• zikzak

Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?

Jag personligen ser inget direkt fel med att legalisera det, dock är jag medveten om att man kan få psykos av det men det kan man faktiskt få av alkohol också. Mina argument varför det borde vara lagligt kommer här nedanför:

Till skillnad från alkohol gör inte marijuana att man blir aggressiv och våldsam.

Marijuana är inte särskilt beroendeframkallande alls, varken cannabis eller hasch, jag har rökt på extremt mycket, gjorde det i ett års tid nästan non-stop.

Langarna kan ha lagt precis vad fan som helst i gräset, det kan vara allt från råttskit till farliga kemikalier, om man köper i butik vet man iaf. vad man får.

Så, nu vill jag höra era åsikter!

• Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?
  • Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 16:50:52 följande:

Våra utgångspunkter är olika. Jag anser inte att ett förbud mot cannabis skapar ett lidande hos alla brukare. Faktiskt inte. Och den begränsning förbudet innebär för de som vill berusa sig, är i mina ögon klart underordnat de som råkat illa ut.
    Om cannabis, eller något annat berusningsmedel inkl. alkohol, är så viktigt för en som person, funderar jag på hur man har det i sin tillvaro och sitt liv?(Och jag avser då givetvis inte bruk av medicinska skäl.)

Att var och en ska få göra vad dom vill, så länge det inte skadar någon annan. är naturligtvis en vacker tanke. Jag tycker dock att det är en utopi som hör hemma i Platons idévärld, som inte fungerar i praktiken. I verkligheten är vår tillvaro mer komplicerad än så.

Men, för att hålla sig till cannabis, så håller jag inte med dig om vinsterna för samhället. Kanske kan en del nya jobb skapas, men samtidigt tror jag att på ökat behov av behandling, vilket jag inte kan se som positivt.
    Den svarta marknaden lär inte försvinna, det är väl alkohol och tobak ett bevis på.

I vilket fall som helst borde man inte vara rädd för att diskutera,oavsett om det är anonymt eller inte; det har du rätt i. Oavsett vad för ståndpunkt man har, så borde man tycka att det är bra med diskussion. Är man övertygad om sina argument, borde man snarare välkomna den!

Jag lämnar nu tråden, men tack för din saklighet, trots våra olika ståndpunkter. Tycker att det lyst ganska mycket med sin frånvaro i liknande debatter här på familjeliv.

Du missar att det kallas för drugwar av en anledning, det är ett krig, stat mot medborgare, vi snackar om miljoner döda världen över i detta, detta är heller ingen begränsning, detta är att spendera miljarder på att hålla droger fria, jag har barn och då vill jag inte att dom ska kunna få tag på droger på parkeringen på väg hem från skolan.

Du missar att detta handlar inte om hur viktigt det är, detta handlar om smaksak vad man föredrar och för att människan i regel inte bara ställer sig i led och anpassar sig efter andras åsikter, i regel gör vi bara det vi tycker om helt enkelt.
    att det fins några lagar i vägen så fine så länge ingen kommer till skada.

Ursäkta mig men narkotikafritt samhälle är utopi som inte hr blivit förverkligad nånstans i människans historia. att folk ska däremot kunna föra sina liv efter egna önskemål så länge det inte går ut över andra är en mänsklig rättighet.
    Förstår inte vad du menar att det är en tanke, du för väl ditt liv som det passar dig utan att skada andra, det fungerar för dig väl? jag för också mitt liv utan att skada andra, det fungerar för mig, det fungerar för dom flesta av människor, däremot dom som _vill_ skada andra det är det vi har polis till.
    Polis då som ska sköta sitt jobb och skydda medborgare från varann och inte agera moralens väktare eller väpnade hejdukar.

Du håller inte med att om rättsväsendet slipper ta hand om droger så sparar man inte 20 miljarder plus man spenderar i dagsläget? okey, matte är inte din grej om jag ska vara så.
    Du håller inte med om att hundratals om inte fler jobb skapas så är det positivt, mera skatt till landet kommer inte från dessa jobb?
    Enligt dig så ska cannabis tillverkas och skänkas bort for free till medborgare i och med du missar vinsten av försäljning?
    När lagar omvänds och man satsar på vård istället så kommer det heller inte vara lättare för dom få som får problem att söka hjälp för dom?

