• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • winnethepooh

Nu handlar ju tråden egentligen mer om huruvida man personligen störs av åsynen av en kvinna som ammar (se trådstarten) än om huruvida man tycker det är passande. Så jag skulle gärna vilja höra från de som har problem med offentlig amning vad exakt som stör med åsynen av en ammande kvinna.

• Anonym (Sexigt)

Nej, varför skulle jag? Varenda tillfälle jag får att kunna se ett blottat bröst är ju det bästa som finns!! Brukar försöka sätta mig så att jag kan titta i smyg.
    / Stolt kåt man

• Guapa
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 10:24:36 följande:

Ni som inte ser några som helst problem med amning på restaurang och café; hur ställer ni er till att amma hemma hos någon, vid matbordet, som man är middagsgäst hos? Och hur ställer ni er till att värdinnan, hemma hos vilken ni själva är middagsgäst, ammar sin bebis vid matbordet?

Jag hintar alltid om att det är dags för matning när jag är bortbjuden och då får värden (eller värdinnan) möjlighet att hänvisa mig till lämplig plats- oftast en skön fåtölj vardagsrummet eller liknande bland övriga sällskapet. Det har hänt att jag blivit föreslagen ett annat rum än övriga sällskapet, men då alltid med hänsyn till mig och bebisen, dvs "sitta skönt i lugn och ro". Jag har aldrig någonsin upplevt att situationen blivit obekväm och att värden inte vill se oss amma.

Jag tycker caféer ofta är utmärkta ställen att amma på. Lugnt med sköna sittplatser och sist men inte minst passa på att få i sig lite energi innan man ska vidare ut i folksamlingarna. Betydligt bättre än t.ex än trånga vänthallar, typ t-centralen, eller på en bänk mitt i en stökig galleria under julshoppingen. Jag föredrar att amma utomhus på en parkbänk eller liknande, men det fungerar bara på den varma tiden på året.

I lugnare väntrum, tex till tandläkaren, sjukgymnasten eller varför inte bilmekanikern känner jag mig så gott som alltid bekväm med att amma.

Inne i själva kyrkrummet ammar jag inte, utan går ut till intilliggande rum där det oftast finns bänkar.

På större bröllop där jag inte känner övriga gäster ammar jag inte vid bordet, utan hittar någon plats mer avsides. På små familjebröllop frågar jag värdparet vad som är ok. Det är så gott som aldrig några problem.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 12:58:39 följande:
    Nyfiken på hur det gick till att bara amma hemma mellan 0 och 6 månader. Bor du på landet eller i storstad? Har du bil? Gick du på promenader och utflykter med bebisen?
    På den tiden, då mitt barn var litet, så bodde jag halva tiden i Sthlms innerstad och halva tiden en bit utanför en annan storstad.

Jag har ingen bil, men barnets pappa har. Varför undrar du?

Jag gick väldigt ofta på promenader i exempelvis Hagaparken. Hurså?
  • Anonym (-)
    Guapa skrev 2014-12-23 13:27:18 följande:
    Det har hänt att jag blivit föreslagen ett annat rum än övriga sällskapet, men då alltid med hänsyn till mig och bebisen, dvs "sitta skönt i lugn och ro". Jag har aldrig någonsin upplevt att situationen blivit obekväm och att värden inte vill se oss amma.

På större bröllop där jag inte känner övriga gäster ammar jag inte vid bordet, utan hittar någon plats mer avsides. På små familjebröllop frågar jag värdparet vad som är ok. Det är så gott som aldrig några problem.
    Jag hänvisar också till ett avskilt rum, om amningen är på väg att ske vid middagsbordet. Jag brukar också använda mig av uttrycket "lugnt och skönt för bebisen", men i själva verket tänker jag på mina övriga middagsgäster.

Så, du går undan vid större bröllop där du inte känner övriga gäster, men du ser det som fullt naturligt och till och med som ett "utmärkt ställe" att amma ditt barn på ett café, fullt av folk du inte känner?
    Intressant.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 13:28:54 följande:

På den tiden, då mitt barn var litet, så bodde jag halva tiden i Sthlms innerstad och halva tiden en bit utanför en annan storstad.

