• woww97

Rädd för att berätta för pojkvännen

Hejhej! 
    Nu kommer det säkert bli ett väldans liv om vilken dålig människa jag är. 

Jag har velat ha barn ända sen jag var 13 år. Nu är jag 17, alltså i 4 år har jag velat ha barn. 

Det går verkligen inte en ända dag utan att jag tänker på bebisar, längtar efter att få kunna  va med om hur ett liv växer och utvecklas i magen på mig. Jag älskar bebisar o vill verkligen ha en bebis. 
    Men min pojkvän säger att han inte är redo för att bli pappa och jag har inte vågat berätta för han att jag har slutat med mina p-piller. jag hade ÄL den 5:e Nov  och hade oskyddat sex den 6:e och jag har laddat ner gravid appen och utgick från första dagen på senaste mensen och då står det att jag nu är i v.3 (v2+5). 
    Jag har haft sån värk i mina äggstockar i ca3 veckor , asså riktig ont så jag har inte ens kunnat ha jeans som sitter åt eller kunnat  gå utan har fått stannat till och bara vänta ut smärtorna. mörkare flytningar, sug efter salt. (lakrits, pommes, PISTASCHNÖTTER, En riktig favorit.) känsligare för saker. alltså t.ex om någon höjer rösten eller om min pojkvän inte vill mysa  framför tv:n osv.. Det låter jätte  mesigt men det är så det har blivit.. 

Och jag har tänkt att berätta för han dagen då jag har ett litet plus på stickan! 
    och just nu så kommer jag att vänta i ca1 månad innan jag gör ett gravtest för att de var så nyligen själva sexet hände. så ajg ska vänta med att testa o se om det är ett plus eller inte. 
    Men hur ska jag berätta för han att jag är gravid? ( när/om det blir så)
    att jag har slutat med p-pillrena? 
    HJÄLP!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-09 21:08
    Okejokej folket! ingen ide att kasta skit. Jag har berättat för min pojkvän att jag har slutat med p-pillrena. Han har sagt att vi väntar med att kolla om det är ett plus eller inte. Men om det inte är ett plus på stickan så ska jag börja med mina p-piller igen.
    Ingen idé att kasta skit. nu har jag inte lurat han utan han är fullt medveten om situationen.
  • Svar på tråden Rädd för att berätta för pojkvännen
  • Volt
    woww97 skrev 2014-11-11 13:11:32 följande:
    Nej vi bor inte ihop, vi planerar att flytta ihop till sommaren. Och ja, hunden har vi tillsammans men katten är min
    Jaja, det blir nog så. 
  • Volt
    Anonym (usch) skrev 2014-11-11 13:38:49 följande:
    Varför är det bara kvinnans ansvar att skydd sig då? Killen kan faktiskt använda kondom om han vill ha koll på sina spermier.
    Så man ska inte kunna lita på varann i ett förhållande? 
  • MEE83
    woww97 skrev 2014-11-10 21:25:19 följande:
    han är 19.  Vi har ungefär samma uppväxt, vi båda har vuxit upp med många småsyskon vilket innebär att man måste hjälpa till väldigt mycket, mycket stoj och stim. därav har han ett sånt fruktansvärt bra tålamod, bättre än mig t.om. Han är helt underbar med barn. 
    Anledningen till varför jag o nästan hela min familj anser att jag har "vuxit upp" fort är för att min mamma va sängliggandes i 3veckor i diskbråck. Och jag har 3 småsyskon. då var dom 3,5 och 7. Mamma kunde inte göra nånting.. det var jag som städade, lagade mat, tvättade, hängde tvätten, få upp ungarna på morgonen och få dom i säng på kvällarna och samtidigt hjälpa mamma med precis allt, de ända hon fick göra själv var att torka sig efter sina toalettbesök och tvätta sig. sen hjälpte jag henne med allt, komma upp ur sängen, hjälpa henne till köksbordet för att hon skulle kunna få i sig mat, sen hjälpa henne att klä på sig kläder.  Det fick mig att växa som person och även mogna mycket fortare än de flesta i min ålder. 
    Sen har jag varit med om väldigt mycket i mitt liv som vissa tonåringar inte borde vara med om. Det har oxå fått mig att växa som person och mogna till. 
    Och de där med min mamma är bara toppen på isberget. 

Jag är jätte glad över att min pojkvän stannar och stöttar mig och har de tålamodet att vänta, tar allt som det kommer och har alltid en plan för allt. 
    Han är min klippa
    Inget av detta gör dig direkt unik eller garanterar att du är mer mogen än andra. Det kan mycket väl vara en felaktig kausalitet då "påtvingat" eller överbelastande ansvar för en minderårig kan hindra utvecklingen hos en person. Det är inte ett garanterar resultat förstås, men det är inte heller en garant för att man mognar snabbare eller blir mer ansvarstagande.

