• Hoppasdetärmintur

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

• Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (mitt rum är mitt.) skrev 2014-11-18 11:05:00 följande:

Jag väntar också mitt första barn och jag har funderat på just detta men jag har bestämt mig för att jag vil inte ha barnet i samma rum som jag sover i. Jag tycker man ska sätta gränser från första början och inte dalta för mycket.

Man älskar sina barn jag personligen kommer att man skall sätta gränserna och vad som är ok för att både jag och barnet ska få sova.

Det här var det sjukaste jag har läst! Du vet inte ens hur det är att ha en nyfödd, och du tror att du kan sätta gränser för litet barn som knappt förstår nått haha skrattretande! En nyfödd behöver känna sig trygg, bebisen blir inte trygg av att stänga in hen ensam i ett rum, hur självisk får man vara? Ush jag tycker synd om ditt barn som kommer ha en sån hjärtlös mamma!
  • Morkullan

Barnet ska absolut sova med minst en annan trygg person. Om det är mamma eller pappa eller mormor spelar ingen roll men att sova ensam är i känslan hos det lilla barnet förenat med livsfara! Det är helt beroende av er omsorg och ska absolut inte lämnas ensamt. Om pappan inte vill sova med bebis så fine- då får han sova i ett annat rum. Men bebis ska INTE sova själv! fatta så fruktansvärt utelämnad bebis skulle känna sig- kan ju inte sätta ord på sina känslor eller själv gå till er för tryggheten. Ni måste tillfredsställa barnets behov av att få känna sig tryggt och älskat- det är ett barns rätt och alla föräldrars plikt!

• Tjohalia

Jag tycker man ska göra det så enkelt som möjligt för sig själv. För oss innebar det att barnet sov nå nära som möjligt, ofta i samma säng. Bebisar vaknar typ jätteofta i början, och om man måste springa upp varje gång så stör man sin egen sömn i onödan. Jag både matade och böt blöja i sängen. Första barnet flaskmatades och då hade vi förberett flaskor i kylen. Mannen fick värma dom och kunde sedan somna om, medan jag matade. Med andra barnet (som ammades, GRYMT praktiskt nattetid!) så låg vi ner när han åt, vilket innebar att jag lärde mig sova och amma samtidigt. Vi hade spjälsängen så nära att jag inte ens behövde kliva ur sängen för att lyfta över dom.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Anonym (japp)

I början är det mest bekvämt att bebisen sover hos en då den vaknar några ggr under natten o ska ammas. Skaffa ett babynest så sover den säkert mellan er.

• winnethepooh

Opraktiskt att inte ha bebisen i samma rum. Ska du amma? Du kommer fâ springa en hel del och sitta och vaka pâ bebisens rum, lär inte bli roliga nätter. Om du inte ska amma sâ blir det väl både du och din man som kommer förlora en massa sömn pâ det viset. Jag tror inte att din man har tänkt sig in i hur det är att ha en liten nyfödd, han har nog inte tänkt pâ det praktiska.

• FrauCasio
    nozpa skrev 2014-11-19 09:54:58 följande:

Innan första kom så skulle vi samsova bestämde vi. Det skulle ju vara så himla mysigt o så.. Mm.. Just det. Efter några sömnlösa nätter för min del så fick hon flytta in i sitt eget rum. Jag kunde inte sova med henne varken i sängen eller i sin vagn o vårat sovrum.

Vad berodde det på att du inte kunde sova med ditt barn i samma rum?

• Anonym (,!!!)
    Tjohalia skrev 2014-11-19 12:35:15 följande:

Jag tycker man ska göra det så enkelt som möjligt för sig själv. För oss innebar det att barnet sov nå nära som möjligt, ofta i samma säng. Bebisar vaknar typ jätteofta i början, och om man måste springa upp varje gång så stör man sin egen sömn i onödan. Jag både matade och böt blöja i sängen. Första barnet flaskmatades och då hade vi förberett flaskor i kylen. Mannen fick värma dom och kunde sedan somna om, medan jag matade. Med andra barnet (som ammades, GRYMT praktiskt nattetid!) så låg vi ner när han åt, vilket innebar att jag lärde mig sova och amma samtidigt. Vi hade spjälsängen så nära att jag inte ens behövde kliva ur sängen för att lyfta över dom.

Hur hade ni förbrett flaskorna?
  • Milleman

Vår son skulle sova i vagga bredvid vår säng var det tänkt. Slutade med att han helsov i vår säng i säkert 1 år och nu kommer han in till oss när vi precis lagt oss så sover vi ihop. Han är 3,5 år.

• fluu

Nej, det är inte bäst för barnet att sova själv. Ibland(väldigt ibland) kan det vara det, men inte per se. Påminn honom om att vi är däggdjur vi med.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kasperina

Att få barn, en snabbguide.

Barnet föds, ni åker hem, allt känns stort och häftigt. Bebis sover bra och efter 1,5-2 veckor känner ni att ni har koll, at det här funkar bra.
    Då börjar den lilla rackaren utvecklas. Plötsligt är h*n vaken långa stunder i taget, framför allt nattetid. Hungrig är h*n också, och vill helst äta all vaken tid. Och snutta all sovande tid. Magen börjar fungera på riktigt och bebis får ont Ni börjar tro att h*n har kolik, men plötsligt vänder det. Bebis är idel solsken och börjar sova nattetid, ibland med så lite som 3-4 matpauser under natten. Ni börjar få koll! DÅ slår ett utvecklingssteg till, och plötsligt fungerar inte en enda av de rutiner som ni jobbat så hårt på att få in.
    Det är skrik och gråt och tandagnisslan. Ett litet tag. Sen blir det bättre igen!
    Bebis är idel solsken och börjar sova nattetid, ibland med så lite som 3-4 matpauser under natten. Ni börjar få koll! DÅ slår ett utvecklingssteg till, och plötsligt fungerar inte en enda av de rutiner som ni jobbat så hårt på att få in.
    Det är skrik och gråt och tandagnisslan. Ett litet tag. Sen blir det bättre igen!
    Bebis är idel solsken och börjar sova nattetid, ibland med så lite som 2-3 matpauser under natten. Ni börjar få koll! DÅ slår ett utvecklingssteg till, och plötsligt fungerar inte en enda av de rutiner som ni jobbat så hårt på att få in.

OSV

Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!