• Diamant

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Spin-Off tråd för oss som följdes åt, stöttade och hejade på varandra i tråden 'Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU' och som nu plussat!

Här fortsätter vi följas åt, stötta och dela erfarenheter med varandra :)

• Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!
  • Ellonbellon
    Annastanna skrev 2014-11-22 16:42:41 följande:
    Tack! Ska bli kul att följas åt fram till sommaren när det är dags för oss :) sen får vi skapa en ny spin-off tråd :)

Du får tänka på att det är skillnad på svullen och svullen iaf :) det här är ju en bra svullnad om du förstår vad jag menar ;)
    Jodå, den är väl "tarmsvullen" haha. Jag trivs med magen ändå, men den är ju svår att dölja, kan dra in men det är verkligen inte behagligt! Jag är ju lite rund sedan tidigare men räknar inte med att BM ska ta upp skit om det, jag vet ju vad jag vägde och att det är för mycket. Men banta får man ju inte göra under graviditeten så man får väl göra det bästa av situationen!

Märker dock att jag äter mycket bättre och dricker mer vatten som gravid. Kroppen säger verkligen vad den vill ha och behöver =)

Ja, sen får det väl bli en mamma-tråd :)
  • Fiiaaa
    Annastanna skrev 2014-11-22 10:50:45 följande:

Hej på er! Nu får jag äntligen ta klivit in i den här gruppen :) kul att läsa om er andra från förra tråden, nu vet jag lite vad som kanske väntar mig i framtiden :)

Jag plussade i torsdags och ska nu vara på V4+5, och beräknat BF är nästan på min födelsedag :) så vem vet... Extra roligt då jag var beräknat att komma på min pappas födelsedag så traditionen går i arv. Jag var dock 15 dagar sen.

Ringde MVC igår och fick min första tid den 2 dec. Då skulle det bara vägas, mätas och vara ett hälsosamtal. Sen skulle vi göra upp en plan för resten av tiden. Hon kändes super på telefon, hoppas att hon är lika bra i verkligheten.

Än så länge känner jag av molverk som kommer och går, känsligare bröstvårtor (har inte ont, men dom är mycket känsligare) och lite lite illamående.

Oj, vilken långt introinlägg det här blev :)

Grattis! Och välkommen hit :)
  • Fiiaaa

V 14 imorgon, men spydde igen imorse. Ska det inte ge sig nån gång liksom...? Tröttheten hänger med, och jag verkar också ha drabbats av gravidhjärna, haha. Annars är allt på topp, så skönt att gå in i v 14 redan!! Oron för mf börjar avta rejält nu, så himla skönt! Äntligen börjar vi våga prata om vad vi behöver köpa i framtiden, hur vi ska ordna praktiskt i lägenheten etc... Nu börjar det kännas kul på riktigt :)

• Diamant
    Fiiaaa skrev 2014-11-22 21:17:25 följande:

V 14 imorgon, men spydde igen imorse. Ska det inte ge sig nån gång liksom...? Tröttheten hänger med, och jag verkar också ha drabbats av gravidhjärna, haha. Annars är allt på topp, så skönt att gå in i v 14 redan!! Oron för mf börjar avta rejält nu, så himla skönt! Äntligen börjar vi våga prata om vad vi behöver köpa i framtiden, hur vi ska ordna praktiskt i lägenheten etc... Nu börjar det kännas kul på riktigt :)

Hehe gravidhjärna är riktigt frustrerande! 
    Särskilt när man EGENTLIGEN har lite kontrollbehov och alltid är den som har stenkoll.. Nu glömmer jag ord, stavar fel (har alltid varit en riktig grammatik- och stavningsnazi hehe), tappar bort grejer och glömmer bort saker jag skulle göra! 
    Hoppas man vänjer sig, min chef sa att först får man gravidhjärna, sen när man fött har man barndemens hehehe.. Våra hjärnor börjar omprioritera HELT utan vårt medgivande! 
    (Jag fick tänka väääääldigt länge innan jag kom på ordet "medgivande" haha!) 

