Men herregud! Hur många gånger ska jag skriva det?
1. När skolbarnen har lov är inte lärarna lediga hela tiden. Under de kortare loven jobbar vi med planering, rätta prov, bedömning, konferenser, möten, städning, organisering, iup-samtal m.m m.m. Under längre lov jobbar vi efter barnen gått på lov och börjar innan de kommer tillbaka till skolan. Alltså kan du inte räkna med att lärarna har ledigt under samma tid som dina barn har sommarlov.
2. Vi jobbar övertid hela läsåret och får ut det i lediga dagar under framförallt sommaren istället för pengar. Utifrån detta, vi kan ju inte ta semester när vi har kompledigt!
3. Det går inte att jämföra ledighet för ett barn med skolplikt med någon som jobbar inom skolan.
4. Anledningen till att eleverna inte får ledigt hur som helst under terminerna är att skolan har ett ansvar att se till att de når målen. Skulle mina barn riskera att inte nå målen och därför inte fick ledigt skulle jag vara glad att det uppmärksammades av skolan.
5. Är man som lärare ledig mitt i en termin lägger vi ner mycket tid innan ledigheten på att göra bra planeringar till vikarien så att frånvaron inte ska påverka elevernas inlärning. När man sedan kommer tillbaka väntar dessutom en hel del efterarbete.
Om det är så att ditt barns förskollärare är ledig och skolan inte har lyckats fixa en ordentlig vikarie så är det ju det som är problemet, INTE lärarens ledighet.
Och nej, bara för att man har gått i skolan (oavsett vilket favoritämne man hade) och har flera barn i skolan betyder det inte att man automatiskt blir insatt i lärarnas arbetssituation och hur skolan fungerar. Det är ju uppenbart när man läser den här tråden!