Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Störs du av offentlig amning?

Jag ammade min son, dock endast en gång på offentlig plats. Vi var på IKEA, han var pytteliten och skrek av hunger. Jag letade upp ett bra ställe som var folktomt; mattavdelningen. Jag satte mig på en hög med mattor, bortvänd från gången. När jag börjar amma kommer dock en hel skock med människor och ska titta på just mattor. Typiskt! ;P Ammade dock bara typ fem minuter, sedan skyndade vi oss och gick ut till bilen där jag ammade en längre stund.

Jag skulle aldrig fått för mig att amma på ett café eller dyl. Lika lite som jag skulle få för mig att amma vid matbordet hemma hos någon, eller hemma hos mig själv framför mina middagsgäster.

• Anonym (-)
    winnethepooh skrev 2014-12-23 09:04:51 följande:

Okej men hur ska de som bor i en väldigt urban miljö och inte har bil göra? Om de aldrig skulle amma offentligt överhuvudtaget (alltså utanför hemmet eller bilen) kan de i stort sett inte gâ ut medan bebisen är nyfödd och behöver ammas ofta.

Man får väl se till att ha ammat barnet innan, eller söka upp ett amningsrum (finns i de flesta gallerior i större städer). Eller så sätter man sig helt sonika, lite diskret ner på en bänk och ammar. Men man låter bli att göra det på café och restaurang. Min personliga åsikt.
  • Anonym (-)

Ni som inte ser några som helst problem med amning på restaurang och café; hur ställer ni er till att amma hemma hos någon, vid matbordet, som man är middagsgäst hos? Och hur ställer ni er till att värdinnan, hemma hos vilken ni själva är middagsgäst, ammar sin bebis vid matbordet?

• Anonym (-)
    fluu skrev 2014-12-23 10:26:41 följande:

Amning hemma hos mig? Be my guest. Amning hos annan: Känner samma där och känner faktiskt inte en jäkel som sätter i halsen för att barn äter.

Så om du är hemma hos någon på middagsbjudning, ni är ett större sällskap, så har du inga problem med att amma vid matbordet när övriga middagsgäster avnjuter sin måltid?

Det finns f*n folk till allt. :O
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2014-12-23 10:54:18 följande:

Nej. Är en bebis välkommen vid bordet stör skrik mer. Och jag väljer ju liksom också mitt sällskap.

Min son behövde sällan skrika för att få bröstet. Jag körde, och kör än idag, på regeln; ge barnet mat INNAN barnet blir hungrigt, gå och lägg barnet INNAN det blir trött - så blir livet MYCKET enklare!

Det finns ju fler med mig, som inte väntar med att amma tills dess att barnet skriker av hunger. Ska dessa kunna amma vid matbordet under en middagsbjudning?

Allmänt hyfs säger att man GIVETVIS avlägsnar sig från övriga middagsgäster och söker upp ett ställe, lite i skymundan, för att amma. Detsamma borde gäller på café och restaurang.
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2014-12-23 11:10:17 följande:

I ett privathem kan man ta hänsyn till om någon exempelvis inte gillar parfym eller amning. Det kan man inte i "offentligheten".

Givetvis kan man det, precis på samma sätt som hemma hos en privatperson.
  • Anonym (-)
    Anonym (j) skrev 2014-12-23 11:18:53 följande:

Om mamman inte själv har vett att amma diskret på exempelvis en restaurang finns det personal där som har möjlighet att säga till mamman med hänsyn till övriga gästers trivsel.

Ja, och det är jättebra anser jag.
  • Anonym (-)
    Fröken K skrev 2014-12-23 11:38:51 följande:

Mina vänner har noll problem med att jag ammar hos dem, det kommer lite med paketet att bjuda mig just nu.

Värdinnan får mer än gärna amma sin bebis var hon än behagat sitt eget hem, och i mitt för den delen.

Det är ju trevligt att ni är av samma åsikt. Men i allmänhet tar man hänsyn till folk om man inte vet hur ens ammande påverkar någon annan.

Är du och din man, plus 15 andra gäster, bjuden på middag hem till din mans arbetskollega, så lär du knappast sätta dig och amma vid bordet. Gör du det så är du rent av oförskämd!
  • Anonym (-)
    Fröken K skrev 2014-12-23 12:28:05 följande:

Gör det skillnad om det är till min kollega vi är bjudna?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att amma vid bordet, hittills har alla vi besökt "propsat" på att jag ska göra så. Jag brukar dock sätta mig i en fotölj eller dyl eftersom ställningen blir bekvämast då. Oförskämd är jag då rakt inte. Oförskämda är såna som anser att bebisar inte är fullvärdiga människor som också behöver mat.

