• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • Anonym (j)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 11:32:30 följande:
    Jaså för en servör på t ex 20 år vet ju och kan avgöra vad som passar sig? Vi får väl hoppas att servören inte är Johan70 i alla fall för då får väl både mamman och bebisen en käftsmäll.
    Ja,eftersom att denne precis som sina äldre kollegor säkerligen är lyhörd för sina gästers önskemål om att amning på restaurangen bör skötas diskret och snyggt.

• Fröken K
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 10:24:36 följande:

Ni som inte ser några som helst problem med amning på restaurang och café; hur ställer ni er till att amma hemma hos någon, vid matbordet, som man är middagsgäst hos? Och hur ställer ni er till att värdinnan, hemma hos vilken ni själva är middagsgäst, ammar sin bebis vid matbordet?

Mina vänner har noll problem med att jag ammar hos dem, det kommer lite med paketet att bjuda mig just nu.

Värdinnan får mer än gärna amma sin bebis var hon än behagat sitt eget hem, och i mitt för den delen.
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2014-12-23 11:10:17 följande:

I ett privathem kan man ta hänsyn till om någon exempelvis inte gillar parfym eller amning. Det kan man inte i "offentligheten".

Givetvis kan man det, precis på samma sätt som hemma hos en privatperson.
  • Anonym (-)
    Anonym (j) skrev 2014-12-23 11:18:53 följande:

Om mamman inte själv har vett att amma diskret på exempelvis en restaurang finns det personal där som har möjlighet att säga till mamman med hänsyn till övriga gästers trivsel.

Ja, och det är jättebra anser jag.
  • Anonym (-)
    Fröken K skrev 2014-12-23 11:38:51 följande:

Mina vänner har noll problem med att jag ammar hos dem, det kommer lite med paketet att bjuda mig just nu.

Värdinnan får mer än gärna amma sin bebis var hon än behagat sitt eget hem, och i mitt för den delen.

Det är ju trevligt att ni är av samma åsikt. Men i allmänhet tar man hänsyn till folk om man inte vet hur ens ammande påverkar någon annan.

Är du och din man, plus 15 andra gäster, bjuden på middag hem till din mans arbetskollega, så lär du knappast sätta dig och amma vid bordet. Gör du det så är du rent av oförskämd!
  • Fröken K
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 12:05:39 följande:
    Det är ju trevligt att ni är av samma åsikt. Men i allmänhet tar man hänsyn till folk om man inte vet hur ens ammande påverkar någon annan.

Är du och din man, plus 15 andra gäster, bjuden på middag hem till din mans arbetskollega, så lär du knappast sätta dig och amma vid bordet. Gör du det så är du rent av oförskämd!
    Gör det skillnad om det är till min kollega vi är bjudna?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att amma vid bordet, hittills har alla vi besökt "propsat" på att jag ska göra så. Jag brukar dock sätta mig i en fotölj eller dyl eftersom ställningen blir bekvämast då. Oförskämd är jag då rakt inte. Oförskämda är såna som anser att bebisar inte är fullvärdiga människor som också behöver mat.

Det känns som om många anti-ammare utgår från att en ammande kvinna ammar för att provocera eller liknande. För det mesta vill man ha lite lugn och ro, ialf jag, men ibland är det mest praktiskt att amma där man sitter och då får det bli så.
  • Anonym (j)
    Fröken K skrev 2014-12-23 12:28:05 följande:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att amma vid bordet, hittills har alla vi besökt "propsat" på att jag ska göra så. Jag brukar dock sätta mig i en fotölj eller dyl eftersom ställningen blir bekvämast då. Oförskämd är jag då rakt inte. Oförskämda är såna som anser att bebisar inte är fullvärdiga människor som också behöver mat.

Det känns som om många anti-ammare utgår från att en ammande kvinna ammar för att provocera eller liknande. För det mesta vill man ha lite lugn och ro, ialf jag, men ibland är det mest praktiskt att amma där man sitter och då får det bli så.

Skulle du amma ditt barn i kyrkan under begravning?
  • Anonym (-)
    Fröken K skrev 2014-12-23 12:28:05 följande:

Det kan gälla en middagsbjudning hos alkis-Allan eller hos Kungen, om du så vill, det har ingen som helst betydelse då det är din brist på respekt som är huvudfrågan och utgångspunkten i ämnet.

Jag kan tillägga att jag inte är emot amning. Jag blir provocerad av folk som väljer att inte amma "bara för att".

Själv ammade jag mitt barn i mer än 2,5 år. Dock endast EN gång offentligt (då var barnet litet, under 6 månader), detta var dock INTE bland människor som satt och åt eller fikade. Det skulle ALDRIG falla mig in att amma på en restaurang, ett café, eller vid en middagsbjudning - simpel som extra ordinär, det kvittar. Man gör bara inte så.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 12:36:16 följande:

Det kan gälla en middagsbjudning hos alkis-Allan eller hos Kungen, om du så vill, det har ingen som helst betydelse då det är din brist på respekt som är huvudfrågan och utgångspunkten i ämnet.

Jag kan tillägga att jag inte är emot amning. Jag blir provocerad av folk som väljer att inte amma "bara för att".

Själv ammade jag mitt barn i mer än 2,5 år. Dock endast EN gång offentligt (då var barnet litet, under 6 månader), detta var dock INTE bland människor som satt och åt eller fikade. Det skulle ALDRIG falla mig in att amma på en restaurang, ett café, eller vid en middagsbjudning - simpel som extra ordinär, det kvittar. Man gör bara inte så.

Nyfiken på hur det gick till att bara amma hemma mellan 0 och 6 månader. Bor du på landet eller i storstad? Har du bil? Gick du på promenader och utflykter med bebisen?
  • EmmaAnna

Jag har ammat både på restauranger och caféer. Är bebis hungrig så skall bebis få mat vare sig det är genom bröst eller flaska. Och skulle aldrig tveka att amma under en begravning.

För det mesta kan man smsa diskret. Är sällan någon märkt när jag har ammat. Men har det funnits ammningsrum så har jag alltid gått dit om det är ledigt, fast det utav den enkla anledningen att det är bekvämare där än på en hård stol.

Svar på tråden Störs du av offentlig amning?