• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 14:15:12 följande:

Va? Där jag bor har i stort sett alla invandrade kvinnor från Afrika bebisar i sjal på ryggen: på gatan, i tunnelbanan, osv. Alltså mitt i storstaden. Har aldrig sett någon av dem använda sjalen till amning. Det brukar västerländska kvinnor göra, eller använda dem till att bära bebisen framtill i allmänhet.

Jag har bott i Sydafrika, fram till för några år sedan, mer än halva mitt liv och både där och i andra Afrikanska länder så bär föräldrarna barnen i sjal, frampå kroppen, där barnet har fri tillgång till bröstet hela tiden.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (-) skrev 2014-12-25 15:07:28 följande:

Jag har bott i Sydafrika, fram till för några år sedan, mer än halva mitt liv och både där och i andra Afrikanska länder så bär föräldrarna barnen i sjal, frampå kroppen, där barnet har fri tillgång till bröstet hela tiden.

www.theguardian.com/theguardian/2004/jun/18/guardianweekly.guardianweekly12

Det "afrikanska sättet" att bära är på ryggen. Googla. Hur många artiklar om det som helst. Eller gå ut på gatan och titta. Har vistats mycket i Afrika också och bor nu på ett ställe med många afrikaner.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 15:33:42 följande:

www.theguardian.com/theguardian/2004/jun/18/guardianweekly.guardianweekly12

Det "afrikanska sättet" att bära är på ryggen. Googla. Hur många artiklar om det som helst. Eller gå ut på gatan och titta. Har vistats mycket i Afrika också och bor nu på ett ställe med många afrikaner.

I den byn där min familj alltid vistades under olika högtider, bar kvinnorna barnen på ryggen när de arbetade ute, annars alltid vid bröstet.

Jag behöver inte Google, det är inget påstående taget ur luften jag kommer med.

Jag har som sagt bott i mer än halva mitt liv i Sydafrika och sett detta med egna ögon. När mitt barn var liten så fanns inte sjalar i Sverige i den utsträckning de gör nu, men jag köpte en på en resa till mitt barndomsland, i vuxen ålder. Jag bar alltid mitt barn i sjal vid bröstet då jag sett exemplet under hela min uppväxt.
  • Anonym (Konstigt)

• Anonym (Konstigt)

Men eftersom att det är Sydafrika du bott i:

• Anonym (Konstigt)

Åh se där, Australien. Kanske dags att införa samma lag i Sverige?

• uglygodcilla81

Afrika är väl ganska stort vad jag minns o det finns flertalet länder där. Antar att skillnaderna kan vara ganska stora?

• Anonym (Konstigt)
    uglygodcilla81 skrev 2014-12-25 16:09:48 följande:

Afrika är väl ganska stort vad jag minns o det finns flertalet länder där. Antar att skillnaderna kan vara ganska stora?

Säkerligen finns skillnader men allmänna drag finns precis som i Europa.
  • winnethepooh

A

Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 16:06:39 följande:

Åh se där, Australien. Kanske dags att införa samma lag i Sverige?

Ja det vore på tiden tycker jag, absurt att kvinnor ska kunna bli utslängda från ställen för att bebisen är hungrig och får mat. Var ligger prioriteringarna? Vill man uppmuntra kvinnor att amma eller vill man det inte?
  • winnethepooh

Påven har förresten i år öppet uppmuntrat kvinnor att amma i kyrkan. Han sade att om bebisen är hungrig borde en kvinna aldrig tveka.

• Guapa
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 13:33:39 följande:
    Jag hänvisar också till ett avskilt rum, om amningen är på väg att ske vid middagsbordet. Jag brukar också använda mig av uttrycket "lugnt och skönt för bebisen", men i själva verket tänker jag på mina övriga middagsgäster.

Så, du går undan vid större bröllop där du inte känner övriga gäster, men du ser det som fullt naturligt och till och med som ett "utmärkt ställe" att amma ditt barn på ett café, fullt av folk du inte känner?
    Intressant.
    Ja, precis så. Det beror helt på vilka mina närmsta bordsgrannar är, dvs på ett större bröllop där alla är uppklädda och jag vanligtvis inte känner de jag sitter bredvid brukar jag avlägsna mig - mest för egen skull. På ett café där jag sitter med vänner som jag känner väl, alt om jag sitter vid eget bord ammar jag utan problem. Övriga gäster som sitter vid andra bord är utom min "sfär". Tror sällan det är någon som lägger märke till att jag ammar ens, folk är upptagna med sitt eget. Sen ammar jag bara på lugna fik, undviker stökiga platser öht då jag inte är bekväm med det.

Jag har aldrig blivit hänvisad till enskilt rum, bara fått det som förslag då det fanns en skön lamino i sovrummet och plutten var trött och var på väg att sova. Samma person har föreslagit en fåtölj i närheten av middagsbordet med så jag tror inte att hon något alls emot amning generellt.
  • Anonym (Konstigt)
    winnethepooh skrev 2014-12-25 21:32:36 följande:

Påven har förresten i år öppet uppmuntrat kvinnor att amma i kyrkan. Han sade att om bebisen är hungrig borde en kvinna aldrig tveka.

Svar på tråden Störs du av offentlig amning?