Lärare ta semester på lov/terminer?
Min svärmor är lärare och just nu på "semester" mitt i terminen. Hon har tagit ut kompledigt för att vara hos oss och barnvakta äldsta barnbarnet när det yngsta ska födas. Tyvärr kunde vi inte planera vår graviditet så exakt att den kunde sluta på ett lov...
Eleverna har dock en vikarie som de känner sedan tidigare och svärmor har ägnat mycket tid åt att förbereda lektioner innan hon åkte, samt är tillgänglig via telefon och mejl.
Problemet med lärares arbetsid, detta vet jag både som familjemedlem till lärare och av egen yrkeserfarenhet som administratör på en större skola, är inte för mycket ledighet utan att de har alldeles för svårt att gå hem i tid och att inte ta med jobbet hem. De är lärare dygnet runt och får aldrig ut i närheten av vad de lägger i tid vare sig som pengar eller kompledigt.
Yngre och mer nyutbildade tror jag (och hoppas!) är lite tuffare med att sätta stopp, eller så är det för att de mer sällan får ferietjänst utan går in på semestertjänst och därför jämför med andra jobb. De brukar dock mötas av ramaskrin från föräldrar och även vuxna elever att de inte svarar i telefon kl 23 på kvällen en vardag eller kl 14 på en söndag.