Det känns som om många anti-ammare utgår från att en ammande kvinna ammar för att provocera eller liknande. För det mesta vill man ha lite lugn och ro, ialf jag, men ibland är det mest praktiskt att amma där man sitter och då får det bli så.

Det kan gälla en middagsbjudning hos alkis-Allan eller hos Kungen, om du så vill, det har ingen som helst betydelse då det är din brist på respekt som är huvudfrågan och utgångspunkten i ämnet.

Jag kan tillägga att jag inte är emot amning. Jag blir provocerad av folk som väljer att inte amma "bara för att".

Själv ammade jag mitt barn i mer än 2,5 år. Dock endast EN gång offentligt (då var barnet litet, under 6 månader), detta var dock INTE bland människor som satt och åt eller fikade. Det skulle ALDRIG falla mig in att amma på en restaurang, ett café, eller vid en middagsbjudning - simpel som extra ordinär, det kvittar. Man gör bara inte så.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 12:58:39 följande:
    Nyfiken på hur det gick till att bara amma hemma mellan 0 och 6 månader. Bor du på landet eller i storstad? Har du bil? Gick du på promenader och utflykter med bebisen?
    På den tiden, då mitt barn var litet, så bodde jag halva tiden i Sthlms innerstad och halva tiden en bit utanför en annan storstad.

Jag har ingen bil, men barnets pappa har. Varför undrar du?

Jag gick väldigt ofta på promenader i exempelvis Hagaparken. Hurså?
  • Anonym (-)
    Guapa skrev 2014-12-23 13:27:18 följande:
    Det har hänt att jag blivit föreslagen ett annat rum än övriga sällskapet, men då alltid med hänsyn till mig och bebisen, dvs "sitta skönt i lugn och ro". Jag har aldrig någonsin upplevt att situationen blivit obekväm och att värden inte vill se oss amma.

På större bröllop där jag inte känner övriga gäster ammar jag inte vid bordet, utan hittar någon plats mer avsides. På små familjebröllop frågar jag värdparet vad som är ok. Det är så gott som aldrig några problem.
    Jag hänvisar också till ett avskilt rum, om amningen är på väg att ske vid middagsbordet. Jag brukar också använda mig av uttrycket "lugnt och skönt för bebisen", men i själva verket tänker jag på mina övriga middagsgäster.

Så, du går undan vid större bröllop där du inte känner övriga gäster, men du ser det som fullt naturligt och till och med som ett "utmärkt ställe" att amma ditt barn på ett café, fullt av folk du inte känner?
    Intressant.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 13:34:26 följande:
    Jag menar att om man bor i storstad och inte har bil t ex så är det näst intill omöjligt att inte amma en nyfödd offentligt om man går en längre promenad eller måste ge sig ut på ärenden, läkarbesök mm. som tar flera timmar.
    Man vet väl på ett ungefär när det är dags? - Då kan man planera in amningen.
    För övrigt så har inte jag några problem med ammande i ett väntrum eller liknande. Så till vida att ingen sitter och äter.
    Skulle jag ha varit i ett väntrum, där någon satt och åt och jag behövde amma och inte fann nån annan plats för att amma, så hade jag snällt frågat personen som åt om det var okej att jag ammade.
    Om ingen åt, så skulle jag kunnat amma där och då utan att ha känt mig tvungen att fråga först.

Jag anser att det har med god ton och sunt förnuft att göra. Hyfs, om du så vill.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 14:09:59 följande:

Planera in amningen? Inte om man tillämpar fri amning för en nyfödd kan vilja ammas när som helst. Dessutom kan den vilja ammas inte bara när den är hungrig utan även när den behöver tröst.

Givetvis passar man pâ att amma innan man gâr ut men mânga nyfödda ammas ungefär en gâng i timmen om inte oftare. Sâ lycka till med handling, ärenden och läkarbesök utan att amma "offentligt" i sådana fall.

