• Tamm

Lärare ta semester på lov/terminer?

Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Bunny on speed

Att kollegor tar ledigt är ovanligt, och sker det så är deras frånvaro planerad i detalj. eleverna försvinner på semester då och då, gärna utan att ens be om ledigt och utan att kolla upp vad de missar (det är svårt att uppfostra föräldrar). Själv ska jag snart ha ledigt någon dag och kommer då detaljplanera mina lektioner innan åt vikarien.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Tow2Mater
    Tamm skrev 2014-11-11 00:50:00 följande:

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid.

Jag läser du inte anser en förskolelärare är en "riktig" lärare. Men bortsett fran det, du kan ju inte jämställa lärare som frivilligt jobbar i yrket, med skolbarn som har obligatorisk skolplikt? Klart lärare har, och ska ha, storre befogenheter och formåner än ett skolbarn i skolan; de ska inte ens kunna jämforas med varandra.
  • Akua

Ja en lärare måst väl kunna få ta ledigt precis som alla andra yrken?!

• Maria 164

Min svärmor är lärare och just nu på "semester" mitt i terminen. Hon har tagit ut kompledigt för att vara hos oss och barnvakta äldsta barnbarnet när det yngsta ska födas. Tyvärr kunde vi inte planera vår graviditet så exakt att den kunde sluta på ett lov...

Eleverna har dock en vikarie som de känner sedan tidigare och svärmor har ägnat mycket tid åt att förbereda lektioner innan hon åkte, samt är tillgänglig via telefon och mejl.

Problemet med lärares arbetsid, detta vet jag både som familjemedlem till lärare och av egen yrkeserfarenhet som administratör på en större skola, är inte för mycket ledighet utan att de har alldeles för svårt att gå hem i tid och att inte ta med jobbet hem. De är lärare dygnet runt och får aldrig ut i närheten av vad de lägger i tid vare sig som pengar eller kompledigt.

Yngre och mer nyutbildade tror jag (och hoppas!) är lite tuffare med att sätta stopp, eller så är det för att de mer sällan får ferietjänst utan går in på semestertjänst och därför jämför med andra jobb. De brukar dock mötas av ramaskrin från föräldrar och även vuxna elever att de inte svarar i telefon kl 23 på kvällen en vardag eller kl 14 på en söndag.

• Anonym (Kollega)

När en lärare tar ledigt (ovanligt!) innebär det mycket planering till vikarien och dessutom förlorad inkomst (ferietjänst). Själv ska jag snart vara ledig.

• Tamm
    Tow2Mater skrev 2014-11-11 15:32:28 följande:
    Jag läser du inte anser en förskolelärare är en "riktig" lärare. Men bortsett fran det, du kan ju inte jämställa lärare som frivilligt jobbar i yrket, med skolbarn som har obligatorisk skolplikt? Klart lärare har, och ska ha, storre befogenheter och formåner än ett skolbarn i skolan; de ska inte ens kunna jämforas med varandra.
    De brukar arbeta i förskolan men även i vanlig skola.
    När barnen har såpass mkt ledigt förefaller det lämpligt att alla utom Fritids tar ledigt samtidigt, men å andra sidan är det många nog som åker på loven så priserna stiger ex. 10 X.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 01:20:47 följande:

De brukar arbeta i förskolan men även i vanlig skola.

När barnen har såpass mkt ledigt förefaller det lämpligt att alla utom Fritids tar ledigt samtidigt, men å andra sidan är det många nog som åker på loven så priserna stiger ex. 10 X.

Akua skrev 2014-11-11 15:42:48 följande:

Eller? Tycker du att lärare bara ska få ta ledigt vissa dagar per år? Tycker du att lärare inte har samma rätt som alla andra?
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 01:42:13 följande:
    Akua skrev 2014-11-11 15:42:48 följande:

Eller? Tycker du att lärare bara ska få ta ledigt vissa dagar per år? Tycker du att lärare inte har samma rätt som alla andra?
    Det är marginellt men jag blir lika förvånad var gång då jag lärt mig att man blir lärare för alla fina ledigheter. Jag vill ha det som är optimalt för mina barn. Märkligt om lärare ska ha semester på skoltid och arbetstid på loven. Men det är tydligen hårt reglerat så önskan är mer kunniga lärare som stannar kvar och det kan behövas högre löner.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 02:02:55 följande:

Det är marginellt men jag blir lika förvånad var gång då jag lärt mig att man blir lärare för alla fina ledigheter. Jag vill ha det som är optimalt för mina barn. Märkligt om lärare ska ha semester på skoltid och arbetstid på loven. Men det är tydligen hårt reglerat så önskan är mer kunniga lärare som stannar kvar och det kan behövas högre löner.

Vad är marginellt?

Jag vet ingen lärare som enbart blivit lärare pga lovet. De lärarna finns nog inte eller så har de inte jobbat länge. Att vara lärare är ingen gräddtårta.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 02:28:41 följande:
    Vad är marginellt?

Jag vet ingen lärare som enbart blivit lärare pga lovet. De lärarna finns nog inte eller så har de inte jobbat länge. Att vara lärare är ingen gräddtårta.
    Ledigheter på skoltid är marginellt nu.

En av fördelarna förr har varit ledigheterna.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?