Hoppas ditt illamående lägger sig snart! Skönt ju längre det går, men tiden går sååååå långsamt. 
    Jag fick den här länken i en annan tråd, tyckte den var lugnande att läsa: 
    www.blimamma.se/missfall.html 
  • Fiiaaa
    Diamant skrev 2014-11-22 22:32:26 följande:

Hehe gravidhjärna är riktigt frustrerande! 

Särskilt när man EGENTLIGEN har lite kontrollbehov och alltid är den som har stenkoll.. Nu glömmer jag ord, stavar fel (har alltid varit en riktig grammatik- och stavningsnazi hehe), tappar bort grejer och glömmer bort saker jag skulle göra! 

Hoppas man vänjer sig, min chef sa att först får man gravidhjärna, sen när man fött har man barndemens hehehe.. Våra hjärnor börjar omprioritera HELT utan vårt medgivande! 

(Jag fick tänka väääääldigt länge innan jag kom på ordet "medgivande" haha!) 

Hoppas ditt illamående lägger sig snart! Skönt ju längre det går, men tiden går sååååå långsamt. 

Jag fick den här länken i en annan tråd, tyckte den var lugnande att läsa: 

www.blimamma.se/missfall.html 

Jaaa precis, skönt att nån förstår, haha! Alltså jag brukar ha stenkoll, men just nu är jag en riktig virrpanna. Jag tappar bort saker, glömmer, blandar ihop (idag blandade jag ihop två områden i stan med varann och hade kört halvvägs i fel riktning innan jag kom på det, snyggt ;) dessutom bryter jag ihop och börjar gråta för typ ALLT, minsta lilla motgång så är det kört, haha. sade till sambon idag att från och med nu får han ta över kontrollen, för jag är helt klart inte att lita på.

Tack för länken! Alltid skönt med statistik, tror stenhårt på 1,6% - det är ju verkligen en minimal risk. Det här ska bara gå bra nu. Finns inget annat :)
  • Annastanna
    Fiiaaa skrev 2014-11-22 21:15:40 följande:

Grattis! Och välkommen hit :)

Tack! Ska bli kul att få fortsätta att följas åt :)

Hur har ni gjort med familjen, när berättade ni för dom? Väntade ni till v12? Skulle så gärna vilja berättar om det för familjen vid jul. Blir vår första utan min syster då hon dog för några månader sedan, skulle så gärna vilja dela med mig av några goda nyheter. Dock så kommer det bara att ha gått 10 veckor då.. Tänker iaf självklart att vänta till efter v12 till att berätta för övriga.

Så skönt att man har er att ventilera med, mannen skulle bli galen tror jag om han visste allt som man sitter och funderar på eller oroar sig för
  • Annastanna
    Ellonbellon skrev 2014-11-22 17:34:09 följande:

Jodå, den är väl "tarmsvullen" haha. Jag trivs med magen ändå, men den är ju svår att dölja, kan dra in men det är verkligen inte behagligt! Jag är ju lite rund sedan tidigare men räknar inte med att BM ska ta upp skit om det, jag vet ju vad jag vägde och att det är för mycket. Men banta får man ju inte göra under graviditeten så man får väl göra det bästa av situationen!

Märker dock att jag äter mycket bättre och dricker mer vatten som gravid. Kroppen säger verkligen vad den vill ha och behöver =)

Ja, sen får det väl bli en mamma-tråd :)

Ok, men det låter bra. Är så orolig för det där. Säger hon vikten högt å så eller är det mest att hon ser vad det står och sedan skriver ner?