Tobak oich alkohol är bevis på våra ledande brist på inteligens, man kan INTE stoppa folk från att inta sina droger med övrproser, inte i dagens globaliserade jord där allt kan skötas med knapptryckningar eller med bil, varför ska jag köpa sprit för 350 kr litern när jag kan få det för 60?
    Samma sak med sigg.
    Men du har rätt i sak, den svarta marknaden kommer aldrig att försvinna, vilket i sig inte är rätt att skänka miljarder och åter miljarder till den marknaden och göra ligor som hels angels eller karteller i mexiko mer resursrika än stat som bekämpar dom.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-25 17:34:33 följande:

Du missar att det kallas för drugwar av en anledning, det är ett krig, stat mot medborgare, vi snackar om miljoner döda världen över i detta, detta är heller ingen begränsning, detta är att spendera miljarder på att hålla droger fria, jag har barn och då vill jag inte att dom ska kunna få tag på droger på parkeringen på väg hem från skolan.

Du missar att detta handlar inte om hur viktigt det är, detta handlar om smaksak vad man föredrar och för att människan i regel inte bara ställer sig i led och anpassar sig efter andras åsikter, i regel gör vi bara det vi tycker om helt enkelt.
    att det fins några lagar i vägen så fine så länge ingen kommer till skada.

Ursäkta mig men narkotikafritt samhälle är utopi som inte hr blivit förverkligad nånstans i människans historia. att folk ska däremot kunna föra sina liv efter egna önskemål så länge det inte går ut över andra är en mänsklig rättighet.
    Förstår inte vad du menar att det är en tanke, du för väl ditt liv som det passar dig utan att skada andra, det fungerar för dig väl? jag för också mitt liv utan att skada andra, det fungerar för mig, det fungerar för dom flesta av människor, däremot dom som _vill_ skada andra det är det vi har polis till.
    Polis då som ska sköta sitt jobb och skydda medborgare från varann och inte agera moralens väktare eller väpnade hejdukar.

Du håller inte med att om rättsväsendet slipper ta hand om droger så sparar man inte 20 miljarder plus man spenderar i dagsläget? okey, matte är inte din grej om jag ska vara så.
    Du håller inte med om att hundratals om inte fler jobb skapas så är det positivt, mera skatt till landet kommer inte från dessa jobb?
    Enligt dig så ska cannabis tillverkas och skänkas bort for free till medborgare i och med du missar vinsten av försäljning?
    När lagar omvänds och man satsar på vård istället så kommer det heller inte vara lättare för dom få som får problem att söka hjälp för dom?

Tobak oich alkohol är bevis på våra ledande brist på inteligens, man kan INTE stoppa folk från att inta sina droger med övrproser, inte i dagens globaliserade jord där allt kan skötas med knapptryckningar eller med bil, varför ska jag köpa sprit för 350 kr litern när jag kan få det för 60?
    Samma sak med sigg.
    Men du har rätt i sak, den svarta marknaden kommer aldrig att försvinna, vilket i sig inte är rätt att skänka miljarder och åter miljarder till den marknaden och göra ligor som hels angels eller karteller i mexiko mer resursrika än stat som bekämpar dom.

Okej, en sista kommentar, eftersom dina dina långa och intressanta inlägg är engagerande:
    Trots kan jag bara konstatera att vi aldrig kommer att nå konsensus:

Naturligtvis inser jag att ett narkotikafritt samhälle är en utopi. Hur man minimerar de skadeverkningar narkotika faktiskt har, ser vi olika på. Jag anser inte att legalisering är svaret på det; det gör du.
    På vilka nivåer och hur vi påverkar andra när vi lever våra liv, är en mycket komplex fråga, som jag inte tänker gå in på här. Sedan har du naturligtvis rätt i att jag lever mitt liv som det passar mig på de parametrarna, precis som du gör. Jag tycker dock att det blir mer komplicerat än så, när droganvändande av olika slag kommer med in i bilden. 
    Därmed inte sagt att just du skadar någon med ditt bruk.Eller ens att de flesta gör det.

