Inlägg från: Anonym (nopps) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nopps)

Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 19:47:53 följande:
    Det är ingen myt att man kan få psykos. Har träffat ett antal under de år jag arbetade på en beroende klinik. De hade dock rökt på i mängder, så det handlade ju om missbruk.

Det är en myt att man skulle kunna få psykos av själva cannabis konsumtion, finns ingen forskning som stödjer det, däremot så skyddar cannabis inte mot psykos och man kan få en i samband med konsumtion.

Vi behöver inte spä på den svenska "hasch"psykosen som inte existerar nån annanstans på jorden.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 19:51:08 följande:
    Att berusa sig är väl ändå ingen mänsklig rättighet!  I så fall är det rimligare att förbjuda alkohol  för att vara konsekvent, än att tillåta cannabis-OM man nu måste sätta dessa två i samband med varandra när man argumenterar för sin sak.

Vi har redan försökt förbjuda alkohol, låter namnet al capone bekant nånstans?

Det där fungerade inte och vi upprepar samma misstag med alla andra droger så som det ser ut nu.

Hur menar du att det INTE är en mänsklig rättighet att göra vad man vill med EGEN KROPP?
    Det om nått ÄR en mänsklig rättighet i motsatsen till det vad vissa länder håller på med.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 19:52:33 följande:
    Nederländerna ligger också i framkanten när det gäller behandling av missbruk. De har ju haft tillfälle att skaffa sig rutin.

Så nått som Sverige bör lära sig av?

Man "botar" inte missbrukare med att trakassera dom, bedriva häxjakt, demonisera eller busa beväpnade idioter på dom.

Vill man hjälpa folk med psykiska problem så skickar man dom till läkare utan några omvägar.

Alla andra däremot... dom har varken behov av vård eller polis.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-23 19:59:18 följande:

Någon idiot från ung vänster tyckte att canabis borde hamna på systembolaget, så vi får ner den olagliga försäljnigen och på det sättet göra det svårare för ungdomar att få tag på det. hahahahahagahahahahaHAHAHAHAHAHAHA!!!

Du skrattar åt din egen ignorans ja?

Dom allra flesta civiliserade människor önskar köpa sina produkter i en välupplyst lokal av bildad personal, dom flesta skulle nog välja det framför att gå till ahmed i gathörn för att skaffa sina produkter.

Givetvis tar legalisering bort marknaden från aktörer som sköter den idag, det är hela syftet

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-23 20:01:37 följande:
    Cannabis på bolaget så det blir svårare för ungdomar att få tag i det HAHAHAHAHAHAHAHA

Ja, om man gör det hela rätt så blir det mycket svårt för tonåringar att få tag på diverse substanser.

Inte omöjligt men det kan vi inte åstadkomma.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-23 20:03:33 följande:
    Menar ni att det blir mindre langare om drogen hamnar på bolaget "JA" HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Är du mentalt handikappad?

Om majoritet av brukare väljer en legal källa vad finns det kvar för gatuförsäljare?

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 20:06:00 följande:
    Det finns ingen forskning som helt klarlägger motsatsen heller. Sedan kan jag absolut gå med på att det kan handla om att man kanske, förr eller senare, i alla fall fått en psykos pga. en sårbarhet. Det kan ju vara svårt att veta innan.
    Symtomen på de jag träffat på, är i samband med hög cannabiskonsumtion, är också liknande.

Det finns massor med forskning som säger att psykiska problem inte ökar linjärt med ökad cannabis bruk, det säger sitt, önskar du länk?

Sen att folk som har så kallat jobbat med med problematik blir helblinda och tror att allt dom har sett på sitt jobb är allt som finns att se är ett ämne för annan tråd.

Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-23 20:07:48 följande:
    Men kommer inte fler ungdomar testa på cannabis om det hamnar på bolaget och risken öka att 6-10åringar hittar cannabis hemma då "NEJ" HAHAHAHAHAHAHAHA

Du har då sätt många ungdomar då folk med inte åldern inne köpa alkohol på systemet förstår eller är du ful själv vid talande ögonblick så du hångarvar åt andras olycka?

• Anonym (nopps)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-23 20:09:09 följande:
    Det tror du va? Så du menar att en butik kan konkurrera med en svart försäljning där inte arbetsgivaravgifter moms anställdas löner butikskostnader behöver betalas? Jävla utopi ni målar upp, där allt är gott.

