Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

Lärare ta semester på lov/terminer?

Akua skrev 2014-11-11 02:00:09 följande:

Precis! Och har konferencier, möten, utbildning osv.

Fortsätter på listan. Städning av material i de olika arbetslagen. Under elevernas höstlov jobbade jag tre dagar. Fjärde dagen hade jag kompledigt för att vi varit på lägerskola två nätter i början av terminen vilken jag var tvingad att ta ut just på höstlovet vare sig jag ville eller inte. Femte dagen var en lovdag. Under de tre arbetsdagarna arbetade jag med just de sakerna som tagits upp redan men det ska även tilläggas att man inte hinner så mycket av det på tre dagar så både jag och många av mina kollegor jobbade även de lediga dagarna, men hemifrån. Alltså obetalt eftersom den övertid jag jobbar när det inte är lov är de lediga dagarna jag får ut på loven (men som jag alltså var tvungen att jobba på den här gången). Hade jag inte gjort det hade jag legat efter i planeringen och med efterarbetet nu (eller behövt jobba kvällar efter lovet) vilket i sin tur hade gått ut över eleverna.

Vad gäller elevernas ledighet har de rätt till 10 dagar/läsår om det inte finns risk för att de kommer missa målen. Finns den risken får eleven inte ledigt eller så får de med sig uppgifter att göra medan de är lediga. Har en lärare semester under terminen måste hen ha planerat lektionerna så vikarien vet vad som ska göras, precis som om läraren är sjuk. Du kan alltså som lärare inte bara ta ledigt eller vara sjuk hur som helst utan att ha planerat för din frånvaro.

Det finns två olika tjänster inom skolan, semestertjänst och ferietjänst. Har man en ferietjänst på 100% jobbar man 45 timmar/vecka (ofta mer) och får ut övertiden i lov. Inte alla lov eller hela lov men jul- och sommarlov i alla fall. Har man semestertjänst är det som vilket annat jobb som helst där man jobbar 40 timmar/vecka och man har fem veckors semester. Fyra av dessa måste man dock ta ut på sommaren.
  • Anonym (lärare)
    Tow2Mater skrev 2014-11-11 04:34:01 följande:

Verkar variera mellan skolor; en del tillåter ingen ledighet alls verkar det som.

Har du sovmorgon imorgon? eller semester?  ;)

Okej jag skrev fel. Rektorn beslutar om ledighet men kan överlåta det beslutet till en lärare om det handlar om en kortare ledighet på upp till 10 dagar. Sen är det är klart, vad som är giltigt skäl till ledighet tolkas olika på olika skolor, precis som allt annat. Men som sagt, i grund och botten handlar det om att eleverna ska nå målen och inte hamna efter i undervisningen pga av ledighet. Sen löser skolorna det på olika sätt, inte bevilja ledighet eller skicka med uppgifter. Om man ska jämföra elevers ledighet mitt i terminen med lärares ledighet mitt i terminen är i såna fall skillnaden att eleven får med sig uppgifter att göra under ledigheten medan läraren jobbar extra innan (lektionsplaneringar tex) och efter (efterarbete och uppföljning) ledigheten.

Om det ändå vore så väl! Jag vaknade när sonen drömde mardrömmar och kunde inte somna om för att tankarna fastande i jobb jag måste hinna göra i veckan, bla frågor till ett prov... Surfade runt lite på fl för att komma på andra tankar men det gick ju sådär. :) Nu är det iaf dags att gå upp och göra sig iordning för jobb!
  • Anonym (lärare)
    hammarhajen skrev 2014-11-11 06:04:06 följande:

Lärare är människor med rättigheter och skyldigheter, precis som alla andra på arbetsmarknaden. Därför röstar jag på ett alternativ som inte finns: att det är en sak mellan den anställde och arbetsgivaren. Definitivt inget människor i allmänhet ska rösta om. För VARFÖR ska så många människor ha så många åsikter om lärares arbetstid? Särskilt när det märks att man inte vet så mycket om vad en lärare faktiskt gör. 

Men för att upplysa: På loven arbetar lärare med dokumentation, planering, förbereder samtal, beställer och packar upp varor, har möten med föräldrar och BUP, går fortbildningar, gör gruppindelningar, placeringar, bedömer uppgifter osv.

Sen är vi lediga en del lov. För att vi jobbar MER än 40 h/vecka under terminerna. Vår arbetstid räknas på 45 h/vecka, vilket ger 5 h komptid per vecka som blir loven. Sedan känner jag iofs ingen lärare som klarar sitt arbete på 45 h/vecka, de flesta jobbar betydligt mer (läste någonstans att snittet låg på 50 h/vecka men minns inte var). Efter ett oändligt antal lördagsmorgnar, söndagseftermiddagar, tisdagskvällar, långfredagar osv. har man lätt tjänat ihop sitt sportlov. Och på väg till fjällen är det partnern som kör, så att man hinner bedöma några prov på vägen.

Precis så!
  • Anonym (lärare)
    Tamm skrev 2014-11-15 02:00:17 följande:

9 v sommar, 1 höst, 3 jul, 1 sport och påsk plus klämdagar så man kan ta andra veckor.Där jobbar inte lärarna, vi använder det året unt själva.

