• Tamm

Lärare ta semester på lov/terminer?

Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 03:44:15 följande:
    Nej jag är ingen lärare, jag vet inte hur Ng semester de har. Men det är väl som vanliga arbetande människor, 5 veckor. Sedan kan kärare då lite extra då de alltid jobbar "övertid".

Svar nog?

Så, svara på mina frågor nu.
    Vad jag minns framgår det av tråden vad de har, men exakt vad minns jag inte nu.

Lärare bör ha ledigt under loven för barnen och ha bättre betalt.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 03:50:09 följande:

Vad jag minns framgår det av tråden vad de har, men exakt vad minns jag inte nu.

Lärare bör ha ledigt under loven för barnen och ha bättre betalt.

Ja men prata med dina barns rektorer då och be denna att ge lärare ledigt då. Det är inte så lätt att ta ledigt för lärare under lov.

Men ja, så du vill inte svara heller. Ok.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 03:53:12 följande:
    Ja men prata med dina barns rektorer då och be denna att ge lärare ledigt då. Det är inte så lätt att ta ledigt för lärare under lov.

Men ja, så du vill inte svara heller. Ok.
    Får lärare inte ha semester på loven det var illa.
    Vad som gäller står redan i tråden.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 03:59:22 följande:

Får lärare inte ha semester på loven det var illa.

Vad som gäller står redan i tråden.

Klart de KAN få ledig på barnrov men de kan vara svårare. Jag antar su faktiskt förstår att lärare inte har lov som barn har lov m

Jag skulle önska att du svarade på mina specifika frågor.
  • Punkster

Jag är lärare. Jag har semestertjänst, inte ferietjänst. Jag jobbar mao 40h/vecka som alla andra, och får söka semester som alla andra. Jag har inte ledigt några lov, även om min arbetsgivare önskar att jag förlägger min ledighet till loven. Jag brukar vara ledig en vecka på våren, mitt i terminen. Resten tar jag ut på sommaren och runt jul/nyår. Har jag inte sökt semester och fått den beviljad så kan jag inte gå hem bara för att det råkar vara höstlov eller sportlov. Jag är i tjänst. 

De av mina kollegor som har ferietjänst är dock inte lediga per automatik alla lov. På loven ligger ofta fortbildningsdagar, planeringsdagar, möten, konferenser, utvecklingssamtal och annat, utöver den vanliga planeringen/utvärderingen av undervisningen, rättning av prov osv. Lärare med ferietjänst brukar generellt har lite längre sommarledigt än de med semestertjänst pga att de jobbar mer än 40h/vecka. I övrigt så får de söka ledigt precis som alla andra.

• Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 04:02:44 följande:
    Klart de KAN få ledig på barnrov men de kan vara svårare. Jag antar su faktiskt förstår att lärare inte har lov som barn har lov m

Jag skulle önska att du svarade på mina specifika frågor.
    Jag kan svara på det som inte redan är besvarat
  • Tamm
    Punkster skrev 2014-11-13 18:55:24 följande:

Jag är lärare. Jag har semestertjänst, inte ferietjänst. Jag jobbar mao 40h/vecka som alla andra, och får söka semester som alla andra. Jag har inte ledigt några lov, även om min arbetsgivare önskar att jag förlägger min ledighet till loven. Jag brukar vara ledig en vecka på våren, mitt i terminen. Resten tar jag ut på sommaren och runt jul/nyår. Har jag inte sökt semester och fått den beviljad så kan jag inte gå hem bara för att det råkar vara höstlov eller sportlov. Jag är i tjänst. 

De av mina kollegor som har ferietjänst är dock inte lediga per automatik alla lov. På loven ligger ofta fortbildningsdagar, planeringsdagar, möten, konferenser, utvecklingssamtal och annat, utöver den vanliga planeringen/utvärderingen av undervisningen, rättning av prov osv. Lärare med ferietjänst brukar generellt har lite längre sommarledigt än de med semestertjänst pga att de jobbar mer än 40h/vecka. I övrigt så får de söka ledigt precis som alla andra.

Tjänst i skolan utan elever när det inte är semester?
  • Akua
    Akua skrev 2014-11-12 03:17:54 följande:

Hur lång semester tycker du att de ska ha?

Tycker du inte att lärare lika få ta ledigt precis lika lätt och svårt som andra människor?

Tamm skrev 2014-11-14 03:45:59 följande:

Jag kan svara på det som inte redan är besvarat

Jaha, kan du göra det lite enkelt då och helt enkelt svara på dessa bara rakt av? Har du skrivit om det så har jag missat det. Så vill du vara så snäll att svara på dessa två frågor?
  • Tamm

De kan få ha lika lång semester som det är skollov när alla barnfamiljer har ledigt.

• Akua
    Tamm skrev 2014-11-14 04:00:18 följande:

De kan få ha lika lång semester som det är skollov när alla barnfamiljer har ledigt.

Jaha. Så lärarna ska ha semester, när det är skollov på hösten, julen och våren också?
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?