Nej jag vet det, du tror dock att man skulle köpa sina produkter av girigt mänsklig avfall om man hade valet att gå in i en affär?

Det kostar öre att tillverka ex cannabis, skapar tusentals nya jobb i landet men ni tycker firtfarande  att folk ska skadas för vilken drog dom än väljer?

Det ni beskriver är inte utopi, det är ett kostsam fiasko som skördar männilskoliv, historier pekar tydligt på det

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 20:13:14 följande:
    Sverige använder sig av deras erfarenhet, på  vissa håll,  när det gäller behandling redan nu.

Det är främst i det förebyggande arbetet, åsikterna skiljer sig åt. 

Du skämtar med mig hoppas jag, i Sverige har vi knarkare, pack som ska spottas på och sparkas till så kallad bättre tillvaro, vi har inte människor med problem som kan lösas.

Sverige använder sig inte det  minsta av erfarenhet, erfarenhet har visat oss att förbud fungerar inte, har aldrig gjort oc kommer aldrig att göra.

• Anonym (nopps)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-23 20:22:52 följande:
    Ja då jag anser att det mest är mänskligtavfall som brukar så får nog dom stor kundkrets! Finns dock undantag som överallt annars...

Vad och hur menar du att dagens politik skördar offer? Jag skulle vilja se källa på ditt påstående?

Härlig människosyn, säg mig, brukar du även gå¨runt och använda ord som blatte eller neger eller trivs du bara med att kränka "knarkare".

Folk då som bill gates, obama, och steve jobes som har all konsumerat det du vill demonisera.

Klart att kundkretsen är stor i dagens läge, folk brukar diverse droger dom tycker om och det inte finns alternativ, hur hade du tänkt att resultatet skulle vara annars?

Dagens förbud gör att vi har dubbeldödlighet bland missbrukare än mer liberala länder som satsar mer på humana åtgärder framför att moraliska förbud.
    Vi har gängkrig på gatan, då dagens försäljare som slås om marknadsandelar.
    Ser man till produktionsländer, ja där legaliserar man för att komma åt karteller och deras drivkraft, goggla på ex mexiko som är en av dom mest drabbade länder av våran förbud, där snackar vi om hundra tusentals döda sen regeringen satte in  militär för tt upprätthålla lagar som inte borde finnas.

• Anonym (nopps)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-23 21:10:38 följande:
    Visst är det härligt! Dock har en missbrukare valt en väg att gå som sedermera jag som skattebetalare och försäkringstagare oftast får bekosta, en hudfärg väljer du inte och jag hjälper mer än gärna flyktingar så du inte snart skriver att jag skulle rösta på SD. Så nej i vardagligt bruk så använder jag inte mig av skällsord till personer som var i fråga dock så yppade en personlig men stark åsikt om missbrukare/brukare. En brukares bruk genererar inte mig ett skvatt och kommer aldrig att göra, tragiskt att dom tagit den vägen att gå men det är helt självvalt, dock så ställer man sig på rätt sida av lagen så tycker jag helt annat om dom, lika dom gör sig rena...fantastiskt va? Då växte plötsligt avskrapet till något helt annat i mina ögon, det du!

Men nu vill jag se på källan till dina påståenden. Tycker du svävar iväg.

Valt?

Missbruk är i regel inte självvalt, det är allt som oftast symptom på annat psykiskt ohälsa man inte kommer åt via den vanliga vården.
    Men du går väl runt och spottar på cancerpatienter också?
    Om du inte är medveten om det så är missbruk inte ett skällsord som vissa här älskar att använda utan en diagnos i vården.
    En sjukdom där vården sviker allt för många.

vad vill du ha källa på ?

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 22:23:00 följande:
    Naturligtvis präglas man av se de absolut värsta fallen. De är dock illa nog, i mina ögon. 
    Nederländerna har faktiskt färre tunga missbrukare, både av cannabis och annat: De jag sett där, är dock värre däran än de värsta jag sett i Sverige, trots att jag i Sverige, som jag nämnde, arbetat på beroendeklinik och i Nederländerna endast gjort ett par studiebesök.

Ni måste faktiskt inse att det ni ser består endast av 1-3 % av gruppen drogbrukare.

Som du själv säger så hanterar hilland det mycket bätre med vård och human politik, att du sedan har sett undantag som bekräftar regeln, okey.

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 22:24:40 följande:
    Jag hoppas att det är du som skämtar?