Banta får man ju inte göra, men som sagt försöka äta bättre :) har haft en riktig förkylningströtta så jag har knappt tränat sedan i början på september, men ska försöka komma igång igen nu. Tränar på Sats, så tänkte försöka med yoga och core iaf. Sen läste jag att bodypump kan vara bra med, men att man inte ska träna högintensiv träning då kroppen inte får bli för varm i början.
  • Fiiaaa
    Annastanna skrev 2014-11-23 15:27:51 följande:

Tack! Ska bli kul att få fortsätta att följas åt :)

Hur har ni gjort med familjen, när berättade ni för dom? Väntade ni till v12? Skulle så gärna vilja berättar om det för familjen vid jul. Blir vår första utan min syster då hon dog för några månader sedan, skulle så gärna vilja dela med mig av några goda nyheter. Dock så kommer det bara att ha gått 10 veckor då.. Tänker iaf självklart att vänta till efter v12 till att berätta för övriga.

Så skönt att man har er att ventilera med, mannen skulle bli galen tror jag om han visste allt som man sitter och funderar på eller oroar sig för

Beklagar verkligen din systers bortgång, åh vad fruktansvärt jobbigt det måste vara att gå igenom!

Jag tror det där med när man berättar för familjen beror lite på vilken relation man har. Jag berättade jättetidigt för mina föräldrar och min bror, var nog bara i v 6-7 nånting. Jag står väldigt nära min familj och när jag fick mf i våras i v 10 var det väldigt skönt att ha dem runt omkring sig som stöd. Enda anledningen att vänta när man står så pass nära tänker jag kan vara att bespara dem oron möjligtvis. Men för egen del tror jag att det skulle vart i det närmaste omöjligt att dölja det, speciellt för min mamma, ända tills v 13 ;)

Gör som du tycker känns bäst, men jag hade nog berättat! Om det gått bra fram till v 10 har ju risken redan minskat lite :)
  • Fiiaaa
    emzerus skrev 2014-11-18 08:08:06 följande:

Jag tycker ju inte heller det, inte när det ev missfallet kom redan i v 5, känns som om hormonerna borde försvinna rätt snabbt. men jag kanske har fel där...

Hoppas verkligen att han kan ha "missat"... förstår egentligen inte hur man kan se nåt i det där virrvarret jag såg på skärmen igår..:)Enligt min sista mens skulle jag vara i v 6+3 idag men jag vet ju inte riktigt när själva befruktningen skedde... så det kan ju stämma samtidigt så säger flera att man inte behöver haka upp sig så väldigt om veckorna stämmer precis. de har ju iaf ökat ett steg...

Hoppas få mer svar imorgon!

Nej det är verkligen omtumlande detta med graviditeten!

Bra att man kan få stöd o råd så här :)

Tack

Hur har det gått för dig? Kram
  • Annastanna
    Fiiaaa skrev 2014-11-23 17:07:31 följande:

Beklagar verkligen din systers bortgång, åh vad fruktansvärt jobbigt det måste vara att gå igenom!

Jag tror det där med när man berättar för familjen beror lite på vilken relation man har. Jag berättade jättetidigt för mina föräldrar och min bror, var nog bara i v 6-7 nånting. Jag står väldigt nära min familj och när jag fick mf i våras i v 10 var det väldigt skönt att ha dem runt omkring sig som stöd. Enda anledningen att vänta när man står så pass nära tänker jag kan vara att bespara dem oron möjligtvis. Men för egen del tror jag att det skulle vart i det närmaste omöjligt att dölja det, speciellt för min mamma, ända tills v 13 ;)

Gör som du tycker känns bäst, men jag hade nog berättat! Om det gått bra fram till v 10 har ju risken redan minskat lite :)

Tack snälla! Ja, det är helt ofattbart och kommer nog aldrig att vänja mig vid att hon inte längre finns kvar.

Vi är inte superduper nära med våra familjer, inte som vissa. Skulle vara våra syskon då, men då känns det lite som att då kan man lika gärna berätta för hela familjen eftersom det dom inte är så stora. Berättar nog på jul, om man inte har en helt annan känsla då. Är ju ett tag kvar, men siktar nog på det :) blir nog lättare för oss att hålla det för oss själva om man har en liten plan tänker jag :)
Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!