• Tamm

Lärare ta semester på lov/terminer?

Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Anonym (lärare)
    Tamm skrev 2014-11-15 02:00:17 följande:

9 v sommar, 1 höst, 3 jul, 1 sport och påsk plus klämdagar så man kan ta andra veckor.Där jobbar inte lärarna, vi använder det året unt själva.

Jag vet inte hur du har räknat men av dina uträknade 15 lovveckor plus klämdagar har jag 7 veckors sommarlov, 1 dags höstlov, 6 dagars jullov (har bara räknat de dagar som de som har andra vardagsjobb jobbar på, alltså inte helger, röda dagar, julafton och nyårsafton), 1 dags sportlov, 1 dags påsklov (även här räknar jag bort helgen och röda dagar), inga klämdagar. Jobbar mer än 45 timmar/vecka så de där sammanlagda ca 8 veckornas lovledigt jag får på ett läsår har jag jobbat för att få. Som jag tror att de flesta vet har vi lärare inga toppenlöner direkt så om jag då känner för att ta en veckas semester mitt i terminen, när det som du säger är billigare att resa, menar du då på allvar att du inte tycker att jag ska ha rätt till det? Men själv har du rätt att göra det för att ha råd att åka på utlandssemester med dina barn. Mina barn då, ska de inte få det bara för att jag är lärare? Dessutom lägger jag som sagt ner en jävla massa tid innan och efter en semestervecka mitt i terminen för att det ska bli så bra som möjligt både för vikarien och eleverna. Jag personligen tycker inte det är värt den extra tiden jag får jobba för att kunna vara ledig mitt i en termin men om det skulle vara något speciellt så vill jag ha samma rätt som alla andra att kunna ta ledigt när på året jag vill. Nu får du ge dig! Ta till dig det flera i den här tråden har skrivit!
  • Anonym (lärare)

Ska tillägga att jag inte blev lärare för att få lov. Jag hade inte en så skev bild av läraryrket som ts verkar ha. Jag blev inte heller lärare för lönens skull. Jag blev lärare för att jag älskar att undervisa och att lära ut. Att se elever ta till sig kunskaper, klara saker de inte trodde de kunde, övervinna rädslor och få ökat självförtroende är underbart! Tyvärr består den största delen av min arbetstid inte av undervisning...

• Punkster
    Tamm skrev 2014-11-15 01:54:20 följande:
    Semester i 5v?
    20 dagar semester som alla andra, sen erbjuder kommunen där jag jobbar sina anställda att byta semesterersättningen mot extra semesterdagar om man vill. Det brukar jag göra.
    Tamm skrev 2014-11-15 02:00:17 följande:
    Där jobbar inte lärarna, vi använder det året unt själva.

Jag är lärare med inriktning mot fritidshemmet, det som till vardags kallas för fritidspedagog. Jag arbetar dessutom en del mot skolan eftersom jag är behörig i matte och svenska också.

Utöver att vara i barngrupp på loven så finns det som redan tidigare nämnts också massvis med andra arbetsuppgifter att utföra på loven.

• got
    Tamm skrev 2014-11-14 04:12:15 följande:
    När det passar då alla andra är lediga. Verkar lite löjligt att vara där när bara Fritids har öppet.
    Lärare behöver fortbildning, tid för möten för att skapa likbehandlingsplaner och dylikt samt tid att fördjupa sig och arbeta med läroplanerna. Det är sådant som inte hinns med under veckorna utan kan kräva heldagar. Kanske är det någon föreläsare inbjuden eller en kurs som hålls. Dessa ligger då lämpligt nog, under studiedagar på just lov. Om lärarna hade varit lediga alla lov, som du föreslår, hade det inneburit att de hade behövt ta ledigt under teminerna för just ovanstående saker.
    Alltså lediga lärare på lov men lärare som behöver ledigt från undervisning för att gå på kurs, planera och diskutera läroplanerna under terminerna. Det senare skulle innebära ett enormt stort behov av vikarier på en och samma gång. Arbetar man inom skolans värld vet man hur svårt det är att ens få tag på en vikarie och då ska man inte tala om hur det skulle vara att ersätta ett helt kollegie med vikarier på en och samma gång...