Ad rem när det gäller matten: menar du att rättsväsendet idag spenderar 20 miljarder relaterat till förbudet av cannabis? Eller är det angående andra illegala droger också?

I Nederländerna (som jag ofta återkommer till, pga. min holländska svärmor) så är man bekymrad över en ökning av minderåriga och unga som söker hjälp för problem med just cannabis. Som förälder är jag även bekymrad över detta. Mina barn är dock i minsta laget ännu, eftersom de inte börjat skolan.

Ska nu på en veckas semester till just Haag i Nederländerna. Ha det bra!

Over and out,
    L.
  • Daniel12
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-25 16:10:38 följande:

Nej då, det handlar om fakta och forskning, cannabis är en lätt icke beroende framkallande drog med få biverkningar, det är inget man kan säga om alkohol som dödar tusentals i sverige årligen och skapar omkring 80% av våldet vi upplever i samhället.

Det tråkiga i det hela att folk som inte har tagit sig tid att kolla upp lite info innan dom uttalar sig tar allt som oftast till ad hominen i brist på nått vettigt att förmedla.

Vi har gigantiska problem med alkohol ja, därför måste vi komma åt problemen och i alla fall minska dom, en metod är att erbjuda folk icke dödligt inte speciellt skadlig inte beroende framkallande och framför allt inte aggressionsskapande drog, då cannabis som är alkoholens motsats.

Sen kan du läsa mina tidigare inlägg, för och nackdelar, det finns inga fördelar med att behålla cannabis illegal.
    Här borde man tänka ppå vad som gynnar samhället mest och inte luta sig tillbaka på moralism eller historiska misstag.

Ni som är emot, vet ni _ens_ varför cannabis förbjöds en gång i tiden?
    Eller ni intalar er att det måste ha varit en bra anledning för det är ööhh knark?

Fakta och forskning? Så fakta och forskning visar att narkotika är ofarlig och utan konsekvenser för samhället?

Jag är trött på alla dryga, flummiga haschare som kommer med sin kvasi.intellektualism för att till varje pris försvara sin älskade drog. Jag stör mig desto mer på haschpåverkade personer än alkoholpåverkade, just eftersom ni är så jävla tragiskt fast i er uppfattning att "hasch är ofarligt".

Har flera gamla kompisar som tänt snett och fått psykoser, då jag själv varit i missbruk, så jag vet vad jag snackar om. Samt att folk som rökt på länge blivit slöa i tanken, håglösa och apatiska. Du kanske borde ta del av lite forskning och fakta från CAN?

• Anonym (nopps)
    Daniel12 skrev 2014-08-25 23:30:34 följande:
    Fakta och forskning? Så fakta och forskning visar att narkotika är ofarlig och utan konsekvenser för samhället?

Jag är trött på alla dryga, flummiga haschare som kommer med sin kvasi.intellektualism för att till varje pris försvara sin älskade drog. Jag stör mig desto mer på haschpåverkade personer än alkoholpåverkade, just eftersom ni är så jävla tragiskt fast i er uppfattning att "hasch är ofarligt".

Har flera gamla kompisar som tänt snett och fått psykoser, då jag själv varit i missbruk, så jag vet vad jag snackar om. Samt att folk som rökt på länge blivit slöa i tanken, håglösa och apatiska. Du kanske borde ta del av lite forskning och fakta från CAN?

Ad Hominen, svartvit tänk noll källkritik och full av naivitet, jups, du är en äkta knarkkrigare.

Till att börja med, var skrev jag ofarligt?
    Man kan däremot inte placera farligt och cannabis i samma mening då det är direkt fel.

Cannabis har sina baksidor givetvis som alla droger har men dom är små, ställd bredvid alkohol ser den ut som en barnsäker leksak men helt harmlös är det givetvis inte.

Jag behöver inte försvara drogen, alla egenskaper talar för sig själva, jag däremot bryr mig mer om folk som råkar illa ut av våran lagstiftning här och i produktionsländer.

den klasiska svenska haschpsykosen är som tur är en av dom mest seglivade myter vi har, direkt efter gateway teorin och lugncancer, nej, cannabis skapar inga psykosr hos användaren, med det sasgt så erbjuder den ingen skydd och folk kan givetvis få psykos i samband med rökning.

