Inlägg från: Anonym (Speciallärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Speciallärare)

Lärare ta semester på lov/terminer?

Jag är lärare och blir riktigt rädd när jag läser denna tråden. Föräldrar verkar ha väldigt dålig koll på läraryrket! Undervisningen är bara en väldigt lite del av mitt arbete.

Som lärare ( i mitt fall speciallärare) så ska jag dokumentera, planera, utvärdera, närvarorapportera, skriva pedagogiska utlåtande, ha pedagogiska samtal, utveckla undervisningen på skolan, sitta i diverse möte, utbildas i nya läroplaner och betygssystem, osv osv. Dessutom så får lärarna själv hålla ordning i klassrum och personalutrymme, sköta inköp och ekonomi, rapportera till lönesystem osv.

Många föräldrar har noll koll på de lagar som man som lärare ska följa. Många föräldrar har inte ens koll på läroplaner, skollag osv. Hur kan man då anse sig ha bestämmanderätt över lärarens arbetstid?

Och du, jihn blund, har du kunskap nog för att hålla koll på lärarna?

Du vet att vi också betalar vår egna lön via skatten?

Tyvärr så tror de flesta att dom har insyn och bestämmanderätt i skolan bara för att dom själv gått i skolan som små.

Till TS, Tamm: Du har fått många svar på dina frågor. Du har blivit motbevisad i mängder med inlägg, men du vill verkligen inte förstå. Du vill tycka illa om lärare och bryr dig inte om att lyssna på fakta. Jag hoppas inte att dina barn blir färgade av denna ovilja till kunskap.

Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?