• Tamm

Lärare ta semester på lov/terminer?

Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-16 02:37:17 följande:
    Om jag läst den? Jag har hela tiden försökt få dig att förstå och upplysa dig.
    Låt lärarna sköta detta.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-16 04:53:00 följande:

Låt lärarna sköta detta.

Jag är ett lärar-barn så jag vet en hel del om lärares semester.
  • Anonym (Jihn Blund)
    Akua skrev 2014-11-16 06:08:44 följande:
    Jag är ett lärar-barn så jag vet en hel del om lärares semester.
    Och kan inte sova?
  • Anonym (lärare)

Men herregud! Hur många gånger ska jag skriva det?

1. När skolbarnen har lov är inte lärarna lediga hela tiden. Under de kortare loven jobbar vi med planering, rätta prov, bedömning, konferenser, möten, städning, organisering, iup-samtal m.m m.m. Under längre lov jobbar vi efter barnen gått på lov och börjar innan de kommer tillbaka till skolan. Alltså kan du inte räkna med att lärarna har ledigt under samma tid som dina barn har sommarlov.

2. Vi jobbar övertid hela läsåret och får ut det i lediga dagar under framförallt sommaren istället för pengar. Utifrån detta, vi kan ju inte ta semester när vi har kompledigt!

3. Det går inte att jämföra ledighet för ett barn med skolplikt med någon som jobbar inom skolan.

4. Anledningen till att eleverna inte får ledigt hur som helst under terminerna är att skolan har ett ansvar att se till att de når målen. Skulle mina barn riskera att inte nå målen och därför inte fick ledigt skulle jag vara glad att det uppmärksammades av skolan.

5. Är man som lärare ledig mitt i en termin lägger vi ner mycket tid innan ledigheten på att göra bra planeringar till vikarien så att frånvaron inte ska påverka elevernas inlärning. När man sedan kommer tillbaka väntar dessutom en hel del efterarbete.

Om det är så att ditt barns förskollärare är ledig och skolan inte har lyckats fixa en ordentlig vikarie så är det ju det som är problemet, INTE lärarens ledighet.

Och nej, bara för att man har gått i skolan (oavsett vilket favoritämne man hade) och har flera barn i skolan betyder det inte att man automatiskt blir insatt i lärarnas arbetssituation och hur skolan fungerar. Det är ju uppenbart när man läser den här tråden!

• Anonym (Jihn Blund)

Men visst är det lämpligast att lärare har semester under loven?

• Bunny on speed

"Jag vill att mitt barn ska få ledigt en vecka eller två. Det är dyrt att åka på loven och då har vi inte råd."

Applicera samma logik på lärare. Främst med semesteranställning eller föräldradagar att ta ut, annars lär en vecka utan lön kosta mer än resa under lov.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-16 07:25:00 följande:

Men visst är det lämpligast att lärare har semester under loven?

Lämpligast för vem? Om jag av någon anledning ska vara ledig i mitt i en termin så är det inte alltid lämpligast för mig att vara ledig på loven. Dels kan det ju vara att loven ligger fel tid mot när jag behöver vara ledig. Sen är det faktiskt så att under loven så får jag väldigt mycket gjort som jag inte hinner annars när eleverna är i skolan och jag har lektioner. Så om jag tar semester på tex höstlovet måste jag lägga ner mycket tid på kvällar och helger till det jobbet istället. Det är arbete som en vikarie inte kan göra men vikarien kan ta över mina lektioner om jag är ledig en vecka då eleverna inte har lov.
  • Anonym (Jihn Blund)
    Bunny on speed skrev 2014-11-16 08:06:24 följande:

"Jag vill att mitt barn ska få ledigt en vecka eller två. Det är dyrt att åka på loven och då har vi inte råd."

Applicera samma logik på lärare. Främst med semesteranställning eller föräldradagar att ta ut, annars lär en vecka utan lön kosta mer än resa under lov.

Citat från var?
  • Anonym (Jihn Blund)
    Anonym (lärare) skrev 2014-11-16 08:43:48 följande:
    Lämpligast för vem? Om jag av någon anledning ska vara ledig i mitt i en termin så är det inte alltid lämpligast för mig att vara ledig på loven. Dels kan det ju vara att loven ligger fel tid mot när jag behöver vara ledig. Sen är det faktiskt så att under loven så får jag väldigt mycket gjort som jag inte hinner annars när eleverna är i skolan och jag har lektioner. Så om jag tar semester på tex höstlovet måste jag lägga ner mycket tid på kvällar och helger till det jobbet istället. Det är arbete som en vikarie inte kan göra men vikarien kan ta över mina lektioner om jag är ledig en vecka då eleverna inte har lov.
    Jul och sommar är hur många veckor?
  • hammarhajen

Ännu en gång - jag blir helt förfärad över trådar som den här. Vad har skolbarnens föräldrar att göra med när en lärare får semester beviljad? Det är arbetsgivaren som bestämmer semestrar, INTE barnens föräldrar. Släpp det och lägg ner - ni vet inte hur mycket läraren har jobbat på lov, om det finns föräldradagar att ta ut eller om lärarens bror är döende i cancer och vill göra en sista resa med sina nära och kära. 

En lärare kan lätt förlora ca 10.000 kr på en ledig vecka om man inte har föräldradagar att använda, så glöm att man resen under terminen för att det är billigt. 

Du som tjatar om förskoleklassläraren: i en förskoleklass finns det väl ändå fler pedagoger? Någon från fritids och kanske en barnskötare? De klarar nog klassen själv några dagar. 

Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?