Anonym (-) skrev 2014-12-23 10:24:36 följande:
Ni som inte ser några som helst problem med amning på restaurang och café; hur ställer ni er till att amma hemma hos någon, vid matbordet, som man är middagsgäst hos? Och hur ställer ni er till att värdinnan, hemma hos vilken ni själva är middagsgäst, ammar sin bebis vid matbordet?
Jag hintar alltid om att det är dags för matning när jag är bortbjuden och då får värden (eller värdinnan) möjlighet att hänvisa mig till lämplig plats- oftast en skön fåtölj vardagsrummet eller liknande bland övriga sällskapet. Det har hänt att jag blivit föreslagen ett annat rum än övriga sällskapet, men då alltid med hänsyn till mig och bebisen, dvs "sitta skönt i lugn och ro". Jag har aldrig någonsin upplevt att situationen blivit obekväm och att värden inte vill se oss amma.
Jag tycker caféer ofta är utmärkta ställen att amma på. Lugnt med sköna sittplatser och sist men inte minst passa på att få i sig lite energi innan man ska vidare ut i folksamlingarna. Betydligt bättre än t.ex än trånga vänthallar, typ t-centralen, eller på en bänk mitt i en stökig galleria under julshoppingen. Jag föredrar att amma utomhus på en parkbänk eller liknande, men det fungerar bara på den varma tiden på året.
I lugnare väntrum, tex till tandläkaren, sjukgymnasten eller varför inte bilmekanikern känner jag mig så gott som alltid bekväm med att amma.
Inne i själva kyrkrummet ammar jag inte, utan går ut till intilliggande rum där det oftast finns bänkar.
På större bröllop där jag inte känner övriga gäster ammar jag inte vid bordet, utan hittar någon plats mer avsides. På små familjebröllop frågar jag värdparet vad som är ok. Det är så gott som aldrig några problem.