• zikzak

Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?

Jag personligen ser inget direkt fel med att legalisera det, dock är jag medveten om att man kan få psykos av det men det kan man faktiskt få av alkohol också. Mina argument varför det borde vara lagligt kommer här nedanför:

Till skillnad från alkohol gör inte marijuana att man blir aggressiv och våldsam.

Marijuana är inte särskilt beroendeframkallande alls, varken cannabis eller hasch, jag har rökt på extremt mycket, gjorde det i ett års tid nästan non-stop.

Langarna kan ha lagt precis vad fan som helst i gräset, det kan vara allt från råttskit till farliga kemikalier, om man köper i butik vet man iaf. vad man får.

Så, nu vill jag höra era åsikter!

• Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-24 04:42:28 följande:

Valt?

Missbruk är i regel inte självvalt, det är allt som oftast symptom på annat psykiskt ohälsa man inte kommer åt via den vanliga vården.
    Men du går väl runt och spottar på cancerpatienter också?
    Om du inte är medveten om det så är missbruk inte ett skällsord som vissa här älskar att använda utan en diagnos i vården.
    En sjukdom där vården sviker allt för många.

vad vill du ha källa på ?

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 22:23:00 följande:
    Naturligtvis präglas man av se de absolut värsta fallen. De är dock illa nog, i mina ögon. 
    Nederländerna har faktiskt färre tunga missbrukare, både av cannabis och annat: De jag sett där, är dock värre däran än de värsta jag sett i Sverige, trots att jag i Sverige, som jag nämnde, arbetat på beroendeklinik och i Nederländerna endast gjort ett par studiebesök.

Ni måste faktiskt inse att det ni ser består endast av 1-3 % av gruppen drogbrukare.

Som du själv säger så hanterar hilland det mycket bätre med vård och human politik, att du sedan har sett undantag som bekräftar regeln, okey.

Lika mycket som du är du skriver att sverige lutar sig tillbaka på erfarenhet i hur man hjälper människor i problem.

Anonym (*) skrev 2014-08-23 23:06:02 följande:

Legaliserar vi cannabis så kommer vi få ett otroligt korkat samhälle. Visst, som jag har förstått det så är det inte "farligare" än att röka cigaretter (nu vill jag förbjuda tobak men det är en annan diskussion) men det går inte att komma runt att man blir trög och dum. Röker man varje vecka så hinner det inte gå ur kroppen helt och jag vet inte riktigt om jag skulle vilja leva i ett samhälle där det är norm. 
    Känns ju tryggt att tex gå till en läkare som är "lite trög" bara för att det idag tydligen är okej att göra precis som man känner för precis hela tiden. "Att bli hög är för fan min rättighet, jag ska inte behöva ge upp mitt liv för andra!!!" 

Du missar en sak, dom som vill gör det redan, det kommer inte bli fler för att man legalt kommer få, det kommer tvärt emot bli mindre.
    Sedan kan man ju fråga sig varför barn till akademiker är mer benägna att börja röka cannabis än dricka alkohol, källkritik kanske?*

Det går sedan ut ur kroppen på 1-3 dagar, då inaktiva spårämnen, dom aktiva på 9-13 timmar.

Och helt ärligt, om jag mäste välja melan pest och kolera så väljer jag varje dag en läkare som är surfar lite på afterglow än en läkare som bara mår illa av sin baksmälla.

Är fullt medveten om att det inte är en majoritet man ser i vården- det är dock fullt tillräckligt avskräckande.

Beklagar att dina egna erfarenheter av vården är dåliga.

Jag håller inte med dig om läkaren heller, men du har rätt i att det är pest och kolera.
  • Rolleek82

Varför får jag panik varje gång jag testar cannabis? Känns som att jag fastnar i en speciell värld där jag är på ett sätt! och att det är den världen som är äkta!......Den världen jag lever i nu är falsk där alla mina känslor är oäkta???

• Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-24 06:40:39 följande:
    Är fullt medveten om att det inte är en majoritet man ser i vården- det är dock fullt tillräckligt avskräckande.