Jag vet inte hur du har räknat men av dina uträknade 15 lovveckor plus klämdagar har jag 7 veckors sommarlov, 1 dags höstlov, 6 dagars jullov (har bara räknat de dagar som de som har andra vardagsjobb jobbar på, alltså inte helger, röda dagar, julafton och nyårsafton), 1 dags sportlov, 1 dags påsklov (även här räknar jag bort helgen och röda dagar), inga klämdagar. Jobbar mer än 45 timmar/vecka så de där sammanlagda ca 8 veckornas lovledigt jag får på ett läsår har jag jobbat för att få. Som jag tror att de flesta vet har vi lärare inga toppenlöner direkt så om jag då känner för att ta en veckas semester mitt i terminen, när det som du säger är billigare att resa, menar du då på allvar att du inte tycker att jag ska ha rätt till det? Men själv har du rätt att göra det för att ha råd att åka på utlandssemester med dina barn. Mina barn då, ska de inte få det bara för att jag är lärare? Dessutom lägger jag som sagt ner en jävla massa tid innan och efter en semestervecka mitt i terminen för att det ska bli så bra som möjligt både för vikarien och eleverna. Jag personligen tycker inte det är värt den extra tiden jag får jobba för att kunna vara ledig mitt i en termin men om det skulle vara något speciellt så vill jag ha samma rätt som alla andra att kunna ta ledigt när på året jag vill. Nu får du ge dig! Ta till dig det flera i den här tråden har skrivit!
  • Anonym (lärare)

Ska tillägga att jag inte blev lärare för att få lov. Jag hade inte en så skev bild av läraryrket som ts verkar ha. Jag blev inte heller lärare för lönens skull. Jag blev lärare för att jag älskar att undervisa och att lära ut. Att se elever ta till sig kunskaper, klara saker de inte trodde de kunde, övervinna rädslor och få ökat självförtroende är underbart! Tyvärr består den största delen av min arbetstid inte av undervisning...

• Anonym (lärare)

Men herregud! Hur många gånger ska jag skriva det?

1. När skolbarnen har lov är inte lärarna lediga hela tiden. Under de kortare loven jobbar vi med planering, rätta prov, bedömning, konferenser, möten, städning, organisering, iup-samtal m.m m.m. Under längre lov jobbar vi efter barnen gått på lov och börjar innan de kommer tillbaka till skolan. Alltså kan du inte räkna med att lärarna har ledigt under samma tid som dina barn har sommarlov.

2. Vi jobbar övertid hela läsåret och får ut det i lediga dagar under framförallt sommaren istället för pengar. Utifrån detta, vi kan ju inte ta semester när vi har kompledigt!

3. Det går inte att jämföra ledighet för ett barn med skolplikt med någon som jobbar inom skolan.

4. Anledningen till att eleverna inte får ledigt hur som helst under terminerna är att skolan har ett ansvar att se till att de når målen. Skulle mina barn riskera att inte nå målen och därför inte fick ledigt skulle jag vara glad att det uppmärksammades av skolan.

5. Är man som lärare ledig mitt i en termin lägger vi ner mycket tid innan ledigheten på att göra bra planeringar till vikarien så att frånvaron inte ska påverka elevernas inlärning. När man sedan kommer tillbaka väntar dessutom en hel del efterarbete.

Om det är så att ditt barns förskollärare är ledig och skolan inte har lyckats fixa en ordentlig vikarie så är det ju det som är problemet, INTE lärarens ledighet.

Och nej, bara för att man har gått i skolan (oavsett vilket favoritämne man hade) och har flera barn i skolan betyder det inte att man automatiskt blir insatt i lärarnas arbetssituation och hur skolan fungerar. Det är ju uppenbart när man läser den här tråden!

• Anonym (lärare)
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-16 07:25:00 följande:

Men visst är det lämpligast att lärare har semester under loven?

Lämpligast för vem? Om jag av någon anledning ska vara ledig i mitt i en termin så är det inte alltid lämpligast för mig att vara ledig på loven. Dels kan det ju vara att loven ligger fel tid mot när jag behöver vara ledig. Sen är det faktiskt så att under loven så får jag väldigt mycket gjort som jag inte hinner annars när eleverna är i skolan och jag har lektioner. Så om jag tar semester på tex höstlovet måste jag lägga ner mycket tid på kvällar och helger till det jobbet istället. Det är arbete som en vikarie inte kan göra men vikarien kan ta över mina lektioner om jag är ledig en vecka då eleverna inte har lov.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-17 05:24:16 följande:

Jul och sommar är hur många veckor?

Med röda dagar och helger är julen 2,5 veckor (men jag måste jobba flera dagar på jul"lovet"...) och sommaren är för mig 7 veckor. Jag säger inte att det inte går att resa bort under jul och på sommaren för lärare. Möjligtvis att det blir svårt för mig under julen eftersom jag måste jobba då. Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg tycker jag personligen inte det är värt att vara ledig mitt i terminen MEN om jag av någon anledning skulle behöva det (se exempel på det i hammarhajens inlägg ovan) anser jag att jag har rätt till det även om jag är lärare.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?