• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • micra
    stayyoung skrev 2014-10-01 12:04:04 följande:

Har gått in i vecka 6 (5+1) och symptomen är inte lika starka. Brösten är lite ömma till skillnad från förra veckan då jag inte stod ut utan BH.

Mensvärken har gått över även om jag känner något vid livmodern, lite som det brukar vara de sista mensdagarna.

Ryggen/svanken gör fortfarande lite ont men inte alla som förra veckan.

Jag börjar bli orolig att mina symptom börjar försvinna, och inga nya dykt upp. Brukar det vara så här?

Det är helt normalt att symptomen kommer och går de första veckorna så du behöver inte oroa dig. :)
  • Manelma

KUB görs med ultraljud och blodprov. Men resultatet avgörs av blodprover, resultatet på ultraljudsundersökningen och din ålder. Så ju yngre man är ju lägre riskbedömning brukar man få ju äldre ju blir risken en aning mer. Så det är verkligen en kombination av flera olika saker men bara en ungefärlig uppskattning på sannolikhet den säger inte exakt då man inte kan se det så grundligt, har man i familjen tex brukar man rekommenderas göra fostervattenprov tex.

• thuram
    wishing skrev 2014-10-01 15:17:37 följande:

I omgångar glömmer jag nästan att jag är gravid - har i stort sett inga symtom. Lite sugande hunger från och till men ingen direkt matlust - men inget illamående, ingen yrsel, ingen överdriven trötthet eller kissnödighet... Förra veckan var det en del ont i magen, men det är i stort sett borta nu. Kanske ska vara glad så länge det varar, men jag vill ju ha lite tecken på att allt är som det ska.

Idag ringde jag MVC och fick tid för första möte den 4/11. De bokade in UL direkt också, blir två veckor senare. *Det* kändes i alla fall verkligt när inget annat riktigt gör det.

Håller med dig, själv har jag bara nå mensvärk liknande känsla i magen. Känner mig annars precis som vanligt. Kommer nog inte känna mig gravid förrän efter inskrivningen.. :) Kanske dumt att klaga att man mår bra, vi kanske får sota för det redan om några dagar ;) hehe.
  • micra
    Iida01 skrev 2014-10-01 15:14:22 följande:

En intim fråga kanske men till er andra som plussat. När jag och min sambo hade sex och jag fick orgasm fick jag världens kramp i livmodern? Precis efteråt. Som en riktigt illa mensvärkskramp. Det avtog lite lite så vi fortsatte en liten stund men fick avbryta för att det gjorde för ont. Har även innan varit lite känslig vid sex att det gör lite ont. 

Är det någon som känner igen detta eller har upplevt samma sak? Blir ju nojig över allt nu så blir ju orolig att det hände något. 

Idag har dock flutit på precis som vanligt så hände väl inget.

Nu har jag inte hunnit ha sex sen jag plussade, här finns det sällan tid till det för tillfället. Helt otroligt att det ens lyckades bli en bebis när vi hade sex en gång denna månad. :) Så hur det är denna gång kan jag inte svara på. Men jag känner igen mig precis i det du skriver från tidigare graviditeter. Då har jag haft så till och från hela tiden. Enligt bm är det ingenting som är skadligt och en del får tydligen så då och då även när de inte är gravida. Det känns rejält mot slutet när livmodern är jättestor! Men ingenting som alltså är farligt, varken för bebisen eller för dig. :)
  • Diamant
    Lg85 skrev 2014-10-01 18:22:28 följande:
    Kombinerat ultraljud o blodprov. Man letar väl egentligen kromosomförändringar genom att mäta nackspalt och jämföra med blodprover och hamnar i en riskgrupp för att T.ex. Få ett barn m Downs
    Manelma skrev 2014-10-01 18:39:54 följande:

KUB görs med ultraljud och blodprov. Men resultatet avgörs av blodprover, resultatet på ultraljudsundersökningen och din ålder. Så ju yngre man är ju lägre riskbedömning brukar man få ju äldre ju blir risken en aning mer. Så det är verkligen en kombination av flera olika saker men bara en ungefärlig uppskattning på sannolikhet den säger inte exakt då man inte kan se det så grundligt, har man i familjen tex brukar man rekommenderas göra fostervattenprov tex.

Tack! Då förstår jag :) Svaret är alltså inte definitivt utan mer vilken risk man har vilket fortfarande lämnar det hela upp till slumpen? 