Lika mycket som du är du skriver att sverige lutar sig tillbaka på erfarenhet i hur man hjälper människor i problem.

Anonym (*) skrev 2014-08-23 23:06:02 följande:

Legaliserar vi cannabis så kommer vi få ett otroligt korkat samhälle. Visst, som jag har förstått det så är det inte "farligare" än att röka cigaretter (nu vill jag förbjuda tobak men det är en annan diskussion) men det går inte att komma runt att man blir trög och dum. Röker man varje vecka så hinner det inte gå ur kroppen helt och jag vet inte riktigt om jag skulle vilja leva i ett samhälle där det är norm. 
    Känns ju tryggt att tex gå till en läkare som är "lite trög" bara för att det idag tydligen är okej att göra precis som man känner för precis hela tiden. "Att bli hög är för fan min rättighet, jag ska inte behöva ge upp mitt liv för andra!!!" 

Du missar en sak, dom som vill gör det redan, det kommer inte bli fler för att man legalt kommer få, det kommer tvärt emot bli mindre.
    Sedan kan man ju fråga sig varför barn till akademiker är mer benägna att börja röka cannabis än dricka alkohol, källkritik kanske?*

Det går sedan ut ur kroppen på 1-3 dagar, då inaktiva spårämnen, dom aktiva på 9-13 timmar.

Och helt ärligt, om jag mäste välja melan pest och kolera så väljer jag varje dag en läkare som är surfar lite på afterglow än en läkare som bara mår illa av sin baksmälla.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-24 06:40:39 följande:
    Är fullt medveten om att det inte är en majoritet man ser i vården- det är dock fullt tillräckligt avskräckande.

Beklagar att dina egna erfarenheter av vården är dåliga.

Jag håller inte med dig om läkaren heller, men du har rätt i att det är pest och kolera.

Jag håller inte med nånstans, förstår inte hur man kan döma majoritet för vad undantagsfall gör.

Jag känner mig inte hindrad att ta en kall öl eller fel en varm sommardag trots jag har sett hur illa det har gått för tandlösa hemlösa parkalkisar.
    Varför skulle jag? Deras problem och dåliga beslut som har lett dom till sitsen är inte mina, jag har inga problem med att leva utan att vara ständig berusad däremot så tycker jag om att berusa mig mellan varven

För den delen, cannabis lämnar inga permanenta skador efter sig i motsatsen till alkohol, har svårt att se vad för skräckexempel du kan tänka på men för att återgå till topic, självklart bör vi ha en mindre skadlig alt till alkohol för dom som önskar sig det.

Jag röker cannabis ibland i medicinsk syfte för kvällen, den får mig att somna som en bebys i motsatsen till beroendeframkallande piller jag har utskrivna, nätter jag använder cannabis för att sova erbjuder mig den bästa sömnen hela veckan, vaknar utvilad fokuserad och redo att möta dagens utmaningar.
    Jag har även upplevt den milda alkoholförgiftning som baksmälla är, jag säger bara att man helt enkelt inte fungerar dagen efter, inte en chans att jag skulle vilja ha en läkare som inte kan tänka klart skadar darrar och håller tillbaka spyan, känns lite som dennas fokus ligger inte riktigt på patientens problem.

Jag ser verkligen inte syftet att man skulle ta mig, en skattebetalande förälder, och behandla mig som en kriminell knarkare för... jag vill sova ut.

Kan du upplysa mig vad samhällsnyttan med detta skulle vara?

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 01:40:13 följande:
    Det är väl bara att konstatera att  vi ser olika på saken:)
    Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidandet hos dessa personer, trots att det är en en låg procent,  bara för att andra ska ha lite roligt. Lidandet är för stort i mina ögon.

Jag har dock, som jag skrev i ett tidigare inlägg , en viss förståelse för legalisering/ licensförskrivning för medicinskt bruk. Förutom som sömnmedicin som du nämner, så lär det ju vara en bra smärtstillare för att nämna ett ytterligare exempel.
    (Det kan gälla andra droger också, men den här tråden gäller ju cannabis, så det tänker jag inte fördjupa mig i här.)

Sedan går det alldeles utmärkt att tycka att svensk narkotikapolitik har sina brister, utan att för den skull anse att cannabis skall legaliseras.
    Att man som drogbrukare el. missbrukare automatiskt blir kriminell, kan leda till att man drar sig för att söka hjälp innan det gått för långt, vilket sannerligen inte är positivt.

