Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Lärare ta semester på lov/terminer?

Jag är lärare. Jag har semestertjänst, inte ferietjänst. Jag jobbar mao 40h/vecka som alla andra, och får söka semester som alla andra. Jag har inte ledigt några lov, även om min arbetsgivare önskar att jag förlägger min ledighet till loven. Jag brukar vara ledig en vecka på våren, mitt i terminen. Resten tar jag ut på sommaren och runt jul/nyår. Har jag inte sökt semester och fått den beviljad så kan jag inte gå hem bara för att det råkar vara höstlov eller sportlov. Jag är i tjänst. 

De av mina kollegor som har ferietjänst är dock inte lediga per automatik alla lov. På loven ligger ofta fortbildningsdagar, planeringsdagar, möten, konferenser, utvecklingssamtal och annat, utöver den vanliga planeringen/utvärderingen av undervisningen, rättning av prov osv. Lärare med ferietjänst brukar generellt har lite längre sommarledigt än de med semestertjänst pga att de jobbar mer än 40h/vecka. I övrigt så får de söka ledigt precis som alla andra.

• Punkster
    Tamm skrev 2014-11-14 03:51:15 följande:
    Tjänst i skolan utan elever när det inte är semester?
    Fritids håller alltid öppet.
  • Punkster
    Tamm skrev 2014-11-15 01:54:20 följande:
    Semester i 5v?
    20 dagar semester som alla andra, sen erbjuder kommunen där jag jobbar sina anställda att byta semesterersättningen mot extra semesterdagar om man vill. Det brukar jag göra.
    Tamm skrev 2014-11-15 02:00:17 följande:
    Där jobbar inte lärarna, vi använder det året unt själva.

Jag är lärare med inriktning mot fritidshemmet, det som till vardags kallas för fritidspedagog. Jag arbetar dessutom en del mot skolan eftersom jag är behörig i matte och svenska också.

Utöver att vara i barngrupp på loven så finns det som redan tidigare nämnts också massvis med andra arbetsuppgifter att utföra på loven.

Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?