• Tamm

Lärare ta semester på lov/terminer?

Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Anonym (Jihn Blund)
    hammarhajen skrev 2014-11-17 05:43:05 följande:

Ännu en gång - jag blir helt förfärad över trådar som den här. Vad har skolbarnens föräldrar att göra med när en lärare får semester beviljad? Det är arbetsgivaren som bestämmer semestrar, INTE barnens föräldrar. Släpp det och lägg ner - ni vet inte hur mycket läraren har jobbat på lov, om det finns föräldradagar att ta ut eller om lärarens bror är döende i cancer och vill göra en sista resa med sina nära och kära. 

En lärare kan lätt förlora ca 10.000 kr på en ledig vecka om man inte har föräldradagar att använda, så glöm att man resen under terminen för att det är billigt. 

Du som tjatar om förskoleklassläraren: i en förskoleklass finns det väl ändå fler pedagoger? Någon från fritids och kanske en barnskötare? De klarar nog klassen själv några dagar. 

Föräldrar har främst ansvaret för sina barn och får ha koll på lärarna vars lön de betalar.
    I Förskoleklass finns det en lärare och en assistent på 28 barn.
    I nödfall tar alla ledigt på skoltid men för nöje blir tveksamt.
  • hammarhajen
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-17 05:52:53 följande:
    Föräldrar har främst ansvaret för sina barn och får ha koll på lärarna vars lön de betalar.
    I Förskoleklass finns det en lärare och en assistent på 28 barn.
    I nödfall tar alla ledigt på skoltid men för nöje blir tveksamt.
    Nej, det är inte föräldrarna som anställer lärare. Föräldrar har noll och inget tillsynsansvar för lärare, det kan du släppa genast. Dummaste jag läst på länge. 

Lärare är ett yrke, inte en livsstil, inte ett kall och inte synonymt med "föräldrars små slavar". Alla yrkespersoner lyder under arbetstidslagar och andra lagar. DU som förälder bestämmer ingenting, det gör yrkespersonernas chefer. Precis som för alla andra som har skattefinansierad lön. Att ett yrke skattefinansieras står knappast över arbetstidslagar som gäller alla på marknaden. Lärare betalar också skatt för övrigt. 

Du har INGEN ANING om läraren är ledig för nöjes skull, eller för att försöka hjälpa sin tonåring igenom en svår depression där miljöombyte rekommenderas av läkare. Lärare är som sagt ett yrke med kommunen som huvudman. Finns ingen som helst anledning för ditt barns lärare att berätta sanningen om sin resa för dig. Särskilt inte när en sådan otrevlig syn på lärare lyser igenom. Finns något som heter "vit lögn" som man lätt tar till för att skydda sig och anhöriga från skvaller. 
  • Anonym (Speciallärare)

Jag är lärare och blir riktigt rädd när jag läser denna tråden. Föräldrar verkar ha väldigt dålig koll på läraryrket! Undervisningen är bara en väldigt lite del av mitt arbete.

Som lärare ( i mitt fall speciallärare) så ska jag dokumentera, planera, utvärdera, närvarorapportera, skriva pedagogiska utlåtande, ha pedagogiska samtal, utveckla undervisningen på skolan, sitta i diverse möte, utbildas i nya läroplaner och betygssystem, osv osv. Dessutom så får lärarna själv hålla ordning i klassrum och personalutrymme, sköta inköp och ekonomi, rapportera till lönesystem osv.

Många föräldrar har noll koll på de lagar som man som lärare ska följa. Många föräldrar har inte ens koll på läroplaner, skollag osv. Hur kan man då anse sig ha bestämmanderätt över lärarens arbetstid?

Och du, jihn blund, har du kunskap nog för att hålla koll på lärarna?

Du vet att vi också betalar vår egna lön via skatten?

Tyvärr så tror de flesta att dom har insyn och bestämmanderätt i skolan bara för att dom själv gått i skolan som små.

Till TS, Tamm: Du har fått många svar på dina frågor. Du har blivit motbevisad i mängder med inlägg, men du vill verkligen inte förstå. Du vill tycka illa om lärare och bryr dig inte om att lyssna på fakta. Jag hoppas inte att dina barn blir färgade av denna ovilja till kunskap.

• vilsenipannkakan

Men i förskoleklass kan barnet vara ledig hur mkt föräldrarna vill, det är ju inte skolplikt.

På vår skola där jag arbetar har detta varit ett hett ämne. Jag arbetar i f-klass men vanlig semestertjänst. Vi som arbetar på fritids fick i år veta att vi inte får ta semester under terminen, om vi inte fyller jämt tex. Detta då trycket är så stort och det är så sårbart att ngn är borta. Men! Precis innan detta har flera lärare tagit tjänstledigt under terminen för Nöjesresor. Diskussionen har varit het kan jag lova. Man kan ju tycka att en av fördelarna med att ha semestertjänst är att kunna vara aningens mer flexibel med ledighet.

• modsey

jag tycker att både lärare och elever enstaka gånger kan få ta semester utanför loven.
    Inte vara och varannan termin, men enstaka gånger ser jag inte problemet.
    Vi tar ledigt åt våra barn under icke lovtid och har gjort i alla år kanske vartannat var tredje år, har aldrig varit ett problem!

• Anonym (lärare)
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-17 05:24:16 följande:

Jul och sommar är hur många veckor?

Med röda dagar och helger är julen 2,5 veckor (men jag måste jobba flera dagar på jul"lovet"...) och sommaren är för mig 7 veckor. Jag säger inte att det inte går att resa bort under jul och på sommaren för lärare. Möjligtvis att det blir svårt för mig under julen eftersom jag måste jobba då. Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg tycker jag personligen inte det är värt att vara ledig mitt i terminen MEN om jag av någon anledning skulle behöva det (se exempel på det i hammarhajens inlägg ovan) anser jag att jag har rätt till det även om jag är lärare.
  • Bunny on speed
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-17 05:23:04 följande:

Citat från var?

Inte ordagrant från någon, men vad som sägs tex här på fl när det blir tal om elaka skolor som ej beviljar ledighet.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • hammarhajen
    modsey skrev 2014-11-17 07:21:09 följande:

jag tycker att både lärare och elever enstaka gånger kan få ta semester utanför loven.
    Inte vara och varannan termin, men enstaka gånger ser jag inte problemet.
    Vi tar ledigt åt våra barn under icke lovtid och har gjort i alla år kanske vartannat var tredje år, har aldrig varit ett problem!

Det är skillnad på elever med skolplikt och på vuxna människor med skolan som frivillig arbetsplats. När en lärare kan få ledigt är en sak för skolledningen, elevers skolplikt garanteras av skollagen. 
  • Bunny on speed
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-21 02:06:54 följande:

www.svd.se/nyheter/inrikes/4122295.svd

Tyvärr erbjuder inte ledningen alltid den fortbildning lärare vill ha och har rätt till. Tycker dock rubriken blir lite missvisande när man o texten ser att det är 8% som sagt så. Ingen majoritet direkt.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Akua
    Anonym (Jihn Blund) skrev 2014-11-21 02:06:54 följande:

www.svd.se/nyheter/inrikes/4122295.svd

Ja, 8% av 250 st berättar att de fått städa något skåp pga att de är vikarier. Det låter som en dålig attityd mot vikarier på den skolan/de skolorna. Däremot så ja, lärare städar ur vissa saker, skåp, lådor och sånt i klassrummen och så. Städerskor städar ju ytor, men inte inne i skåpen! Sorterar böckerna i ordning, sorterar ur och torkar ur i skåpen gör lärare. Precis som annat folk på arbeten på sina hyllor.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?