2 saker här, nummer ett måste man vara predisponerad tillståndet det är väldigt få av oss som är, är man det, röker får sina känslor förstärkta så kan våra lagar och rädslan dom bygger på putta människan över gränsen.
    är man inte predisponerat så får man inte det, finns gott om forskning som sträker sig över decenier där man kollar på antal brukare i landet och antal dom med psykiska problem, resultat var att trots att cannabis bruk exploderade med flera hundra procent så såg man ingen linjär ökning bland dom intagna.

slutsats, cannabis skapar inga psykos

Du menar svenska statens propaganda sida can? 
    Där hittar du bara vad svenska staten vill att du ska tro om cannabis men jag måste medje att dom har städat upp rejält på senare tid, för 5-8 år sen var cannabisavdelning ren dingding värld.

använd dig av lite källkritik för du menar väl inte på alvar att du tror att svnska staten, som inte tvekar att förstöra folks tillvaro och låsa in i flera år erbjuder objektiv info om drogen? 

Vi är tyvärr i landet där våran hälsominister på allvar tror man kan dö av cannabis och gjorde landet till åtlöje.

So? du har varit i missbruk och fortfarande verkar du inte veta ett smack, låter mer som du har blivirt "rehabiliterat" där du avsade dig alla ansvar och det var drogers fel att du missbruka.

så hur var det nu, vet du ens varför det blev illegalt?

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 20:50:16 följande:
    Okej, en sista kommentar, eftersom dina dina långa och intressanta inlägg är engagerande:
    Trots kan jag bara konstatera att vi aldrig kommer att nå konsensus:

Naturligtvis inser jag att ett narkotikafritt samhälle är en utopi. Hur man minimerar de skadeverkningar narkotika faktiskt har, ser vi olika på. Jag anser inte att legalisering är svaret på det; det gör du.
    På vilka nivåer och hur vi påverkar andra när vi lever våra liv, är en mycket komplex fråga, som jag inte tänker gå in på här. Sedan har du naturligtvis rätt i att jag lever mitt liv som det passar mig på de parametrarna, precis som du gör. Jag tycker dock att det blir mer komplicerat än så, när droganvändande av olika slag kommer med in i bilden. 
    Därmed inte sagt att just du skadar någon med ditt bruk.Eller ens att de flesta gör det.

Ad rem när det gäller matten: menar du att rättsväsendet idag spenderar 20 miljarder relaterat till förbudet av cannabis? Eller är det angående andra illegala droger också?

I Nederländerna (som jag ofta återkommer till, pga. min holländska svärmor) så är man bekymrad över en ökning av minderåriga och unga som söker hjälp för problem med just cannabis. Som förälder är jag även bekymrad över detta. Mina barn är dock i minsta laget ännu, eftersom de inte börjat skolan.

Ska nu på en veckas semester till just Haag i Nederländerna. Ha det bra!

Over and out,
    L.

Med vårdens insatser givetvis, inte som det är idag att man försöker banka ner problemen med batong och pistol.

Legalisering är givetvis inte svaret på alla problem, men den tar bort en gigantiskt baksida av droger och det är lagen, sen kommer problemen givetvis följa i drogers spår, det kommer alltid finnas folk som inte kan hantera sig eller substansen dom valde, det i sig är ingen anledning till att kollektivt bestraffa samhälle, brukare med våld icke brukaren med kostnader.

Hur menar du det blir mer komplicerat med droganvänding, drog är bara namn oh upplevelse, det är vad folk gör med drogen som avgör inte att dom intar den.

Summan totalt cannabis är dock den största drogen av dom alla så det går mest åt att trakasera drogbrukare ex med propaganda eller operation gåsen där polisen bestämde sig att trakassera ungdomar på gatan, oprovocerade stick kontroller och drogtest, som om vi vore i kina eller nordkorea, här har du en annan anledning till varför jag personligen är för legalisering,.
    jag önskar givetvis inte at t mina barn börjar med droger i för låg ålder, lurar mig inte nånstans att det kan hända men fortfarande vill jag inte att dom utsätts för detta vansinne med trakasseri och förnedrande tester under hot.
    Själv har jag råkat ut för test en gång, då också under hot från soc dock inte polis, lämnade ren prov då jag på den tiden inte använde mig av nått men jag säger bara en en sak, det var det mest förnedrande jag har gjort i mitt liv, övertramp på personlig integritet på nivå med våldtäkt.
    Dom jävla morallister på soc använde sig av rena al capone metoder och hotade mina barns säkerhet på allt.

