Inlägg från: Anonym (j) |Visa alla inlägg
  • Anonym (j)

Störs du av offentlig amning?

winnethepooh skrev 2014-12-22 09:48:41 följande:

För barnets skull? Tror du en bebis störs av att någon ser den? Det var en lustig idé  Snarare störs den av att ha ett tyg pâ huvudet, den kan bli för varm och känna sig hindrad i rörelserna. I alla fall sâ stod mitt första barn aldrig ut med att amma med något över sig. 

Du tror inte att en sjal kan användas för att undvika att bröstet blottas alltför mycket?
  • Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 10:04:32 följande:

Mitt bröst har dâ aldrig blottats något, jag har använt amningskläder. Men nu svarade jag pâ att gbgumman tyckte man kunde lägga över en sjal "för bebisen skull". Jag tvivlar pâ att mânga bebisar föredrar att äta med en sjal pâ huvudet.

Det finns säkert en del bebisar om föredrar att ammas lite mer ostört och då kan en sjal vara bra att ha tillhands.

Alla mammor använder dock inte amningskläder.
  • Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 10:14:55 följande:

Bebisen förstår inte varför den har en sjal pâ huvudet. Den känner sig inte mer "ostörd" av det, det kan jag garantera. 

• Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 10:14:55 följande:
    Bebisen förstår inte varför den har en sjal pâ huvudet. Den känner sig inte mer "ostörd" av det, det kan jag garantera. 
    Fast nu syftar jag inte på att lägga sjalen över bebisens huvud utan mer att den lindas runt bebisen lite för att skapa det lite mer ombonat.

• Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 11:14:04 följande:

Jo varför inte (om den inte blir för varm av det) men eftersom den redan har kläder på sig lär den inte känna av sjalen särskilt mycket.

En sjal runt bebisens kropp täcker ju hursomhelst inte bröstet, det gör kvinnans kläder och bebisens eget huvud.

En sjal lite lindat runt bebisens kropp hjälper i varje fall till att dölja mammans bröst!
  • Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 13:25:29 följande:
    Kanske om kvinnan satt med bâda brösten helt blottade och utan kläder pâ sig men det har jag i alla fall aldrig sett. I alla fall inte offentligt Glad

Sâ här ungefär brukar det se ut när en kvinna ammar, jag kan inte se att en sjal runt bebisens kropp skulle göra varken frân eller till vad det gäller "skylningseffekt".
    Bara för att du nu inte kan se att en sjal lite runt bebisen inte har den effekten betyder det inte att det i verkligheten är så.

• Anonym (j)
    winnethepooh skrev 2014-12-22 13:25:29 följande:
    Kanske om kvinnan satt med bâda brösten helt blottade och utan kläder pâ sig men det har jag i alla fall aldrig sett. I alla fall inte offentligt Glad

Sâ här ungefär brukar det se ut när en kvinna ammar, jag kan inte se att en sjal runt bebisens kropp skulle göra varken frân eller till vad det gäller "skylningseffekt".
    Sen är det så att när man som mamma ammar sin bebis på offentliga platser,på någons egna restaurang eller liknande har man som mamma skyldighet att amningen sker så diskret som möjlighet med hänsyn till andra människor som befinner sig där.

Då kan just en sjal,en trasa eller liknande vara bra att ha till hands för mamman och bebisen.

• Anonym (j)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 09:16:55 följande:
    Man får väl se till att ha ammat barnet innan, eller söka upp ett amningsrum (finns i de flesta gallerior i större städer). Eller så sätter man sig helt sonika, lite diskret ner på en bänk och ammar. Men man låter bli att göra det på café och restaurang. Min personliga åsikt.
  • Anonym (j)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 11:02:57 följande:
    Min son behövde sällan skrika för att få bröstet. Jag körde, och kör än idag, på regeln; ge barnet mat INNAN barnet blir hungrigt, gå och lägg barnet INNAN det blir trött - så blir livet MYCKET enklare!

Det finns ju fler med mig, som inte väntar med att amma tills dess att barnet skriker av hunger. Ska dessa kunna amma vid matbordet under en middagsbjudning?

Allmänt hyfs säger att man GIVETVIS avlägsnar sig från övriga middagsgäster och söker upp ett ställe, lite i skymundan, för att amma. Detsamma borde gäller på café och restaurang.
    Om mamman inte själv har vett att amma diskret på exempelvis en restaurang finns det personal där som har möjlighet att säga till mamman med hänsyn till övriga gästers trivsel.

• Anonym (j)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-23 11:32:30 följande:
    Jaså för en servör på t ex 20 år vet ju och kan avgöra vad som passar sig? Vi får väl hoppas att servören inte är Johan70 i alla fall för då får väl både mamman och bebisen en käftsmäll.
    Ja,eftersom att denne precis som sina äldre kollegor säkerligen är lyhörd för sina gästers önskemål om att amning på restaurangen bör skötas diskret och snyggt.

• Anonym (j)
    Fröken K skrev 2014-12-23 12:28:05 följande:

Gör det skillnad om det är till min kollega vi är bjudna?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att amma vid bordet, hittills har alla vi besökt "propsat" på att jag ska göra så. Jag brukar dock sätta mig i en fotölj eller dyl eftersom ställningen blir bekvämast då. Oförskämd är jag då rakt inte. Oförskämda är såna som anser att bebisar inte är fullvärdiga människor som också behöver mat.

Det känns som om många anti-ammare utgår från att en ammande kvinna ammar för att provocera eller liknande. För det mesta vill man ha lite lugn och ro, ialf jag, men ibland är det mest praktiskt att amma där man sitter och då får det bli så.

Skulle du amma ditt barn i kyrkan under begravning?
  • Anonym (j)
    fluu skrev 2014-12-24 11:20:45 följande:
    Nej, det kan man inte. För precis allt kan vara störande/stötande osv. Därför går det inte att ta hänsyn till allt och alla i det offentliga rummet. Har man själv problem med något är det därför ens eget ansvar att avlägsna sig.
    Så länge mamman inte befinner sig på mark som är hennes egen(det kan t.ex vara en privatägd restaurang) måste hon amma sitt barn på ett så diskret och så snyggt sätt som möjligt för att inte riskera att bli tillsagd/utslängd av ägaren.

Det stämmer inte alltid att dom som upplever amning som stötande/störande måste avlägsna sig!

Svar på tråden Störs du av offentlig amning?