Beklagar att dina egna erfarenheter av vården är dåliga.

Jag håller inte med dig om läkaren heller, men du har rätt i att det är pest och kolera.

Jag håller inte med nånstans, förstår inte hur man kan döma majoritet för vad undantagsfall gör.

Jag känner mig inte hindrad att ta en kall öl eller fel en varm sommardag trots jag har sett hur illa det har gått för tandlösa hemlösa parkalkisar.
    Varför skulle jag? Deras problem och dåliga beslut som har lett dom till sitsen är inte mina, jag har inga problem med att leva utan att vara ständig berusad däremot så tycker jag om att berusa mig mellan varven

För den delen, cannabis lämnar inga permanenta skador efter sig i motsatsen till alkohol, har svårt att se vad för skräckexempel du kan tänka på men för att återgå till topic, självklart bör vi ha en mindre skadlig alt till alkohol för dom som önskar sig det.

Jag röker cannabis ibland i medicinsk syfte för kvällen, den får mig att somna som en bebys i motsatsen till beroendeframkallande piller jag har utskrivna, nätter jag använder cannabis för att sova erbjuder mig den bästa sömnen hela veckan, vaknar utvilad fokuserad och redo att möta dagens utmaningar.
    Jag har även upplevt den milda alkoholförgiftning som baksmälla är, jag säger bara att man helt enkelt inte fungerar dagen efter, inte en chans att jag skulle vilja ha en läkare som inte kan tänka klart skadar darrar och håller tillbaka spyan, känns lite som dennas fokus ligger inte riktigt på patientens problem.

Jag ser verkligen inte syftet att man skulle ta mig, en skattebetalande förälder, och behandla mig som en kriminell knarkare för... jag vill sova ut.

Kan du upplysa mig vad samhällsnyttan med detta skulle vara?

• Anonym (hmmm)

Det är väl bara att konstatera att  vi ser olika på saken:)
    Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidande dessa personer, om än en låg procent har, bara för att andra ska ha lite roligt. Det är för stort i mina ögon.

Jag har dock, som jag skrev i ett tidigare inlägg , en viss förståelse för legalisering/ licensförskrivning för medicinskt bruk. Förutom som sömnmedicin som du nämner, så lär det ju vara en bra smärtstillare för att nämna ett ytterligare exempel.
    (Det kan gälla andra droger också, men den här tråden gäller ju cannabis, så det tänker jag inte fördjupa mig i här.)

Sedan går det alldeles utmärkt att tycka att svensk narkotikapolitik har sina brister, utan att för den skull anse att cannabis skall legaliseras.
    Att man som drogbrukare el. missbrukare automatiskt blir kriminell, kan leda till att man drar sig för att söka hjälp innan det gått för långt, vilket sannerligen inte är positivt.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-24 15:28:21 följande:

Jag håller inte med nånstans, förstår inte hur man kan döma majoritet för vad undantagsfall gör.

Jag känner mig inte hindrad att ta en kall öl eller fel en varm sommardag trots jag har sett hur illa det har gått för tandlösa hemlösa parkalkisar.
    Varför skulle jag? Deras problem och dåliga beslut som har lett dom till sitsen är inte mina, jag har inga problem med att leva utan att vara ständig berusad däremot så tycker jag om att berusa mig mellan varven

För den delen, cannabis lämnar inga permanenta skador efter sig i motsatsen till alkohol, har svårt att se vad för skräckexempel du kan tänka på men för att återgå till topic, självklart bör vi ha en mindre skadlig alt till alkohol för dom som önskar sig det.

Jag röker cannabis ibland i medicinsk syfte för kvällen, den får mig att somna som en bebys i motsatsen till beroendeframkallande piller jag har utskrivna, nätter jag använder cannabis för att sova erbjuder mig den bästa sömnen hela veckan, vaknar utvilad fokuserad och redo att möta dagens utmaningar.
    Jag har även upplevt den milda alkoholförgiftning som baksmälla är, jag säger bara att man helt enkelt inte fungerar dagen efter, inte en chans att jag skulle vilja ha en läkare som inte kan tänka klart skadar darrar och håller tillbaka spyan, känns lite som dennas fokus ligger inte riktigt på patientens problem.