Din TS visar på en stor brist på förståelse för vad läraryrket innebär. Bara för att man själv har gått i skolan betyder inte det att man vet vad en lärare gör. Det är inte så att vi går in i klassrummet och bara magiskt trollar fram arbetsuppgifter och liknande. Inte heller är det någon som tankar in ny kunskap, nya läroplaner eller forskning i våra huvuden när vi sover?:)
  • Tamm

"Skolavslutning onsdagen den 10 juni
    Höstterminen börjar onsdagen den 20 augusti"
    Ser ut som drygt 2 månader och jag blev bara förvånad när barnets lärare drog till Spanien nu i 2 veckor så de får hatta med vikarier som barnen knappt kan namnet på. Men hon är förskollärare och går inte på läraravtal i sin klass för sexåringar.
    Vi kan få max. en vecka per läsår om jag minns rätt och barnen bör inte missa mer i en vanlig klass, men är å andra sidan tämligen friska och närvarande. Så vi tar ut udda dagar ibland.
    Med flera barn i skolan och mitt bästa ämne var Sh är jag tämligen insatt. Lärare ska ha bra betalt så vi inte hamnar på 0 poäng till lärarhögskolan.
    Vad jag bara påpekat är tydligen marginellt, men har hänt förr då andra barnets lärarinna i åk 1 påträffades i Turkiet på samma hotell som min fru under en skolvecka.
    Rimligt är väl en vecka för alla närhelst men det förefaller praktiskt att alla skollärare eljest tar ledigt under lovtid som också förefaller avtalat mer eller mindre.
    Vad alla skriver i 54 inlägg kommer jag inte ihåg exakt varje dag.

• Akua
    Tamm skrev 2014-11-15 23:53:49 följande:

"Skolavslutning onsdagen den 10 juni

Höstterminen börjar onsdagen den 20 augusti"

Ser ut som drygt 2 månader och jag blev bara förvånad när barnets lärare drog till Spanien nu i 2 veckor så de får hatta med vikarier som barnen knappt kan namnet på. Men hon är förskollärare och går inte på läraravtal i sin klass för sexåringar.

Vi kan få max. en vecka per läsår om jag minns rätt och barnen bör inte missa mer i en vanlig klass, men är å andra sidan tämligen friska och närvarande. Så vi tar ut udda dagar ibland.

Med flera barn i skolan och mitt bästa ämne var Sh är jag tämligen insatt. Lärare ska ha bra betalt så vi inte hamnar på 0 poäng till lärarhögskolan.

Vad jag bara påpekat är tydligen marginellt, men har hänt förr då andra barnets lärarinna i åk 1 påträffades i Turkiet på samma hotell som min fru under en skolvecka.

Rimligt är väl en vecka för alla närhelst men det förefaller praktiskt att alla skollärare eljest tar ledigt under lovtid som också förefaller avtalat mer eller mindre.

Vad alla skriver i 54 inlägg kommer jag inte ihåg exakt varje dag.

Lärare går inte på semester samtidigt som eleverna får lov. Du kanske inte visste det eller?
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-16 00:46:05 följande:
    Lärare går inte på semester samtidigt som eleverna får lov. Du kanske inte visste det eller?
    Nej men under tiden vilket framgår av tråden om du läst den.
  • Akua
    Akua skrev 2014-11-16 00:46:05 följande:

Ja men varför skriver du ens om att det är två månader.... Det är ju inte relevant hur ngt sommarlov som barnen har.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-16 01:34:43 följande:
    Ja men varför skriver du ens om att det är två månader.... Det är ju inte relevant hur ngt sommarlov som barnen har.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-16 01:52:03 följande:

Om jag läst den? Jag har hela tiden försökt få dig att förstå och upplysa dig.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?