Inlägg från: Anonym (hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmmm)

Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?

Kan i viss mån förstå att man vill legalisera cannabis, främst för medicinskt bruk.

Dock vore det skönt att slippa det otroligt korkade argumentet att alkohol också är farligt. Ur den synpunkten ska man absolut inte legalisera: två fel gör inte ett rätt.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (!!) skrev 2014-08-23 12:49:52 följande:

Uhm, nej man kan inte få psykos av det, det är en svensk seglivad myt som folk bara upprepar utan att tänka sig för.

rätt

Rätt, cannabis är inte beroendeskapande alls, i motsatsen till alkohol där abstinens kan döda.
    Cannabis kan på sin höjd betraktas som vanebildande.

Delvis rätt, cannabis blandas inte speciellt ofta vi har haft en sväng med socker eller glas doppad marijuana och soaphasch men i grunden händer det i princip aldrig, i motsatsen till andra droger som också bör legaliseras av samma anledning som heroin där minsta feldosering kan vara dödlig.

Sedan missade du det viktigaste, det är medicin som borde vara tillgänglig för alla i behoc och cannabis är verksam mot tusentals olika åkommor.

Det är inte kriminella skrupulösa internationella ligor som ska sitta på en lukrativ miljardmarknad, det ska samhället och dess invånare nyttjas av.

Det kostar 20 + miljarder om året att bedriva häxjakt på så kallade "knarkare" med propaganda rättsväsendet och allt vad som hör till, jag tycker dom pengar passar bätre i vården än hos polisen.

Vidare på samma tanke, polisen har noll kunskap om droger, det är läkare som är bildade på hur människan fungerar och olika tillstånd man kan få, droger bör våra vårdens fråga för ingen blir botad av att bli förföljd av beväpnade hejdukar ute efter en.

vi skapar ett helvete på jorden med förbud, dags att lägga ner det och låta folk vara fria i vårt så kallade fria samhälle, har svårt att se frihet i att stat bestämmer i vad enskilnd medborgare får stoppa i sig och ger sig rätten att bestraffa fel substanser.

Det är skattebekostad modern slaveri och inget annat.

Det är ingen myt att man kan få psykos. Har träffat ett antal under de år jag arbetade på en beroende klinik. De hade dock rökt på i mängder, så det handlade ju om missbruk.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (!!) skrev 2014-08-23 13:16:12 följande:

Jag antar att du propagerar nu för förbud av parfym? *facepalm*

sportpappa skrev 2014-08-23 08:38:38 följande:

Jag är mot att alla typer av rökning. Jag har själv rökt i 14 år och även testat marijuana några gånger. Något dummare än rökning är svårt att hitta.

Jag ser inga skäl till att det ska legaliseras. Om enda skälet är att det är ett bättre berusningsmedel än alkohol så är det ett fruktansvärt dåligt argument. Vi behöver inte ännu fler berusningsmedel. Hellre färre. Det kanske är dags att skaffa sig några andra intressen om man behöver vara påverkad.

Ja det har du rätt i, det är drogen som skördar flest liv på jorden, mer än alla andra droger kombinerade.

Ganska dumt att röka tobak, felet du gör däremot är att klumpa ihop rökning och rökning.

1. tobak är drogen som skördar flest liv, cannabis är drogen som skördar noll  liv.
    2. tobak är starkt beroendeframkallande, det sägs det är lika svårt att lägga ner det som heroin, cannabis är inte beroendeframkallande.

Korkat att röka tobak ja, inget som kan tillämpas på en lätt drog som cannabis.

Du har ett par anledningar till legalisering i inlägg 5.
    Att det är ett bättre berusningmedel är mycket hållbart argument, alkohol står bakom 80 % av vålds och sex brott, cannabis står bakom noll, alkoholens baksida kostar samhället miljarder cannabis behöver inte kosta nått, alkohol skördar tusentals liv årligen bara i sverige cannabis skördar noll, du kan inte jämföra en dödlig nervgift med cannabis som är inte toxiskt nog att skada en människa.

