Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Störs du av offentlig amning?

Inte det minsta. Sedan finns det ju säkert olika sätt att göra det på.

Däremot bör man nog ta hänsyn till (i bemärkelsen veta att det känns ok för alla) det sällskap man sitter i. Om nu någon faktiskt blir äcklad av det så är det ju bra att man säger till innan eller på annat sätt ser till att den personen vet om det på förhand.

Nu tror jag dock att det handlar om få personer som på riktigt blir äcklade av det.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    winnethepooh skrev 2014-11-10 20:05:21 följande:
    Jag förstår vad du menar. Men i ett offentligt sammanhang som pâ ett café sâ är det ju svârt att kolla av med alla som är där om de är okej med amning. Plus att om någon är emot dâ sâ skulle man ju dâ inte kunna amma bebisen?
    Som jag skrev "i sällskapet man sitter i". Exempelvis folk runt bordet eller i soffgruppen. De är såpass nära att de kan störas av det.

Folk som sitter vid andra bord kan lämpligen hålla sig till sitt sällskap.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-22 05:17:35 följande:

Mitt svar är att det är opassande att amma offentligt. Oavsett var det sker.

Vad är det som är opassande med att amma offentligt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-23 01:41:33 följande:
    Att amma offentligt. Duh.
    Oj, jag misstog mig visst, jag fick för mig att du var en vuxen och tänkande person som kan utveckla vad han anser opassande. Tydligen inte.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:35:33 följande:
    Oj, jag misstog mig. Jag trodde att du var en bildad person med uppfostran, som visste vad som normalt i samhället anses passande eller inte, så att man slipper att förklara självklarheter. Tydligen inte.

Om du vill ändra de generella reglerna i samhället, så är det faktiskt du som måste argumentera för din åsikt, inte jag.
    Jag har mycket svårt att tro att den generella uppfattningen är att det inte är ok att amma offentligt eller att det skulle vara en generell regel att man inte gör det.

Du försöker argumentera utifrån att det är en självklarhet, det är det inte.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:46:26 följande:
    Jo, det är det. Det har aldrig varit fullt acceptabelt i vårt samhälle för en kvinna att visa brösten offentligt. Sedan när menar du att topless skulle ha "blivit" (?) fullt okontroversiellt?
    Att vara topless är inte samma sak som att amma. Så den frågan blir ju väldigt irrelevant.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

www.metro.se/halsa/unga-svenskar-inte-okej-att-amma-offentligt/EVHkjy!DQ8hLgRQoMXI/

18% anser att det är olämpligt att amma offentligt överhuvudtaget, 53 % anser att det finns platser där det är olämpligt att amma (det gör jag också).

Enligt den undersökningen (som är den bästa jag hittade efter en snabb sökning) så verkar det inte alls vara så att svenska folket nått konsensus om att offentlig amning är "opassande".

Svar på tråden Störs du av offentlig amning?