Inlägg från: Tamm |Visa alla inlägg
  • Tamm

Lärare ta semester på lov/terminer?

Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-11 00:53:09 följande:

Många lärare jobbar ju på dessa lov. Eleverna har lov men lärare har inte lov en vecka på hösten.

Jaså vad arbetar de med under alla lov?
  • Tamm
    Tow2Mater skrev 2014-11-11 15:32:28 följande:
    Jag läser du inte anser en förskolelärare är en "riktig" lärare. Men bortsett fran det, du kan ju inte jämställa lärare som frivilligt jobbar i yrket, med skolbarn som har obligatorisk skolplikt? Klart lärare har, och ska ha, storre befogenheter och formåner än ett skolbarn i skolan; de ska inte ens kunna jämforas med varandra.
    De brukar arbeta i förskolan men även i vanlig skola.
    När barnen har såpass mkt ledigt förefaller det lämpligt att alla utom Fritids tar ledigt samtidigt, men å andra sidan är det många nog som åker på loven så priserna stiger ex. 10 X.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 01:42:13 följande:
    Akua skrev 2014-11-11 15:42:48 följande:

Ja en lärare måst väl kunna få ta ledigt precis som alla andra yrken?!

Eller? Tycker du att lärare bara ska få ta ledigt vissa dagar per år? Tycker du att lärare inte har samma rätt som alla andra?
    Det är marginellt men jag blir lika förvånad var gång då jag lärt mig att man blir lärare för alla fina ledigheter. Jag vill ha det som är optimalt för mina barn. Märkligt om lärare ska ha semester på skoltid och arbetstid på loven. Men det är tydligen hårt reglerat så önskan är mer kunniga lärare som stannar kvar och det kan behövas högre löner.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 02:28:41 följande:
    Vad är marginellt?

Jag vet ingen lärare som enbart blivit lärare pga lovet. De lärarna finns nog inte eller så har de inte jobbat länge. Att vara lärare är ingen gräddtårta.
    Ledigheter på skoltid är marginellt nu.

En av fördelarna förr har varit ledigheterna.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 02:51:51 följande:

Jag vet inte om du förstår, men om lärare ska ut och resa på höstlovet så måste de TA LEDIGT!! De har inte semester, utan måste begära ledigt alltså. Förstår du??

Just det så problemet är marginellt och nu gällde det en Fskl i en vanlig skola som går på andra regler.
    Menar du att det bara är ledigt över jul och sommaren, inga korta lov?
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 03:05:10 följande:
    Problemet är marginellt litet? Är detta ett litet problem menar du? Ja, de har semester precis som andra yrken. Inga lov.
    Hur lång och när bör den tas ut är frågan.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 03:17:54 följande:
    Men hur Ng...de har så lång de är berättigade till. De har lite extra semester då de jobbar fler timmar per vecka än 40h som andra 100%-are gör.

Hur lång semester tycker du att de ska ha?

Tycker du inte att lärare lika få ta ledigt precis lika lätt och svårt som andra människor?
    Du skriver inte hur lång och det man vet sedan gammalt är på skolloven, det kan inte andra.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 03:28:31 följande:
    Det kan inte andra? Va? Förstår inte din mening. Svara du på mina ställda frågor vett ja!
    Du har inte svarat på vad de har och de bör ha på skolloven, så länge som  de flesta andra inte kan ha. För mina barn.
  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-12 03:44:15 följande:
    Nej jag är ingen lärare, jag vet inte hur Ng semester de har. Men det är väl som vanliga arbetande människor, 5 veckor. Sedan kan kärare då lite extra då de alltid jobbar "övertid".

Svar nog?

Så, svara på mina frågor nu.
    Vad jag minns framgår det av tråden vad de har, men exakt vad minns jag inte nu.

Lärare bör ha ledigt under loven för barnen och ha bättre betalt.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?