Jag ser verkligen inte syftet att man skulle ta mig, en skattebetalande förälder, och behandla mig som en kriminell knarkare för... jag vill sova ut.

Kan du upplysa mig vad samhällsnyttan med detta skulle vara?

Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidandet hos dessa personer, trots att det är en en låg procent,  bara för att andra ska ha lite roligt. Lidandet är för stort i mina ögon.

Jag har dock, som jag skrev i ett tidigare inlägg , en viss förståelse för legalisering/ licensförskrivning för medicinskt bruk. Förutom som sömnmedicin som du nämner, så lär det ju vara en bra smärtstillare för att nämna ett ytterligare exempel.
    (Det kan gälla andra droger också, men den här tråden gäller ju cannabis, så det tänker jag inte fördjupa mig i här.)

Sedan går det alldeles utmärkt att tycka att svensk narkotikapolitik har sina brister, utan att för den skull anse att cannabis skall legaliseras.
    Att man som drogbrukare el. missbrukare automatiskt blir kriminell, kan leda till att man drar sig för att söka hjälp innan det gått för långt, vilket sannerligen inte är positivt.
  • Kofot
    zikzak skrev 2014-08-23 23:28:57 följande:
    För att?
    För att vi inte behöver fler avtrubbade individer i samhället.
  • Anonym (nopps)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 01:40:13 följande:
    Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidandet hos dessa personer, trots att det är en en låg procent,  bara för att andra ska ha lite roligt. Lidandet är för stort i mina ögon.

Jag avfärdar ingenting, jag förstår inte varför deras lidande ska ligga i grunden till allas lidande, är det inte illa nog att det finns folk illa av sin drog konsumtion varför ska alla andra straffas och mer lidande skapas?

Medicinsk bruk tycker jag är självförklarande, det har även så smått, tacka gud, kommit igång i sverige, äm så länge bara spray form och inte medicinsk marijuana men en bra början.

Smått vansinnigt att man får tunga opiater utskriva hur som helst men demonisering av cannabis har varit så hårt att inte ens medicinska egenskaper erkändes.

Narkotikapolitik har en brist, den fungerar inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, lagstiftare har inte makt att uprätthålla förbudet mer än att statuera exempel i några få fall, det är bara ett kostsam kontraproduktiv dödlig fiasko utan nått positivt bakom sig.
    Hur man kan stödja nått som ger staten äganderätt över sina medborgare förstår jag inte, jag anser mig själv vara en fri människa där jag kan göra vad jag behagar med min kropp vare sig det är att slänga sig ut från en fult fungerande flygplan med ett stycke tyg på ryggen eller tända en joint till kvälsfilmen.
    Nu röker du inte antagligen så du anser väl att du står över dessa lagar men hur sitter det hos dig om du tänke efter lite att vi som fria vuxna ansvarsfulla individer kan bli piskade till underkastelse som slavarna på sin tid?
    Är du din egen ägare eller tillhör du staten och gör så med glädje?

Sen har legalisering en massa positivt bakom sig, bland annat att normalt folk inte behöver vara anonyma av rädsla när saken diskuteras *hint hint* känns mer detta som vi lever i diktatur än demokrati.

Besparingar i mångmiljardklas när rättsväsendet slipper jaga över 20 % av samhället, vinster från försäljning lär också hamna på snarlika tal fast här spekulerar jag bara, åtminstone några hundra om inte tusen nya jobb när en helt ny marknad öppnas för oss och nån måste ju tillverka och distribuera.
    folk med faktiska problem kan utan att utsättas för stigma eller straff söka hjälp och gå vidare i sina liv.
    Så som världen ser ut, om man bortser hur skadligt det är, vi har helt enkelt inte råd att leka moralister längre.