Jag avfärdar ingenting, jag förstår inte varför deras lidande ska ligga i grunden till allas lidande, är det inte illa nog att det finns folk illa av sin drog konsumtion varför ska alla andra straffas och mer lidande skapas?

Medicinsk bruk tycker jag är självförklarande, det har även så smått, tacka gud, kommit igång i sverige, äm så länge bara spray form och inte medicinsk marijuana men en bra början.

Smått vansinnigt att man får tunga opiater utskriva hur som helst men demonisering av cannabis har varit så hårt att inte ens medicinska egenskaper erkändes.

Narkotikapolitik har en brist, den fungerar inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, lagstiftare har inte makt att uprätthålla förbudet mer än att statuera exempel i några få fall, det är bara ett kostsam kontraproduktiv dödlig fiasko utan nått positivt bakom sig.
    Hur man kan stödja nått som ger staten äganderätt över sina medborgare förstår jag inte, jag anser mig själv vara en fri människa där jag kan göra vad jag behagar med min kropp vare sig det är att slänga sig ut från en fult fungerande flygplan med ett stycke tyg på ryggen eller tända en joint till kvälsfilmen.
    Nu röker du inte antagligen så du anser väl att du står över dessa lagar men hur sitter det hos dig om du tänke efter lite att vi som fria vuxna ansvarsfulla individer kan bli piskade till underkastelse som slavarna på sin tid?
    Är du din egen ägare eller tillhör du staten och gör så med glädje?

Sen har legalisering en massa positivt bakom sig, bland annat att normalt folk inte behöver vara anonyma av rädsla när saken diskuteras *hint hint* känns mer detta som vi lever i diktatur än demokrati.

Besparingar i mångmiljardklas när rättsväsendet slipper jaga över 20 % av samhället, vinster från försäljning lär också hamna på snarlika tal fast här spekulerar jag bara, åtminstone några hundra om inte tusen nya jobb när en helt ny marknad öppnas för oss och nån måste ju tillverka och distribuera.
    folk med faktiska problem kan utan att utsättas för stigma eller straff söka hjälp och gå vidare i sina liv.
    Så som världen ser ut, om man bortser hur skadligt det är, vi har helt enkelt inte råd att leka moralister längre.

• Anonym (nopps)
    Daniel12 skrev 2014-08-25 15:56:56 följande:

Nej, vi bör INTE legalisera cannabis. Folk som brukar det säger ofta att det är ofarligt och att man inte blir dålig av det som på alkohol. Det finns även alkoholister som påstår att de inte blir dåliga av alkoholen. Det hela handlar om förnekelse. Man höjer sin drog till skyarna för att försvara sitt bruk eller missbruk.Vi har redan stora problem och sjukvårdskostnader pga alkoholen så varför ska vi legalisera en drog bara för att vissa tycker det är skönt att röka på men förnekar skadeverkningarna?

Nej då, det handlar om fakta och forskning, cannabis är en lätt icke beroende framkallande drog med få biverkningar, det är inget man kan säga om alkohol som dödar tusentals i sverige årligen och skapar omkring 80% av våldet vi upplever i samhället.

Det tråkiga i det hela att folk som inte har tagit sig tid att kolla upp lite info innan dom uttalar sig tar allt som oftast till ad hominen i brist på nått vettigt att förmedla.

Vi har gigantiska problem med alkohol ja, därför måste vi komma åt problemen och i alla fall minska dom, en metod är att erbjuda folk icke dödligt inte speciellt skadlig inte beroende framkallande och framför allt inte aggressionsskapande drog, då cannabis som är alkoholens motsats.

Sen kan du läsa mina tidigare inlägg, för och nackdelar, det finns inga fördelar med att behålla cannabis illegal.
    Här borde man tänka ppå vad som gynnar samhället mest och inte luta sig tillbaka på moralism eller historiska misstag.

Ni som är emot, vet ni _ens_ varför cannabis förbjöds en gång i tiden?
    Eller ni intalar er att det måste ha varit en bra anledning för det är ööhh knark?

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 16:50:52 följande:

Våra utgångspunkter är olika. Jag anser inte att ett förbud mot cannabis skapar ett lidande hos alla brukare. Faktiskt inte. Och den begränsning förbudet innebär för de som vill berusa sig, är i mina ögon klart underordnat de som råkat illa ut.
    Om cannabis, eller något annat berusningsmedel inkl. alkohol, är så viktigt för en som person, funderar jag på hur man har det i sin tillvaro och sitt liv?(Och jag avser då givetvis inte bruk av medicinska skäl.)