Idag är jag så satans trött och frusen! Har haft ont i magen (magknip hela dagen) och kunde knappt stänga mina arbetsbyxor på morgonen.. 
    Nu sen jag kom hem har jag vilat lite och kände nyss en skarp smärta lite snett ner till höger om naveln. Höll i sig i någon minut och kom sen som små stötar. Vad händer? Någon mer som har känt detta eller behöver jag börja oroa mig? 

Haha vad läskigt det är att göra allt detta för första gången, och bara ha mannen att diskutera med!! TUR att NI finns!! Hjärta 

• micra

Är det fler här som haft ett MA tidigare? I vilken vecka? Hur kommer ni göra, kommer ni be om ett tidigt vul?

• Manelma
    Diamant skrev 2014-10-01 18:52:29 följande:
    Manelma skrev 2014-10-01 18:39:54 följande:

Tack! Då förstår jag :) Svaret är alltså inte definitivt utan mer vilken risk man har vilket fortfarande lämnar det hela upp till slumpen? 

Idag är jag så satans trött och frusen! Har haft ont i magen (magknip hela dagen) och kunde knappt stänga mina arbetsbyxor på morgonen.. 
    Nu sen jag kom hem har jag vilat lite och kände nyss en skarp smärta lite snett ner till höger om naveln. Höll i sig i någon minut och kom sen som små stötar. Vad händer? Någon mer som har känt detta eller behöver jag börja oroa mig? 

Haha vad läskigt det är att göra allt detta för första gången, och bara ha mannen att diskutera med!! TUR att NI finns!! Hjärta 

Slappna av! Det kommer säker massa märkliga känningar framöver. Kroppen förbereder sig, livmodern har fästen som kommer att börja töjas ut och kännas av. Växtvärk hade jag konstant första gången. Vid naveln kanske det är lite för högt ännu att det ska va något med bebis kanske tarmarna som reagerar på hormonerna. Livmodern är ju snarare nere vid ljumskarna alltså rätt långt ner från början. Så försök att inte oroa dig. Jag hade sjuk magknip idag, blev så dålig i magen att jag trodde jag höll på att bli magsjuk, mörknade för ögonen men efter besök på toa (för mkt info sorry) så lättade både svullnad och knipet. Så det kan va något sådant. :)
  • jemi02
    wishing skrev 2014-10-01 15:17:37 följande:

I omgångar glömmer jag nästan att jag är gravid - har i stort sett inga symtom. Lite sugande hunger från och till men ingen direkt matlust - men inget illamående, ingen yrsel, ingen överdriven trötthet eller kissnödighet... Förra veckan var det en del ont i magen, men det är i stort sett borta nu. Kanske ska vara glad så länge det varar, men jag vill ju ha lite tecken på att allt är som det ska.

Idag ringde jag MVC och fick tid för första möte den 4/11. De bokade in UL direkt också, blir två veckor senare. *Det* kändes i alla fall verkligt när inget annat riktigt gör det.

Exakt så känner jag med! Det som kändes i magen förra veckan är borta nu!
  • jemi02
    Iida01 skrev 2014-10-01 15:14:22 följande:

En intim fråga kanske men till er andra som plussat. När jag och min sambo hade sex och jag fick orgasm fick jag världens kramp i livmodern? Precis efteråt. Som en riktigt illa mensvärkskramp. Det avtog lite lite så vi fortsatte en liten stund men fick avbryta för att det gjorde för ont. Har även innan varit lite känslig vid sex att det gör lite ont. 

Är det någon som känner igen detta eller har upplevt samma sak? Blir ju nojig över allt nu så blir ju orolig att det hände något. 

Idag har dock flutit på precis som vanligt så hände väl inget.

Känner igen det från förra graviditeten. Det hände ett par gånger, men är säkert inget farligt!
  • effilant
    micra skrev 2014-10-01 18:55:08 följande:

Är det fler här som haft ett MA tidigare? I vilken vecka? Hur kommer ni göra, kommer ni be om ett tidigt vul?

Ja jag fick MA i februari. Konstaterades i vecka 11, fostret hade dött i v 5. Jag "krävde" att få VUL denna gången med så ska förhoppningsvis få göra det om några veckor. Gick in i vecka 6 idag och har vansinnigt ont i brösten och lite lite illamående så lever på hoppet om symptomen som ett graviditetsbekräftelse.
Svar på tråden BF Juni 2015