Jag har ingen bil, men barnets pappa har. Varför undrar du?

Jag gick väldigt ofta på promenader i exempelvis Hagaparken. Hurså?

Jag menar att om man bor i storstad och inte har bil t ex så är det näst intill omöjligt att inte amma en nyfödd offentligt om man går en längre promenad eller måste ge sig ut på ärenden, läkarbesök mm. som tar flera timmar.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 13:34:26 följande:
    Jag menar att om man bor i storstad och inte har bil t ex så är det näst intill omöjligt att inte amma en nyfödd offentligt om man går en längre promenad eller måste ge sig ut på ärenden, läkarbesök mm. som tar flera timmar.
    Man vet väl på ett ungefär när det är dags? - Då kan man planera in amningen.
    För övrigt så har inte jag några problem med ammande i ett väntrum eller liknande. Så till vida att ingen sitter och äter.
    Skulle jag ha varit i ett väntrum, där någon satt och åt och jag behövde amma och inte fann nån annan plats för att amma, så hade jag snällt frågat personen som åt om det var okej att jag ammade.
    Om ingen åt, så skulle jag kunnat amma där och då utan att ha känt mig tvungen att fråga först.

Jag anser att det har med god ton och sunt förnuft att göra. Hyfs, om du så vill.
  • Zpree

Har inte läst igenom tråden men för mig är amning det mest naturliga som finns. Jag har nog ammat överallt. På bussar, tåg, restaurang, caféer, inne i affärerna. Har aldrig tänkt på att det skulle störa nån eller fått nån kommentar av nån. Varför skulle det vara konstigt? Sen har jag alltid haft nån tunn filt eller sjal att skyla mig med vid amning och då spelar det ingen roll var man ammar. Ingen ser nåt iallafall.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 13:39:11 följande:
    Man vet väl på ett ungefär när det är dags? - Då kan man planera in amningen.
    För övrigt så har inte jag några problem med ammande i ett väntrum eller liknande. Så till vida att ingen sitter och äter.
    Skulle jag ha varit i ett väntrum, där någon satt och åt och jag behövde amma och inte fann nån annan plats för att amma, så hade jag snällt frågat personen som åt om det var okej att jag ammade.
    Om ingen åt, så skulle jag kunnat amma där och då utan att ha känt mig tvungen att fråga först.

Jag anser att det har med god ton och sunt förnuft att göra. Hyfs, om du så vill.
    Planera in amningen? Inte om man tillämpar fri amning för en nyfödd kan vilja ammas när som helst. Dessutom kan den vilja ammas inte bara när den är hungrig utan även när den behöver tröst.

Givetvis passar man pâ att amma innan man gâr ut men mânga nyfödda ammas ungefär en gâng i timmen om inte oftare. Sâ lycka till med handling, ärenden och läkarbesök utan att amma "offentligt" i sådana fall.

Sedan är väntrum faktiskt inte till för att äta i. En bebis som är hungrig har en ursäkt att ammas, för den kan inte vänta, men en vuxen som vill äta i ett väntrum kan faktiskt gâ ut och göra det i sâ fall, eller vänta. Du menar att en vuxen som har lust att äta en kexchoklad gâr före din bebis som behöver ammas? Vilka prioriteringar.
  • LadyBond
    Jag tycker att det ät opassande att äcklifiera amning.

Jag ammar överallt. Att min bebis får mat är viktigare än vad folk tycker och anser. Jag sliter dessutom ut hela bröstet ur amningsbh:n för annars får jag mjölkstockning. Jag har förstora bröst för att vara diskret.
    Nu har det också visat sig att amning ger smartare barn.
    Jag hade möjligen en gnutta fördomar (maken med) innan vi fick barn.
    Har man ammat själv så borde man vara mer tolerant.
    Blir lite ledsen å barnets vägnar som får avstå mat och närhet till vad omgivningen tycker. 
    winnethepooh, heja dig <3 och konstigt :)
    ladybond.se/ Someone told me I was delusional, I almost fell of my unicorn
Svar på tråden Störs du av offentlig amning?