Att var och en ska få göra vad dom vill, så länge det inte skadar någon annan. är naturligtvis en vacker tanke. Jag tycker dock att det är en utopi som hör hemma i Platons idévärld, som inte fungerar i praktiken. I verkligheten är vår tillvaro mer komplicerad än så.

Men, för att hålla sig till cannabis, så håller jag inte med dig om vinsterna för samhället. Kanske kan en del nya jobb skapas, men samtidigt tror jag att på ökat behov av behandling, vilket jag inte kan se som positivt.
    Den svarta marknaden lär inte försvinna, det är väl alkohol och tobak ett bevis på.

I vilket fall som helst borde man inte vara rädd för att diskutera,oavsett om det är anonymt eller inte; det har du rätt i. Oavsett vad för ståndpunkt man har, så borde man tycka att det är bra med diskussion. Är man övertygad om sina argument, borde man snarare välkomna den!

Jag lämnar nu tråden, men tack för din saklighet, trots våra olika ståndpunkter. Tycker att det lyst ganska mycket med sin frånvaro i liknande debatter här på familjeliv.

Du missar att det kallas för drugwar av en anledning, det är ett krig, stat mot medborgare, vi snackar om miljoner döda världen över i detta, detta är heller ingen begränsning, detta är att spendera miljarder på att hålla droger fria, jag har barn och då vill jag inte att dom ska kunna få tag på droger på parkeringen på väg hem från skolan.

Du missar att detta handlar inte om hur viktigt det är, detta handlar om smaksak vad man föredrar och för att människan i regel inte bara ställer sig i led och anpassar sig efter andras åsikter, i regel gör vi bara det vi tycker om helt enkelt.
    att det fins några lagar i vägen så fine så länge ingen kommer till skada.

Ursäkta mig men narkotikafritt samhälle är utopi som inte hr blivit förverkligad nånstans i människans historia. att folk ska däremot kunna föra sina liv efter egna önskemål så länge det inte går ut över andra är en mänsklig rättighet.
    Förstår inte vad du menar att det är en tanke, du för väl ditt liv som det passar dig utan att skada andra, det fungerar för dig väl? jag för också mitt liv utan att skada andra, det fungerar för mig, det fungerar för dom flesta av människor, däremot dom som _vill_ skada andra det är det vi har polis till.
    Polis då som ska sköta sitt jobb och skydda medborgare från varann och inte agera moralens väktare eller väpnade hejdukar.

Du håller inte med att om rättsväsendet slipper ta hand om droger så sparar man inte 20 miljarder plus man spenderar i dagsläget? okey, matte är inte din grej om jag ska vara så.
    Du håller inte med om att hundratals om inte fler jobb skapas så är det positivt, mera skatt till landet kommer inte från dessa jobb?
    Enligt dig så ska cannabis tillverkas och skänkas bort for free till medborgare i och med du missar vinsten av försäljning?
    När lagar omvänds och man satsar på vård istället så kommer det heller inte vara lättare för dom få som får problem att söka hjälp för dom?

Tobak oich alkohol är bevis på våra ledande brist på inteligens, man kan INTE stoppa folk från att inta sina droger med övrproser, inte i dagens globaliserade jord där allt kan skötas med knapptryckningar eller med bil, varför ska jag köpa sprit för 350 kr litern när jag kan få det för 60?
    Samma sak med sigg.
    Men du har rätt i sak, den svarta marknaden kommer aldrig att försvinna, vilket i sig inte är rätt att skänka miljarder och åter miljarder till den marknaden och göra ligor som hels angels eller karteller i mexiko mer resursrika än stat som bekämpar dom.

• Anonym (nopps)
    Daniel12 skrev 2014-08-25 23:30:34 följande:
    Fakta och forskning? Så fakta och forskning visar att narkotika är ofarlig och utan konsekvenser för samhället?

Jag är trött på alla dryga, flummiga haschare som kommer med sin kvasi.intellektualism för att till varje pris försvara sin älskade drog. Jag stör mig desto mer på haschpåverkade personer än alkoholpåverkade, just eftersom ni är så jävla tragiskt fast i er uppfattning att "hasch är ofarligt".