Jag hade en ganska så trasslig barndom, min morsa är en fantastisk person, men hon var ensamstående och hade under ett flertal perioder under min uppväxt psykoser, och allvarliga sådana, första gången var 1990, då gick jag i första klass. Nu var det många år sedan hon var tvungen att bli inlagd, 17-18 år sedan minst, och hon är nu, efter 24 år av samtalsterapi också fri från sin psykosrisk, så trassliga barndomar där man kanske tvingas in i situationer som inte är så lämpliga för omyndiga personer har fler individer än du utan att dom känner att dom är redo att bli föräldrar när dom är 17 år. 

Jag utesluter dock inte att det kan vara så att du har mognat snabbare än dina vänner/andra personer i samma ålder. Det är klart att man formas av sin uppväxt, dock så har man betydligt mindre självdistans som tonåring och även sämre självinsikt, vilket kan leda till att man överskattar sin egen förmåga, utsätter sig för mer och större risker, blir fartblind och är sämre när det gäller konsekvensanalys osv.

Jag har en väldigt risktagande personlighet(vilket i och för sig har varit positivt i många lägen), det var jag inte alls medveten om när jag var yngre, den självinsikten har växt fram över tiden och kanske framförallt dom senaste 4 åren, då min flickvän har poängterat det många gånger, hon fungerar lite som min broms, annars hade jag gasat på mycket mer än vad jag gör, nu är det mer balans vilket gör att risktagandet för det mesta är något som påverkar våra liv i positiv bemärkelse. Sedan har jag även blivit betydligt bättre på risk och konsekvensanalys med årens gång, kalla det livserfarenhet om du vill.

Enda problemet jag har nu, är att jag är en extremt driven person, arbetsnarkoman, ibland lite så att det skapar irritation hos min tjej, då jag har svårt att ta det lugnt och koppla bort, så semestertider och långhelger är lite av en utmaning. 
  • MEE83
    Anonym (usch) skrev 2014-11-11 13:38:49 följande:
    Varför är det bara kvinnans ansvar att skydd sig då? Killen kan faktiskt använda kondom om han vill ha koll på sina spermier.
    Vart skrev jag att det bara är kvinnans ansvar?

Jag förmodar att valet av preventivmedel var gemensamt.

• taquine
    Anonym (Väx upp först) skrev 2014-11-11 12:56:47 följande:
    Håll er till det så länge.
    Anonym (Egoist) skrev 2014-11-11 13:18:02 följande:
    Men snälla vad ska du med barn till, du är ju ett själv. Suck.

• Anonym (Anna)

Jag fick första barnet när jag var 17 och andra när jag var 20.

Det är med samma pappa och ja, vi håller fortfarande ihop nu 10 år senare. Våra tjejer är rätt ' stora ' nu och man får tid till reflektion.

Det jag skulle vilja råda dig till är att vänta. För oss har det gått bra, men vägen dit är tuff! Spara det tills ni är lite äldre och båda har gjort klart sina utbildningar åtminstone.

• Anonym (usch)
    Volt skrev 2014-11-11 14:11:47 följande:
    Så man ska inte kunna lita på varann i ett förhållande? 
    Jo det ska man kunna göra, men p-piller är inte så jäkla säkert p-medel som man kan tro, kan vara bra att alltid komplettera med kondom.
  • Anonym (usch)
    MEE83 skrev 2014-11-11 14:33:00 följande:
    Vart skrev jag att det bara är kvinnans ansvar?

Jag förmodar att valet av preventivmedel var gemensamt.
    Tror knappast det var ett gemensamt beslut. De flesta killar tycker det är bekvämt att lägga allt ansvar på kvinnan när det kommer till skydd och förutsätter att kvinnan skyddar sig med p-piller eller liknande.
  • fkh
    Anonym (usch) skrev 2014-11-11 14:38:49 följande:
    Fast om en kvinna berättar för sin partner att hon tar ppiller så finns det ju ingen anledning för honom att sätta på kondom. Man går ju inte runt och förutsätter att man blir bedragen på detta vis.
  • Anonym (usch)
    fkh skrev 2014-11-11 16:29:15 följande:
    Fast om en kvinna berättar för sin partner att hon tar ppiller så finns det ju ingen anledning för honom att sätta på kondom. Man går ju inte runt och förutsätter att man blir bedragen på detta vis.
    Jo det finns det visst. Komplettera med kondom, då p-piller är långt ifrån 100 % säkra och dessutom skyddar kondom mot sjukdomar.
Svar på tråden Rädd för att berätta för pojkvännen