• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • warrior33

Sålänge amningen sköts snyggt och diskret störs jag inte.

• winnethepooh
    Anonym (N) skrev 2014-12-15 13:31:26 följande:

Skulle det passat att ha en ammande mamma i tv rutan under nobelmiddagen?

Passar det att på en finkrog där folk betalar tusentalskronor för en matupplevelse med en speciell miljö med tillhörande känsla att ha ammande människor där?

Nobelmiddagen och finkrog är nog inte samma sak hmm... eller hur fin krog dâ liksom?

Men nu var frågan om du störs eller inte av âsynen, inte om du tycker det är lämpligt pâ diverse ställen, sâ för enkelhetens skull (och som det är beskrivet ovan) tänk dig mer en ammande kvinna pâ ett vardagligt café eller pâ en parkbänk till exempel.
  • Anonym (N)
    winnethepooh skrev 2014-12-15 13:37:16 följande:
    Nobelmiddagen och finkrog är nog inte samma sak hmm... eller hur fin krog dâ liksom?

Men nu var frågan om du störs eller inte av âsynen, inte om du tycker det är lämpligt pâ diverse ställen, sâ för enkelhetens skull (och som det är beskrivet ovan) tänk dig mer en ammande kvinna pâ ett vardagligt café eller pâ en parkbänk till exempel.
    Förstår hur du tänker. Men frågan är inte ställd så. 
    Det står bara offentlig amning och då måste man ta hänsyn till hela spektrat av ställen en offentlig amning kan ske på. 

Så mitt svar måste vara både ja och nej. På ett kafe, OK för mig, på en finkrog a la Gordon Ramsey tycker jag inte det tillhör. osv. Det beror på var den offentliga amningen sker, vad jag har betalat för min upplevelse och hur situationen är. 

Det finns några som förespråkar offentlig amning no matter what, men det håller jag inte med om. 
  • Johan70

Mitt svar är att det är opassande att amma offentligt. Oavsett var det sker.

• gbgumman

Nej men för barnet skull borde hon ha en tunn schal lite över så bebben kan få äta lite ostört.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-22 05:17:35 följande:

Vad är det som är opassande med att amma offentligt?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-22 05:17:35 följande:

Du kanske inte har tänkt pâ att en mamma som inte ammar offentligt kan i stort sett inte amma alls i sâ fall. Särskilt om hon bor urbant sâ måste hon dâ avsäga sig amningen helt. Detta därför att om amningen ska lyckas, och att mjölken ska rinna till som den ska, måste en kvinna amma sitt barn mer eller mindre fritt, alltså när bebisen vill det. Och ibland måste kvinnan gâ ut med bebisen pâ ärenden och, för hälsans skull, promenader. Det funkar inte, och skulle vara t o m farligt för bebisen, att vistas inomhus 24 timmar om dygnet. Och en nyfödd bebis vill i regel ammas väldigt ofta sâ det riskerar ju att hända under promenaderna. Följaktligen, om hon aldrig skulle amma offentligt, t ex pâ en parkbänk eller pâ ett café, sâ skulle de inte fungera att amma överhuvudtaget. Du kanske aldrig har ammat och upptäckt hur det är själv. 
  • winnethepooh
    gbgumman skrev 2014-12-22 05:23:36 följande:

Nej men för barnet skull borde hon ha en tunn schal lite över så bebben kan få äta lite ostört.

För barnets skull? Tror du en bebis störs av att någon ser den? Det var en lustig idé Glad Snarare störs den av att ha ett tyg pâ huvudet, den kan bli för varm och känna sig hindrad i rörelserna. I alla fall sâ stod mitt första barn aldrig ut med att amma med något över sig. 
  • Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 09:48:41 följande:

För barnets skull? Tror du en bebis störs av att någon ser den? Det var en lustig idé  Snarare störs den av att ha ett tyg pâ huvudet, den kan bli för varm och känna sig hindrad i rörelserna. I alla fall sâ stod mitt första barn aldrig ut med att amma med något över sig. 

Du tror inte att en sjal kan användas för att undvika att bröstet blottas alltför mycket?
  • winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 09:54:35 följande:
    Du tror inte att en sjal kan användas för att undvika att bröstet blottas alltför mycket?
    Mitt bröst har dâ aldrig blottats något, jag har använt amningskläder. Men nu svarade jag pâ att gbgumman tyckte man kunde lägga över en sjal "för bebisen skull". Jag tvivlar pâ att mânga bebisar föredrar att äta med en sjal pâ huvudet.
Svar på tråden Störs du av offentlig amning?