Som tur är om nån läser så kan man vägra pisseprov hos polisen men jag ser det rakt av som legala övergrepp där ingen är skyddad vore sig man tar nått eller inte, Jag vill faktiskt inte leva i ett sånt samhälle, jag vill ha en lugn harmonisk trygg samhälle omkring mig och inte som idag där alla kan drabbas av polisens maktmissbruk.

Viste du att polisen har som rutin att använda drogtest dels som hot dels att bara bättra på sin statistik?
    Dom förföljer och trakasserar kända missbrukare dels för dom vet droger hittas där och dels för att bara kunna visa resultat, trakaseri som inte sällan leder till missbrukarens död då den inte orkar att samhället har vänt en rygge och bedriver häxjakt på.
    Missbruk som är dels en sjukdom i sig och dels oftast tecken på annan psykiskt ohälsa, dom dödar i princip sjuka patienter som borde ligga under vård just nu.

Om dom söker hjälp ska dom hjälp få, det är väl toppen att dom vågar göra det i motsatsen till sverige där dom bara blir förnedrade av sina moraliska rabiata föräldrar, myndigheter och vård som inte ens värt namnet.
    Vi kan inte stoppa ungdom från att prova, vi kan däremot göra det svårare för ungdom att få tag på, då genom legalisering och införande av åldersgräns

Sorry det dröjde, knappade febrilt i 45 minuter igår på summerande inlägg, datorn låste sig när jag skulle posta haha.

• Anonym (nopps)

Och förutom det jag redan skrev, täckte det hela ganska bra i sista tre inlägg så har vi en annan gigantisk baksida av förbudet.

Vi har en legal drog marknad, på nätet, där kan man köpa rc droger som inte har hunnit bli klassade än, lagen är verkligen inte snabb på det även om allt klassas per automatik (skit i forskning eller ens kolla om drogen är farlig, ger den rus ska den förbjudas är dagens princip).
    det är helt nya, obeprövade substanser som liknar alla mainstream illegala droger, hallucinogena, cannabis imitationer centralstimulanta etc, allt finns i en "legal" motsvarighet, vissa av dessa droger är direkt farliga. folk dör av dom, senast nu läser jag artikeln om ännu en i raden av cannabis imitationer som visade sig vara långt mer potent och farlig än vad originalitet är.
    Flera av dessa nya påhit är dödliga.

www.aftonbladet.se/nyheter/article19433675.ab

ENDA anledningen till att vi har en omfattande RC marknad är att originaldroger är illegala och innebär risk, ingen risk att framställa en drog som skiljer sig minimalt från den föra och med det kringgå lagen, för stunden i alla fall, ingen risk för försäljaren i alla fall, risk för alla andra.

Här igen tänker jag på mina barn, jag vill inte att dom ska dels kunna få tag på gatudroger med lätthet, jag vill heller inte att dom ska kunna beställa hem potentiellt livsfarliga obeprövade droger via läsplattan bara för att dom kan, dom kommer snart in i tonåren så detta börjar bli ett reellt problem för mig.

Legaliserar man så är det i alla fall en marknad som blir utslagen helt eller nära nog, ingen vettig människa kommer köpa farliga kopior när kvalitetskontrolerad original kommer säljas i system liknande affärer med ålderskoll.

• Anonym (hahahahaha)

Om vi gör det olagligt med alkohol kommer vi få ner dödsstatestiken . vi kommer fortfarande ha problem med att folk dör pga alkoholen men dom kommer att vara färre. Inga droger bör vara lagliga då det bara skapar problem. det enda positiva är skatteintäkterna men det kompenserar inte föräldrar som förlorat barn pga olika berusningsmedel....

