Inlägg från: Akua |Visa alla inlägg
  • Akua

Lärare ta semester på lov/terminer?

Många lärare jobbar ju på dessa lov. Eleverna har lov men lärare har inte lov en vecka på hösten.

• Akua
    Tamm skrev 2014-11-11 01:07:12 följande:

Jaså vad arbetar de med under alla lov?

glutten skrev 2014-11-11 01:37:34 följande:

Ööööh planering av undervisning, uppföljning av elevernas kunskapsnivåer, rättning av prov/läxor?

Precis! Och har konferencier, möten, utbildning osv.
  • Akua

Ja en lärare måst väl kunna få ta ledigt precis som alla andra yrken?!

• Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 01:20:47 följande:

De brukar arbeta i förskolan men även i vanlig skola.

När barnen har såpass mkt ledigt förefaller det lämpligt att alla utom Fritids tar ledigt samtidigt, men å andra sidan är det många nog som åker på loven så priserna stiger ex. 10 X.

Akua skrev 2014-11-11 15:42:48 följande:

Ja en lärare måst väl kunna få ta ledigt precis som alla andra yrken?!

Eller? Tycker du att lärare bara ska få ta ledigt vissa dagar per år? Tycker du att lärare inte har samma rätt som alla andra?
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 02:02:55 följande:

Det är marginellt men jag blir lika förvånad var gång då jag lärt mig att man blir lärare för alla fina ledigheter. Jag vill ha det som är optimalt för mina barn. Märkligt om lärare ska ha semester på skoltid och arbetstid på loven. Men det är tydligen hårt reglerat så önskan är mer kunniga lärare som stannar kvar och det kan behövas högre löner.

Vad är marginellt?

Jag vet ingen lärare som enbart blivit lärare pga lovet. De lärarna finns nog inte eller så har de inte jobbat länge. Att vara lärare är ingen gräddtårta.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 02:38:36 följande:

Ledigheter på skoltid är marginellt nu.

En av fördelarna förr har varit ledigheterna.

Marginell vadå? Förstår inte alls vad du menar!

Ja, det är en fördel men som sagt, nga kärare jobbar ju ändå. Så ja...
  • Akua

Jag vet inte om du förstår, men om lärare ska ut och resa på höstlovet så måste de TA LEDIGT!! De har inte semester, utan måste begära ledigt alltså. Förstår du??

• Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 03:01:41 följande:

Just det så problemet är marginellt och nu gällde det en Fskl i en vanlig skola som går på andra regler.

Menar du att det bara är ledigt över jul och sommaren, inga korta lov?

Problemet är marginellt litet? Är detta ett litet problem menar du? Ja, de har semester precis som andra yrken. Inga lov.
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 03:07:16 följande:

Hur lång och när bör den tas ut är frågan.

Men hur Ng...de har så lång de är berättigade till. De har lite extra semester då de jobbar fler timmar per vecka än 40h som andra 100%-are gör.

Hur lång semester tycker du att de ska ha?

Tycker du inte att lärare lika få ta ledigt precis lika lätt och svårt som andra människor?
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-12 03:24:32 följande:

Du skriver inte hur lång och det man vet sedan gammalt är på skolloven, det kan inte andra.

Det kan inte andra? Va? Förstår inte din mening. Svara du på mina ställda frågor vett ja!
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?