• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-23 01:41:33 följande:
    Att amma offentligt. Duh.
    Oj, jag misstog mig visst, jag fick för mig att du var en vuxen och tänkande person som kan utveckla vad han anser opassande. Tydligen inte.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • winnethepooh
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 08:58:28 följande:

Jag ammade min son, dock endast en gång på offentlig plats. Vi var på IKEA, han var pytteliten och skrek av hunger. Jag letade upp ett bra ställe som var folktomt; mattavdelningen. Jag satte mig på en hög med mattor, bortvänd från gången. När jag börjar amma kommer dock en hel skock med människor och ska titta på just mattor. Typiskt! ;P Ammade dock bara typ fem minuter, sedan skyndade vi oss och gick ut till bilen där jag ammade en längre stund.

Jag skulle aldrig fått för mig att amma på ett café eller dyl. Lika lite som jag skulle få för mig att amma vid matbordet hemma hos någon, eller hemma hos mig själv framför mina middagsgäster.

Okej men hur ska de som bor i en väldigt urban miljö och inte har bil göra? Om de aldrig skulle amma offentligt överhuvudtaget (alltså utanför hemmet eller bilen) kan de i stort sett inte gâ ut medan bebisen är nyfödd och behöver ammas ofta.
  • Anonym (-)
    winnethepooh skrev 2014-12-23 09:04:51 följande:

Okej men hur ska de som bor i en väldigt urban miljö och inte har bil göra? Om de aldrig skulle amma offentligt överhuvudtaget (alltså utanför hemmet eller bilen) kan de i stort sett inte gâ ut medan bebisen är nyfödd och behöver ammas ofta.

Man får väl se till att ha ammat barnet innan, eller söka upp ett amningsrum (finns i de flesta gallerior i större städer). Eller så sätter man sig helt sonika, lite diskret ner på en bänk och ammar. Men man låter bli att göra det på café och restaurang. Min personliga åsikt.
  • Johan70
    yodi skrev 2014-12-23 04:58:52 följande:

och vad exakt är det som är så opassande med att amma offentligt?

Är du mindre vetande eller? Vad är det som är opassande med att slå någon på käften? Vad är det som är opassande med att skrika i örat på någon?

Alla generella artighetsregler finns av den enkla anledningen att motsatt beteende stör ens medmänniskor och gör dem illa till mods eller rent av skadar dem.
  • Johan70
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-23 09:03:34 följande:

Oj, jag misstog mig visst, jag fick för mig att du var en vuxen och tänkande person som kan utveckla vad han anser opassande. Tydligen inte.

Oj, jag misstog mig. Jag trodde att du var en bildad person med uppfostran, som visste vad som normalt i samhället anses passande eller inte, så att man slipper att förklara självklarheter. Tydligen inte.

Om du vill ändra de generella reglerna i samhället, så är det faktiskt du som måste argumentera för din åsikt, inte jag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:35:33 följande:
    Oj, jag misstog mig. Jag trodde att du var en bildad person med uppfostran, som visste vad som normalt i samhället anses passande eller inte, så att man slipper att förklara självklarheter. Tydligen inte.

Om du vill ändra de generella reglerna i samhället, så är det faktiskt du som måste argumentera för din åsikt, inte jag.
    Jag har mycket svårt att tro att den generella uppfattningen är att det inte är ok att amma offentligt eller att det skulle vara en generell regel att man inte gör det.

Du försöker argumentera utifrån att det är en självklarhet, det är det inte.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Johan70
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-23 09:36:55 följande:

Jag har mycket svårt att tro att den generella uppfattningen är att det inte är ok att amma offentligt eller att det skulle vara en generell regel att man inte gör det.

Du försöker argumentera utifrån att det är en självklarhet, det är det inte.

Jo, det är det. Det har aldrig varit fullt acceptabelt i vårt samhälle för en kvinna att visa brösten offentligt. Sedan när menar du att topless skulle ha "blivit" (?) fullt okontroversiellt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:46:26 följande:
    Jo, det är det. Det har aldrig varit fullt acceptabelt i vårt samhälle för en kvinna att visa brösten offentligt. Sedan när menar du att topless skulle ha "blivit" (?) fullt okontroversiellt?
    Att vara topless är inte samma sak som att amma. Så den frågan blir ju väldigt irrelevant.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

www.metro.se/halsa/unga-svenskar-inte-okej-att-amma-offentligt/EVHkjy!DQ8hLgRQoMXI/

18% anser att det är olämpligt att amma offentligt överhuvudtaget, 53 % anser att det finns platser där det är olämpligt att amma (det gör jag också).

Enligt den undersökningen (som är den bästa jag hittade efter en snabb sökning) så verkar det inte alls vara så att svenska folket nått konsensus om att offentlig amning är "opassande".

• Anonym (Konstigt)
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:30:56 följande:

Är du mindre vetande eller? Vad är det som är opassande med att slå någon på käften? Vad är det som är opassande med att skrika i örat på någon?

Alla generella artighetsregler finns av den enkla anledningen att motsatt beteende stör ens medmänniskor och gör dem illa till mods eller rent av skadar dem.

Svårt att diskutera med någon som tror att man kan jämföra att ge livsviktig näring till ett spädbarn med att attackera någon. Lycka till :)
Svar på tråden Störs du av offentlig amning?