Har flera gamla kompisar som tänt snett och fått psykoser, då jag själv varit i missbruk, så jag vet vad jag snackar om. Samt att folk som rökt på länge blivit slöa i tanken, håglösa och apatiska. Du kanske borde ta del av lite forskning och fakta från CAN?

Ad Hominen, svartvit tänk noll källkritik och full av naivitet, jups, du är en äkta knarkkrigare.

Till att börja med, var skrev jag ofarligt?
    Man kan däremot inte placera farligt och cannabis i samma mening då det är direkt fel.

Cannabis har sina baksidor givetvis som alla droger har men dom är små, ställd bredvid alkohol ser den ut som en barnsäker leksak men helt harmlös är det givetvis inte.

Jag behöver inte försvara drogen, alla egenskaper talar för sig själva, jag däremot bryr mig mer om folk som råkar illa ut av våran lagstiftning här och i produktionsländer.

den klasiska svenska haschpsykosen är som tur är en av dom mest seglivade myter vi har, direkt efter gateway teorin och lugncancer, nej, cannabis skapar inga psykosr hos användaren, med det sasgt så erbjuder den ingen skydd och folk kan givetvis få psykos i samband med rökning.

2 saker här, nummer ett måste man vara predisponerad tillståndet det är väldigt få av oss som är, är man det, röker får sina känslor förstärkta så kan våra lagar och rädslan dom bygger på putta människan över gränsen.
    är man inte predisponerat så får man inte det, finns gott om forskning som sträker sig över decenier där man kollar på antal brukare i landet och antal dom med psykiska problem, resultat var att trots att cannabis bruk exploderade med flera hundra procent så såg man ingen linjär ökning bland dom intagna.

slutsats, cannabis skapar inga psykos

Du menar svenska statens propaganda sida can? 
    Där hittar du bara vad svenska staten vill att du ska tro om cannabis men jag måste medje att dom har städat upp rejält på senare tid, för 5-8 år sen var cannabisavdelning ren dingding värld.

använd dig av lite källkritik för du menar väl inte på alvar att du tror att svnska staten, som inte tvekar att förstöra folks tillvaro och låsa in i flera år erbjuder objektiv info om drogen? 

Vi är tyvärr i landet där våran hälsominister på allvar tror man kan dö av cannabis och gjorde landet till åtlöje.

So? du har varit i missbruk och fortfarande verkar du inte veta ett smack, låter mer som du har blivirt "rehabiliterat" där du avsade dig alla ansvar och det var drogers fel att du missbruka.

så hur var det nu, vet du ens varför det blev illegalt?

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 20:50:16 följande:
    Okej, en sista kommentar, eftersom dina dina långa och intressanta inlägg är engagerande:
    Trots kan jag bara konstatera att vi aldrig kommer att nå konsensus:

Naturligtvis inser jag att ett narkotikafritt samhälle är en utopi. Hur man minimerar de skadeverkningar narkotika faktiskt har, ser vi olika på. Jag anser inte att legalisering är svaret på det; det gör du.
    På vilka nivåer och hur vi påverkar andra när vi lever våra liv, är en mycket komplex fråga, som jag inte tänker gå in på här. Sedan har du naturligtvis rätt i att jag lever mitt liv som det passar mig på de parametrarna, precis som du gör. Jag tycker dock att det blir mer komplicerat än så, när droganvändande av olika slag kommer med in i bilden. 
    Därmed inte sagt att just du skadar någon med ditt bruk.Eller ens att de flesta gör det.

Ad rem när det gäller matten: menar du att rättsväsendet idag spenderar 20 miljarder relaterat till förbudet av cannabis? Eller är det angående andra illegala droger också?

I Nederländerna (som jag ofta återkommer till, pga. min holländska svärmor) så är man bekymrad över en ökning av minderåriga och unga som söker hjälp för problem med just cannabis. Som förälder är jag även bekymrad över detta. Mina barn är dock i minsta laget ännu, eftersom de inte börjat skolan.

Ska nu på en veckas semester till just Haag i Nederländerna. Ha det bra!

Over and out,
    L.

Med vårdens insatser givetvis, inte som det är idag att man försöker banka ner problemen med batong och pistol.

Legalisering är givetvis inte svaret på alla problem, men den tar bort en gigantiskt baksida av droger och det är lagen, sen kommer problemen givetvis följa i drogers spår, det kommer alltid finnas folk som inte kan hantera sig eller substansen dom valde, det i sig är ingen anledning till att kollektivt bestraffa samhälle, brukare med våld icke brukaren med kostnader.

