Inlägg från: Anonym (Jihn Blund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jihn Blund)

Lärare ta semester på lov/terminer?

Akua skrev 2014-11-16 06:08:44 följande:
    Jag är ett lärar-barn så jag vet en hel del om lärares semester.
    Och kan inte sova?
  • Anonym (Jihn Blund)

Men visst är det lämpligast att lärare har semester under loven?

• Anonym (Jihn Blund)
    Bunny on speed skrev 2014-11-16 08:06:24 följande:

"Jag vill att mitt barn ska få ledigt en vecka eller två. Det är dyrt att åka på loven och då har vi inte råd."

Applicera samma logik på lärare. Främst med semesteranställning eller föräldradagar att ta ut, annars lär en vecka utan lön kosta mer än resa under lov.

Citat från var?
  • Anonym (Jihn Blund)
    Anonym (lärare) skrev 2014-11-16 08:43:48 följande:
    Lämpligast för vem? Om jag av någon anledning ska vara ledig i mitt i en termin så är det inte alltid lämpligast för mig att vara ledig på loven. Dels kan det ju vara att loven ligger fel tid mot när jag behöver vara ledig. Sen är det faktiskt så att under loven så får jag väldigt mycket gjort som jag inte hinner annars när eleverna är i skolan och jag har lektioner. Så om jag tar semester på tex höstlovet måste jag lägga ner mycket tid på kvällar och helger till det jobbet istället. Det är arbete som en vikarie inte kan göra men vikarien kan ta över mina lektioner om jag är ledig en vecka då eleverna inte har lov.
    Jul och sommar är hur många veckor?
  • Anonym (Jihn Blund)
    hammarhajen skrev 2014-11-17 05:43:05 följande:

Ännu en gång - jag blir helt förfärad över trådar som den här. Vad har skolbarnens föräldrar att göra med när en lärare får semester beviljad? Det är arbetsgivaren som bestämmer semestrar, INTE barnens föräldrar. Släpp det och lägg ner - ni vet inte hur mycket läraren har jobbat på lov, om det finns föräldradagar att ta ut eller om lärarens bror är döende i cancer och vill göra en sista resa med sina nära och kära. 

En lärare kan lätt förlora ca 10.000 kr på en ledig vecka om man inte har föräldradagar att använda, så glöm att man resen under terminen för att det är billigt. 

Du som tjatar om förskoleklassläraren: i en förskoleklass finns det väl ändå fler pedagoger? Någon från fritids och kanske en barnskötare? De klarar nog klassen själv några dagar. 

Föräldrar har främst ansvaret för sina barn och får ha koll på lärarna vars lön de betalar.
    I Förskoleklass finns det en lärare och en assistent på 28 barn.
    I nödfall tar alla ledigt på skoltid men för nöje blir tveksamt.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?