖR tycker jag inte det är viktigt att räkna timmar.
Kan du nu i din tur svara på min fråga?
Hur ska det vara för att du ska anse att du är "ledig"? Är du ledig när du läser sagor för ditt barn? Om ni går på bio tillsammans? Menar du på fullaste allvar att du aldrig kan slappna av och njuta av tillvaron om du är tillsammans med ditt barn?
Vi räknar verkligen inte timmar, men jag tycker att din jämförelse är lite besynnerlig. Om pappan som engagerar sig i sin 10-årings hobby, samtidigt hemskolar sitt barn så kanske det blir lite mer relevant.....om denna 10-åring dessutom inte sover mer än sådär en timme i stöten på nätterna så skulle jag tro att pappan också efter ett par månader skulle vara aptrött hur mycket han än älskar att vara med sitt barn och kanske båda föräldrarna i det läget skulle tycka att det vore rätt logiskt att hjälpas åt på nätterna även om mamman arbetar.