• Daniel12

Nej, vi bör INTE legalisera cannabis. Folk som brukar det säger ofta att det är ofarligt och att man inte blir dålig av det som på alkohol. Det finns även alkoholister som påstår att de inte blir dåliga av alkoholen. Det hela handlar om förnekelse. Man höjer sin drog till skyarna för att försvara sitt bruk eller missbruk.Vi har redan stora problem och sjukvårdskostnader pga alkoholen så varför ska vi legalisera en drog bara för att vissa tycker det är skönt att röka på men förnekar skadeverkningarna?

• Anonym (nopps)
    Daniel12 skrev 2014-08-25 15:56:56 följande:

Nej, vi bör INTE legalisera cannabis. Folk som brukar det säger ofta att det är ofarligt och att man inte blir dålig av det som på alkohol. Det finns även alkoholister som påstår att de inte blir dåliga av alkoholen. Det hela handlar om förnekelse. Man höjer sin drog till skyarna för att försvara sitt bruk eller missbruk.Vi har redan stora problem och sjukvårdskostnader pga alkoholen så varför ska vi legalisera en drog bara för att vissa tycker det är skönt att röka på men förnekar skadeverkningarna?

Nej då, det handlar om fakta och forskning, cannabis är en lätt icke beroende framkallande drog med få biverkningar, det är inget man kan säga om alkohol som dödar tusentals i sverige årligen och skapar omkring 80% av våldet vi upplever i samhället.

Det tråkiga i det hela att folk som inte har tagit sig tid att kolla upp lite info innan dom uttalar sig tar allt som oftast till ad hominen i brist på nått vettigt att förmedla.

Vi har gigantiska problem med alkohol ja, därför måste vi komma åt problemen och i alla fall minska dom, en metod är att erbjuda folk icke dödligt inte speciellt skadlig inte beroende framkallande och framför allt inte aggressionsskapande drog, då cannabis som är alkoholens motsats.

Sen kan du läsa mina tidigare inlägg, för och nackdelar, det finns inga fördelar med att behålla cannabis illegal.
    Här borde man tänka ppå vad som gynnar samhället mest och inte luta sig tillbaka på moralism eller historiska misstag.

Ni som är emot, vet ni _ens_ varför cannabis förbjöds en gång i tiden?
    Eller ni intalar er att det måste ha varit en bra anledning för det är ööhh knark?

• Anonym (hmmm)

Våra utgångspunkter är olika. Jag anser inte att ett förbud mot cannabis skapar ett lidande hos alla brukare. Faktiskt inte. Och den begränsning förbudet innebär för de som vill berusa sig, är i mina ögon klart underordnat de som råkat illa ut.
    Om cannabis, eller något annat berusningsmedel inkl. alkohol, är så viktigt för en som person, funderar jag på hur man har det i sin tillvaro och sitt liv?(Och jag avser då givetvis inte bruk av medicinska skäl.)

Att var och en ska få göra vad dom vill, så länge det inte skadar någon annan. är naturligtvis en vacker tanke. Jag tycker dock att det är en utopi som hör hemma i Platons idévärld, som inte fungerar i praktiken. I verkligheten är vår tillvaro mer komplicerad än så.

Men, för att hålla sig till cannabis, så håller jag inte med dig om vinsterna för samhället. Kanske kan en del nya jobb skapas, men samtidigt tror jag att på ökat behov av behandling, vilket jag inte kan se som positivt.
    Den svarta marknaden lär inte försvinna, det är väl alkohol och tobak ett bevis på.

I vilket fall som helst borde man inte vara rädd för att diskutera,oavsett om det är anonymt eller inte; det har du rätt i. Oavsett vad för ståndpunkt man har, så borde man tycka att det är bra med diskussion. Är man övertygad om sina argument, borde man snarare välkomna den!

Jag lämnar nu tråden, men tack för din saklighet, trots våra olika ståndpunkter. Tycker att det lyst ganska mycket med sin frånvaro i liknande debatter här på familjeliv.

Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?