Hur menar du det blir mer komplicerat med droganvänding, drog är bara namn oh upplevelse, det är vad folk gör med drogen som avgör inte att dom intar den.

Summan totalt cannabis är dock den största drogen av dom alla så det går mest åt att trakasera drogbrukare ex med propaganda eller operation gåsen där polisen bestämde sig att trakassera ungdomar på gatan, oprovocerade stick kontroller och drogtest, som om vi vore i kina eller nordkorea, här har du en annan anledning till varför jag personligen är för legalisering,.
    jag önskar givetvis inte at t mina barn börjar med droger i för låg ålder, lurar mig inte nånstans att det kan hända men fortfarande vill jag inte att dom utsätts för detta vansinne med trakasseri och förnedrande tester under hot.
    Själv har jag råkat ut för test en gång, då också under hot från soc dock inte polis, lämnade ren prov då jag på den tiden inte använde mig av nått men jag säger bara en en sak, det var det mest förnedrande jag har gjort i mitt liv, övertramp på personlig integritet på nivå med våldtäkt.
    Dom jävla morallister på soc använde sig av rena al capone metoder och hotade mina barns säkerhet på allt.

Som tur är om nån läser så kan man vägra pisseprov hos polisen men jag ser det rakt av som legala övergrepp där ingen är skyddad vore sig man tar nått eller inte, Jag vill faktiskt inte leva i ett sånt samhälle, jag vill ha en lugn harmonisk trygg samhälle omkring mig och inte som idag där alla kan drabbas av polisens maktmissbruk.

Viste du att polisen har som rutin att använda drogtest dels som hot dels att bara bättra på sin statistik?
    Dom förföljer och trakasserar kända missbrukare dels för dom vet droger hittas där och dels för att bara kunna visa resultat, trakaseri som inte sällan leder till missbrukarens död då den inte orkar att samhället har vänt en rygge och bedriver häxjakt på.
    Missbruk som är dels en sjukdom i sig och dels oftast tecken på annan psykiskt ohälsa, dom dödar i princip sjuka patienter som borde ligga under vård just nu.

Om dom söker hjälp ska dom hjälp få, det är väl toppen att dom vågar göra det i motsatsen till sverige där dom bara blir förnedrade av sina moraliska rabiata föräldrar, myndigheter och vård som inte ens värt namnet.
    Vi kan inte stoppa ungdom från att prova, vi kan däremot göra det svårare för ungdom att få tag på, då genom legalisering och införande av åldersgräns

Sorry det dröjde, knappade febrilt i 45 minuter igår på summerande inlägg, datorn låste sig när jag skulle posta haha.

• Anonym (nopps)

Och förutom det jag redan skrev, täckte det hela ganska bra i sista tre inlägg så har vi en annan gigantisk baksida av förbudet.

Vi har en legal drog marknad, på nätet, där kan man köpa rc droger som inte har hunnit bli klassade än, lagen är verkligen inte snabb på det även om allt klassas per automatik (skit i forskning eller ens kolla om drogen är farlig, ger den rus ska den förbjudas är dagens princip).
    det är helt nya, obeprövade substanser som liknar alla mainstream illegala droger, hallucinogena, cannabis imitationer centralstimulanta etc, allt finns i en "legal" motsvarighet, vissa av dessa droger är direkt farliga. folk dör av dom, senast nu läser jag artikeln om ännu en i raden av cannabis imitationer som visade sig vara långt mer potent och farlig än vad originalitet är.
    Flera av dessa nya påhit är dödliga.

www.aftonbladet.se/nyheter/article19433675.ab

ENDA anledningen till att vi har en omfattande RC marknad är att originaldroger är illegala och innebär risk, ingen risk att framställa en drog som skiljer sig minimalt från den föra och med det kringgå lagen, för stunden i alla fall, ingen risk för försäljaren i alla fall, risk för alla andra.

Här igen tänker jag på mina barn, jag vill inte att dom ska dels kunna få tag på gatudroger med lätthet, jag vill heller inte att dom ska kunna beställa hem potentiellt livsfarliga obeprövade droger via läsplattan bara för att dom kan, dom kommer snart in i tonåren så detta börjar bli ett reellt problem för mig.

