Inlägg från: Anonym (10 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10 år)

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-18 22:04:07 följande:

Flera fördelar med mörkt och tyst:

Man somnar om fortare själv. Man motarbetar mörkrädsla hos barnet, tror jag i varje fall. Har inte sett den minsta tillstymmelse till mörkrädsla hos sonen, jag är mera rädd själv tror jag.

Min son samsov i 10 år med oss föräldrar. Han är och har inte varit det minsta mörkrädd. Men jag tror inte detta beror på samsovningen.
  • Anonym (10 år)
    Hoppasdetärmintur skrev 2014-11-18 09:55:54 följande:

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

Många barn vill och kan inte sova ensamma. Dessutom underlättar det amningen om barnet samsover (viktigt med säker samsovning) eller i alla fall sover i säng nära dig.
    När det gäller plötlig spädbarndöd har jag läst att risken är allra högst för barn som sover i eget rum. Kolla socialstyrelens hemsida.
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!