Anonym (-) skrev 2014-12-23 13:33:39 följande:
Jag hänvisar också till ett avskilt rum, om amningen är på väg att ske vid middagsbordet. Jag brukar också använda mig av uttrycket "lugnt och skönt för bebisen", men i själva verket tänker jag på mina övriga middagsgäster.
Så, du går undan vid större bröllop där du inte känner övriga gäster, men du ser det som fullt naturligt och till och med som ett "utmärkt ställe" att amma ditt barn på ett café, fullt av folk du inte känner?
Intressant.
Ja, precis så. Det beror helt på vilka mina närmsta bordsgrannar är, dvs på ett större bröllop där alla är uppklädda och jag vanligtvis inte känner de jag sitter bredvid brukar jag avlägsna mig - mest för egen skull. På ett café där jag sitter med vänner som jag känner väl, alt om jag sitter vid eget bord ammar jag utan problem. Övriga gäster som sitter vid andra bord är utom min "sfär". Tror sällan det är någon som lägger märke till att jag ammar ens, folk är upptagna med sitt eget. Sen ammar jag bara på lugna fik, undviker stökiga platser öht då jag inte är bekväm med det.
Jag har aldrig blivit hänvisad till enskilt rum, bara fått det som förslag då det fanns en skön lamino i sovrummet och plutten var trött och var på väg att sova. Samma person har föreslagit en fåtölj i närheten av middagsbordet med så jag tror inte att hon något alls emot amning generellt.