Legaliserar man så är det i alla fall en marknad som blir utslagen helt eller nära nog, ingen vettig människa kommer köpa farliga kopior när kvalitetskontrolerad original kommer säljas i system liknande affärer med ålderskoll.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-27 18:25:42 följande:

Om vi gör det olagligt med alkohol kommer vi få ner dödsstatestiken . vi kommer fortfarande ha problem med att folk dör pga alkoholen men dom kommer att vara färre. Inga droger bör vara lagliga då det bara skapar problem. det enda positiva är skatteintäkterna men det kompenserar inte föräldrar som förlorat barn pga olika berusningsmedel....

Du har då kollat vad som hände när alkohol faktiskt var förbjuden?
    Samma sak som nu bara det att aktörerna kom inte i kartelform från mexiko utan som mafia form al capone, förbud har aldrig fungerat, dags att inse fakta och införa en mer human politik, där man värderar människan och inte skev moralism.

lykantrophona skrev 2014-08-27 18:28:20 följande:

Jag är för vad som än visar sig göra att minsta möjliga antal människor använder cannabis, men missbrukare ändå får bra vård.

Hade alkohol eller tobak varit lika "nytt" så hade det inte heller tillåtits.

Legalisering, dom som vill röka röker redan, tar man bort förbjuden frukt stämpel så lockar man inte ungdom längre, dom flesta är fortfarande propagandabittna och kommer inte prova på nått nytt.

Folk ska däremot inte komma till skada för vilken drog man än väljer.
    Vi som samhället ska inte gödsla resurser på att skada folk.

Vi ska heller inte gödsla resurser på att göda internationella logor.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-27 19:18:02 följande:
    Det är kul att höra att du seriöst tror att det som hände i staterna på 30-40 talet är något som skulle inträffa i sverige på 2000 talet. och att du tror att det bara är dom lokala pundarna som redan brukar cannabis som skulle fortsätta att bruka det. Skulle inte barnen och ungdomarna bli sugna att testa något finns hemma?. då mamma/pappa köpt lite för att flumma till en fredag kväll

Du tror alltså fullt allvar att folk skulle sluta dricka när vi i mänsklig historia inte har haft ett narkotikafri samhälle?
    Att det nte skulle bidra till kolossal smuggling och nätshoping? smuggling =kriminella ligor, det ligger miljarder där, dra egna slutsatser.

Amfetamin ska i och för sig tillsammans med alla andra droger också vara legal och tillgänglig till myndigt folk men hur fick dfu in pundare i en tråd som handlar strikt om cannabis?

Eller du tycker bara om att svänga med stigmatiserade glåop i brist på hållbara argument?

Om ungdom är sugen så går dom ut på gatan och köper, det är inget jag vill ha, har du läst mina sista fyra inlägg?

Annars så är du inne på konstigt spår, jag håller varken alkohol, rengöringsmedel, cannabis eller nämn valfri potentielt skadlig produgt tillgänglig för barn, är man så pas  oasnvarig att man gör så bör man nog se över sitt säkerhetstänk.

• Anonym (nopps)
    Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-27 19:35:53 följande:
    Anledningen till att jag använder ordet pundare är att jag bara känner till pundare som brukar cannabis . .. men varför släpper vi inte vapen fria tex inför 20års åldersgräns så kan du köpa dig en 22a då får vi ju bort vapenhandeln? Eller minskar den .. jag är tex en av dom som äger några illegala vapen då det är lika enkelt att få tag på som cannabis

Anledningen till att du använder ordet pundare är att du vill få lite gratispoäng med förnedring och avhumanisering av andra människor.
    Patetiskt är vad det är där man stöter på det men det finns väl "folk" till allt.

Ja tack, jag vill kunna försvara mig själv och min familj, så som det är idag så får endast kriminella ligor få ha vapen, normalt folk får snällt ringa polisen och vänta några timmar innan hjälp kommer, inte så jag vill ha det.
    Jag vill inte vara beroende av inkompetent samling av överbelastad styrka, jag vill kunna vara självständig men i detta land har vi lagar emot det.
    Jag skulle även skjuta för skojs skull, nått i och för sig får i detta land om man orkar gå genom ljusår av byråkrati.

Så låt mig se om jag fattar det hela rätt, du bryter själv mot vapenlagen, anledning antagligen att du önskar dig ett vapen (i fredlig syfte kan man hoppas) men du använder det som nån form av "argument" mot mig?

Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?