Anonym (hmmm) skrev 2014-08-25 01:40:13 följande:
Det är väl bara att konstatera att vi ser olika på saken:)
Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidandet hos dessa personer, trots att det är en en låg procent, bara för att andra ska ha lite roligt. Lidandet är för stort i mina ögon.
Jag har dock, som jag skrev i ett tidigare inlägg , en viss förståelse för legalisering/ licensförskrivning för medicinskt bruk. Förutom som sömnmedicin som du nämner, så lär det ju vara en bra smärtstillare för att nämna ett ytterligare exempel.
(Det kan gälla andra droger också, men den här tråden gäller ju cannabis, så det tänker jag inte fördjupa mig i här.)
Sedan går det alldeles utmärkt att tycka att svensk narkotikapolitik har sina brister, utan att för den skull anse att cannabis skall legaliseras.
Att man som drogbrukare el. missbrukare automatiskt blir kriminell, kan leda till att man drar sig för att söka hjälp innan det gått för långt, vilket sannerligen inte är positivt.
Jag avfärdar ingenting, jag förstår inte varför deras lidande ska ligga i grunden till allas lidande, är det inte illa nog att det finns folk illa av sin drog konsumtion varför ska alla andra straffas och mer lidande skapas?
Medicinsk bruk tycker jag är självförklarande, det har även så smått, tacka gud, kommit igång i sverige, äm så länge bara spray form och inte medicinsk marijuana men en bra början.
Smått vansinnigt att man får tunga opiater utskriva hur som helst men demonisering av cannabis har varit så hårt att inte ens medicinska egenskaper erkändes.
Narkotikapolitik har en brist, den fungerar inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, lagstiftare har inte makt att uprätthålla förbudet mer än att statuera exempel i några få fall, det är bara ett kostsam kontraproduktiv dödlig fiasko utan nått positivt bakom sig.
Hur man kan stödja nått som ger staten äganderätt över sina medborgare förstår jag inte, jag anser mig själv vara en fri människa där jag kan göra vad jag behagar med min kropp vare sig det är att slänga sig ut från en fult fungerande flygplan med ett stycke tyg på ryggen eller tända en joint till kvälsfilmen.
Nu röker du inte antagligen så du anser väl att du står över dessa lagar men hur sitter det hos dig om du tänke efter lite att vi som fria vuxna ansvarsfulla individer kan bli piskade till underkastelse som slavarna på sin tid?
Är du din egen ägare eller tillhör du staten och gör så med glädje?
Sen har legalisering en massa positivt bakom sig, bland annat att normalt folk inte behöver vara anonyma av rädsla när saken diskuteras *hint hint* känns mer detta som vi lever i diktatur än demokrati.
Besparingar i mångmiljardklas när rättsväsendet slipper jaga över 20 % av samhället, vinster från försäljning lär också hamna på snarlika tal fast här spekulerar jag bara, åtminstone några hundra om inte tusen nya jobb när en helt ny marknad öppnas för oss och nån måste ju tillverka och distribuera.
folk med faktiska problem kan utan att utsättas för stigma eller straff söka hjälp och gå vidare i sina liv.
Så som världen ser ut, om man bortser hur skadligt det är, vi har helt enkelt inte råd att leka moralister längre.