• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • Utlandssvensk

Jag har hittills bara ammat i tvâ länder: Frankrike (där jag bor) och Sverige. I Frankrike har jag aldrig stött pâ någon negativ attityd men pâ en semester i Sverige sâ hade jag tvâ mindre incidenter. Den första när jag tydligt kände att vi inte var välkomna med en bebis pâ restaurang alldeles innan klockan 19 pâ kvällen. Vi hade inget val dâ vi just anlänt med flyg till Stockholm och det inte fanns någon mat pâ hotellet. Det var en väldigt underlig känsla att bli sâ bemött när jag var van vid Frankrike där tvärtom serveringspersonalen oftast kommer fram och gullar och pratar med bebisen och alla är allmänt hjälpsamma. Den andra incidenten var pâ ett tâg dâ en kvinna i typ 50-60 ârsâldern tyckte det kändes relevant att informera mig om att det finns amningströjor. Jag hade pâ mig ett amningslinne med en bylsig ylletröja över som täckte mycket bättre än en glipande amningströja sâ det var verkligen inget som syntes och det kändes mycket märkligt att hon skulle lägga sig i vad jag hade pâ mig. Kanske menade hon väl, jag vet inte.

Det känns paradoxalt att sâ mânga verkar ha problem med amning i Sverige - ett land där till och med nakenhet i allmänhet är rätt väl accepterat och familjer och vänner badar nakna tillsammans. I Frankrike är nakenhet inte alls lika "naturligt" men aldrig att jag sett någon ha något emot amning.

• Utlandssvensk
    Utlandssvensk skrev 2014-11-10 11:40:49 följande:

Jag har hittills bara ammat i tvâ länder: Frankrike (där jag bor) och Sverige. I Frankrike har jag aldrig stött pâ någon negativ attityd men pâ en semester i Sverige sâ hade jag tvâ mindre incidenter. Den första när jag tydligt kände att vi inte var välkomna med en bebis pâ restaurang alldeles innan klockan 19 pâ kvällen. Vi hade inget val dâ vi just anlänt med flyg till Stockholm och det inte fanns någon mat pâ hotellet. Det var en väldigt underlig känsla att bli sâ bemött när jag var van vid Frankrike där tvärtom serveringspersonalen oftast kommer fram och gullar och pratar med bebisen och alla är allmänt hjälpsamma. Den andra incidenten var pâ ett tâg dâ en kvinna i typ 50-60 ârsâldern tyckte det kändes relevant att informera mig om att det finns amningströjor. Jag hade pâ mig ett amningslinne med en bylsig ylletröja över som täckte mycket bättre än en glipande amningströja sâ det var verkligen inget som syntes och det kändes mycket märkligt att hon skulle lägga sig i vad jag hade pâ mig. Kanske menade hon väl, jag vet inte.

Det känns paradoxalt att sâ mânga verkar ha problem med amning i Sverige - ett land där till och med nakenhet i allmänhet är rätt väl accepterat och familjer och vänner badar nakna tillsammans. I Frankrike är nakenhet inte alls lika "naturligt" men aldrig att jag sett någon ha något emot amning.

Sâ vad är egentligen "problemet" med amning i Sverige? Är det någon slags prydhet? Även fast man inte är särskilt pryd pâ andra områden ju?
  • Anonym (Lillan)

Jag störs absolut inte

Men jag är så babysjuk att jag kan sitta och stirra på bäbisarna utan att märka att de ammas, och efter en lång stund inser jag att det kan se ut som att jag stirrar på kvinnans bröst med ett fånigt leende på läpparna.

Jag blir klart lite generad men hoppas att mammmorna som blir "utsatta" för mig intr märker något.

• Pentagram
    Utlandssvensk skrev 2014-11-10 11:50:07 följande:
    Sâ vad är egentligen "problemet" med amning i Sverige? Är det någon slags prydhet? Även fast man inte är särskilt pryd pâ andra områden ju?
    Från tidigare diskussioner där folk motiverat sitt ställningstagande tycks det ärligt talat handla om att bröst skall vara snygga och sexiga för män. Alldagliga bröst som inte piffas upp bakom tajta tröjor, push-up e d utan bara fungerar som matgivande verktyg för lika alldagliga mammor är inte tillräckligt attraktiva för att få synas och förstör illusionen om de perfekta brösten...
  • HäckHäxan

Nej eller jag vet inte, störs inte av själva ammandet, har mer svårt för när folk rapar sina ungar och de spyr, det är inget jag vill se om jag sitter och käkar eller fikar typ, för de sabbar hela min stund eftersom just jag tycker det är vidrigt äckligt. Men vill folk visa brösten offentligt så är det ju upp till dem och barnen behöver mat så enkelt är det. Har absolut mer ont av skrikande barn än att folk ammar sina ungar där de är.

Själv hade jag ingen som helst lust att amma offentligt, men så var ammning jobbigt och svårt för mig och grejen att sitta bland en massa andra människor kändes inte bra helt enkelt. Man är ju olika helt enkelt.

Men jag tycker absolut inte att det skall förbjudas eller nått annat dumt. Låt folk mata sina barn när barnen behöver mat helt enkelt.

Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • HäckHäxan

Hmm vet inte hur jag skall rösta, jag störs ju inte av ammandet, men av rapandet och ev spya då :-/

Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Pentagram
    HäckHäxan skrev 2014-11-10 12:36:49 följande:

Hmm vet inte hur jag skall rösta, jag störs ju inte av ammandet, men av rapandet och ev spya då :-/

Jag erkänner att jag stör mig betydligt mindre på rapande bebisar som spyr en liten fläck på mammas tröja än på fullvuxna personer som rapar och spyr ute på stan...
  • adina01

Har lite svårt för att förstå de som anser att ammande mammor ska göra detta i ett avskilt vilket brukar vara toaletten på de flesta offentliga ställen är det verkligen bra att lokalens enda toalett är konstant upptagen 30-45 minuter eller ä'r det tänkt att mamman ska avbryta och gå ut när andra gäster behöver toaletten.

• Anonym (Konstigt)

Jag tycker det är otroligt att en restaurang har rätt be en kvinna lämna stället om hon ammar med tanke pâ att det inte är något olagligt att amma offentligt, kan inte fatta att detta accepteras.

Svar på tråden Störs du av offentlig amning?