Anonym (.l.l.l.) skrev 2014-11-03 15:39:42 följande:
Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?
NEJ
Tyvärr ser vi allt för ofta agressivt och hotfullt beteende från förespråkare och användaren på sociala medier vare sig det är på Flashback eller Familjeliv
Att cannabis inte gör folk agressiva motsägs även ofta från anhöriga till de som använder drogen - så att cannabis inte gör folk agressiva är ett påstående man försöker göra till en slags sanning.
Att vissa användare anser det vara så eller försöker föra fram att cannabis inte gör en agressiv, att man inte får hjärnskador eller andra negativa hälsoeffekter och att cannabis botar cancer är alltså påståenden från de som använder sig av drogen och inte några slags sanningar.
Det här är det enda jag kommer skriva då det alltid kommer milslånga romaner med 'fakta' och 'sanningar' som bara upprepas från källor som Flashback och liknande sidor.
Men mitt svar är alltså nej till att droger ska legaliseras.
Aldrig sett detta hotfulla beteende du pratar om, visst en del kan säga du är dum i huvudet som skiter i fakta och forskning.
Hotfulla, när det inbillar du dig helt.
Under berusning av cannabis, så blir man EXTREMT sällan våldsam.
Då cannabis triggar empati och eftertänksamhet.
Alkohol besitter dessa aggressions/våld egenskaper, det är ingen tillfällighet att 70% av alla våldsbrott sker under påverkan av alkohol.
När du säger "...man försöker göra till en slags sanning.", så anar jag en svart och vitt retorik från dig.
Då jag utesluter inte att en del kan vara våldsamma, men i brottsstatistiken så visar det klart och tydligt vilken drog som skapar aggressivitet.
Hjärnskador får man inte av cannabis, men när unga röker och för ofta.
Så kan man se några poäng lägre på IQ-test.
Men samma studie säger om man har sin debut vid 18år eller efter på cannabis.
Så kan man inte se minskning på IQ.
Och antar vi är rörande överens att barn/ungdomar(>18år), inte ska nyttja berusningssubstanser,
Oavsett om det är alkohol eller cannabis.
Sen verkar du vara en sådan som bara accepterar fakta/forskning, som säger cannabis är livsfarligt.
Och avvisar all forskning, som säger cannabis inte är livsfarligt.
Det säger mer om dig, än de du pratar om.
Då du är selektiv och inte objektiv och saklig.
Att du säger nej till droger är okey, så länge du kan förklara varför.
Anekdotiska sagor, empirin, hör inte hemma här.