Sedan är väntrum faktiskt inte till för att äta i. En bebis som är hungrig har en ursäkt att ammas, för den kan inte vänta, men en vuxen som vill äta i ett väntrum kan faktiskt gâ ut och göra det i sâ fall, eller vänta. Du menar att en vuxen som har lust att äta en kexchoklad gâr före din bebis som behöver ammas? Vilka prioriteringar.

Då har man amningssjal och har bröstet ute i sjalen hela tiden. - Africa-Style! Då kan barnet ta bröstet när det vill och absolut INGEN ser för sjalen är i princip helt sluten. Folk förstår att där ligger en bebis, men inte att mammans bröst också ligger bart där inne.
  • Anonym (-)
    winnethepooh skrev 2014-12-23 20:13:55 följande:

Varför inte, det kan ju vara praktiskt. Men det är ju fortfarande offentlig amning så kanske inte okej för vissa. Även när inget syns alls tycker ju vissa att bebisen ska ha en servett på huvudet osv.

Du vet nog inte hur dessa sjalar ser ut. Man ser liksom inte bebisen alls.

Första gången jag såg en mamma med en sådan sjal så blev jag orolig för om barnet verkligen kunde andas där inne.

Lovar - INGEN ser om barnet sove eller har bröstet i munnen.
  • Anonym (-)
    Johan70 skrev 2014-12-23 21:25:30 följande:

Det är verkligen underligt. När jag var liten, var det många som badade topless och somliga gick till och med topless på sta'n (fast det sågs som en aning kontroversiellt), men man såg aldrig någon amma offentligt. Numera vill ingen gå omkring topless, däremot finns det somliga som propagerar för att amning på allmän plats skall bli accepterat.

Borde inte dessa rörelser gå hand i hand? De som vill amma sina barn offentligt, varför går de inte omkring topless hela tiden? Jag tror att det skulle hjälpa deras strävan, för det skulle göra nakna kvinnobröst till en mindre ovanlig syn och avdramatisera dem.

För mig är det inte synen av bröstet i sig, utan synen av att en människa suger ur kroppsvätska ur en annan människa.
    Jag ammade som sagt mitt barn väldigt länge och har inga som helst problem med amning per se. Men att se någon amma sitt barn på ett café, där jag sitter och fikar, får mig bara att vilja kräkas.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 22:32:54 följande:

Å andra sidan brukar ju inte afrikanska kvinnor använda amningsjal i och för sig. Inte ens amningskläder, helt natura :)

Eh, vilken världsdel tror du sjalarna kommer ifrån?
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 08:33:20 följande:

Används till att bära bebisen på ryggen, många afrikanska kvinnor, särskilt i byar, har inte ens tröja på sig normalt så att amma synligt är nog inget problem för dem.

De har barnen på ryggen när de arbetar ute. Annars på magen/vid bröstet. Grejen med sjal kommer ursprungligen från Afrika.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 14:15:12 följande:

Va? Där jag bor har i stort sett alla invandrade kvinnor från Afrika bebisar i sjal på ryggen: på gatan, i tunnelbanan, osv. Alltså mitt i storstaden. Har aldrig sett någon av dem använda sjalen till amning. Det brukar västerländska kvinnor göra, eller använda dem till att bära bebisen framtill i allmänhet.

Jag har bott i Sydafrika, fram till för några år sedan, mer än halva mitt liv och både där och i andra Afrikanska länder så bär föräldrarna barnen i sjal, frampå kroppen, där barnet har fri tillgång till bröstet hela tiden.
  • Anonym (-)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 15:33:42 följande:

www.theguardian.com/theguardian/2004/jun/18/guardianweekly.guardianweekly12

Det "afrikanska sättet" att bära är på ryggen. Googla. Hur många artiklar om det som helst. Eller gå ut på gatan och titta. Har vistats mycket i Afrika också och bor nu på ett ställe med många afrikaner.

I den byn där min familj alltid vistades under olika högtider, bar kvinnorna barnen på ryggen när de arbetade ute, annars alltid vid bröstet.

Jag behöver inte Google, det är inget påstående taget ur luften jag kommer med.

Jag har som sagt bott i mer än halva mitt liv i Sydafrika och sett detta med egna ögon. När mitt barn var liten så fanns inte sjalar i Sverige i den utsträckning de gör nu, men jag köpte en på en resa till mitt barndomsland, i vuxen ålder. Jag bar alltid mitt barn i sjal vid bröstet då jag sett exemplet under hela min uppväxt.
Svar på tråden Störs du av offentlig amning?