• Ess

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Min man och hans ex lade sina barn i eget rum redan första natten, det funkade bra för dem.

Våra gemensamma har sovit hos oss, vilket funkat bra för oss.

Det viktigaste är att man är överens om hur man ska göra, eller att den som inte vill ha barn i sängen kan sova på annan plats.

• Ess
    Hoppasdetärmintur skrev 2014-11-19 09:48:23 följande:

Tack igen för alla råd och tips.

Jag pratade med min man igår, visade vad Socialstyrelsen skrivit/rekommenderat angående barns sovvanor:

Rekommendation om att sova säkert

Socialstyrelsen rekommenderar hälso- och sjukvården att föra
    rådgivande samtal om att barn upp till tre månader sover säkrast på rygg i en egen säng i föräldrarnas sovrum.

Det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att
    spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna.

Då köpte han mina argument, men tryckte på att det står "upp till tre månader". Han vill inte att vårt barn sover i vårt sovrum längre än nödvändigt, pga att han vill behålla vårt rum "personligt" för oss.

Jag förstår hur han tänker; han är orolig att vårt förhållande ska förändras till det sämre när vi får barn. Han vill att vi ska fortsätta vara "vi" även med ett barn.

Jag hoppas och tror att vi båda får oss en tankeställare när barnet kommer. Det här är nog ingen vi kan detaljplanera :)
    Tydligen så funkade det bra för min man och hans ex att deras barn låg ensamma från start.
    Men själv kan jag kan ju bara uttala mig om mina egna, som sov allra bäst första tiden liggande på mage ovanpå min eller mannens bröstkorg. Då hörde dom hjärtat slå och blev lugnare.

Lycka till med bebisen, ni kommer också att hitta ett sätt som funkar för er.
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!