• lykantrophona

Jag är för vad som än visar sig göra att minsta möjliga antal människor använder cannabis, men missbrukare ändå får bra vård.

Hade alkohol eller tobak varit lika "nytt" så hade det inte heller tillåtits.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-27 18:25:42 följande:

Om vi gör det olagligt med alkohol kommer vi få ner dödsstatestiken . vi kommer fortfarande ha problem med att folk dör pga alkoholen men dom kommer att vara färre. Inga droger bör vara lagliga då det bara skapar problem. det enda positiva är skatteintäkterna men det kompenserar inte föräldrar som förlorat barn pga olika berusningsmedel....

Du har då kollat vad som hände när alkohol faktiskt var förbjuden?
    Samma sak som nu bara det att aktörerna kom inte i kartelform från mexiko utan som mafia form al capone, förbud har aldrig fungerat, dags att inse fakta och införa en mer human politik, där man värderar människan och inte skev moralism.

lykantrophona skrev 2014-08-27 18:28:20 följande:

Jag är för vad som än visar sig göra att minsta möjliga antal människor använder cannabis, men missbrukare ändå får bra vård.

Hade alkohol eller tobak varit lika "nytt" så hade det inte heller tillåtits.

Legalisering, dom som vill röka röker redan, tar man bort förbjuden frukt stämpel så lockar man inte ungdom längre, dom flesta är fortfarande propagandabittna och kommer inte prova på nått nytt.

Folk ska däremot inte komma till skada för vilken drog man än väljer.
    Vi som samhället ska inte gödsla resurser på att skada folk.

Vi ska heller inte gödsla resurser på att göda internationella logor.

• Anonym (hahahahaha)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-27 18:43:53 följande:

Du har då kollat vad som hände när alkohol faktiskt var förbjuden?

Samma sak som nu bara det att aktörerna kom inte i kartelform från mexiko utan som mafia form al capone, förbud har aldrig fungerat, dags att inse fakta och införa en mer human politik, där man värderar människan och inte skev moralism.

Legalisering, dom som vill röka röker redan, tar man bort förbjuden frukt stämpel så lockar man inte ungdom längre, dom flesta är fortfarande propagandabittna och kommer inte prova på nått nytt.

Folk ska däremot inte komma till skada för vilken drog man än väljer.

Vi som samhället ska inte gödsla resurser på att skada folk.

Vi ska heller inte gödsla resurser på att göda internationella logor.

Det är kul att höra att du seriöst tror att det som hände i staterna på 30-40 talet är något som skulle inträffa i sverige på 2000 talet. och att du tror att det bara är dom lokala pundarna som redan brukar cannabis som skulle fortsätta att bruka det. Skulle inte barnen och ungdomarna bli sugna att testa något finns hemma?. då mamma/pappa köpt lite för att flumma till en fredag kväll
  • Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-27 19:18:02 följande:
    Det är kul att höra att du seriöst tror att det som hände i staterna på 30-40 talet är något som skulle inträffa i sverige på 2000 talet. och att du tror att det bara är dom lokala pundarna som redan brukar cannabis som skulle fortsätta att bruka det. Skulle inte barnen och ungdomarna bli sugna att testa något finns hemma?. då mamma/pappa köpt lite för att flumma till en fredag kväll

Du tror alltså fullt allvar att folk skulle sluta dricka när vi i mänsklig historia inte har haft ett narkotikafri samhälle?
    Att det nte skulle bidra till kolossal smuggling och nätshoping? smuggling =kriminella ligor, det ligger miljarder där, dra egna slutsatser.

Amfetamin ska i och för sig tillsammans med alla andra droger också vara legal och tillgänglig till myndigt folk men hur fick dfu in pundare i en tråd som handlar strikt om cannabis?

Eller du tycker bara om att svänga med stigmatiserade glåop i brist på hållbara argument?

Om ungdom är sugen så går dom ut på gatan och köper, det är inget jag vill ha, har du läst mina sista fyra inlägg?

Annars så är du inne på konstigt spår, jag håller varken alkohol, rengöringsmedel, cannabis eller nämn valfri potentielt skadlig produgt tillgänglig för barn, är man så pas  oasnvarig att man gör så bör man nog se över sitt säkerhetstänk.

Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?