Vi behöver ABSOLUT vettigare alternativ till alkohol, om inte för skadlighetens skull så för nått så enkelt att en berusning medel kan inte passa miljarder av människor, vi har olika smaksinne och föredrar olika upplevelser.
    Man kan sedan ha tusentals olika hobbys och fortfarande föredra att koppla av eller bara skita i allt för stunden.

Att berusa sig är väl ändå ingen mänsklig rättighet!  I så fall är det rimligare att förbjuda alkohol  för att vara konsekvent, än att tillåta cannabis-OM man nu måste sätta dessa två i samband med varandra när man argumenterar för sin sak.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (!!) skrev 2014-08-23 13:32:40 följande:

Holland som har länge haft en human inställning, som är dubbel så stor befokningsmängd än Sverige och som gynnas av drogturism har i princip samma antal brukare som sverige, undrar hur det kommer sig ...
    vi har samtidigt DUBBEL mängd missbrukare mot det humana landet ...

Så det är ännu en upprepning av svensk propaganda, knarkande kommer explodera om vi släpper skitet fritt heter det, att det inte kan bli mer fritt, lagen skapar lockelse som ungar faller för och det kostar absurda mängder resurser och mänsklig lidande tänker inte folk på.

Nederländerna ligger också i framkanten när det gäller behandling av missbruk. De har ju haft tillfälle att skaffa sig rutin.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-23 19:52:00 följande:

Det är en myt att man skulle kunna få psykos av själva cannabis konsumtion, finns ingen forskning som stödjer det, däremot så skyddar cannabis inte mot psykos och man kan få en i samband med konsumtion.

Vi behöver inte spä på den svenska "hasch"psykosen som inte existerar nån annanstans på jorden.

Det finns ingen forskning som helt klarlägger motsatsen heller. Sedan kan jag absolut gå med på att det kan handla om att man kanske, förr eller senare, i alla fall fått en psykos pga. en sårbarhet. Det kan ju vara svårt att veta innan.
    Symtomen på de jag träffat på, är i samband med hög cannabiskonsumtion, är också liknande.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-23 19:59:40 följande:

Så nått som Sverige bör lära sig av?

Man "botar" inte missbrukare med att trakassera dom, bedriva häxjakt, demonisera eller busa beväpnade idioter på dom.

Vill man hjälpa folk med psykiska problem så skickar man dom till läkare utan några omvägar.

Alla andra däremot... dom har varken behov av vård eller polis.

Sverige använder sig av deras erfarenhet, på  vissa håll,  när det gäller behandling redan nu.

Det är främst i det förebyggande arbetet, åsikterna skiljer sig åt. 
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-23 20:12:25 följande:

Det finns massor med forskning som säger att psykiska problem inte ökar linjärt med ökad cannabis bruk, det säger sitt, önskar du länk?

Sen att folk som har så kallat jobbat med med problematik blir helblinda och tror att allt dom har sett på sitt jobb är allt som finns att se är ett ämne för annan tråd.

Anonym (hahahahaha) skrev 2014-08-23 20:07:48 följande:
    Men kommer inte fler ungdomar testa på cannabis om det hamnar på bolaget och risken öka att 6-10åringar hittar cannabis hemma då "NEJ" HAHAHAHAHAHAHAHA

Du har då sätt många ungdomar då folk med inte åldern inne köpa alkohol på systemet förstår eller är du ful själv vid talande ögonblick så du hångarvar åt andras olycka?

Naturligtvis präglas man av se de absolut värsta fallen. De är dock illa nog, i mina ögon. 
    Nederländerna har faktiskt färre tunga missbrukare, både av cannabis och annat: De jag sett där, är dock värre däran än de värsta jag sett i Sverige, trots att jag i Sverige, som jag nämnde, arbetat på beroendeklinik och i Nederländerna endast gjort ett par studiebesök.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-23 20:19:01 följande:

Du skämtar med mig hoppas jag, i Sverige har vi knarkare, pack som ska spottas på och sparkas till så kallad bättre tillvaro, vi har inte människor med problem som kan lösas.

Sverige använder sig inte det  minsta av erfarenhet, erfarenhet har visat oss att förbud fungerar inte, har aldrig gjort oc kommer aldrig att göra.

Jag hoppas att det är du som skämtar?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-24 04:42:28 följande:

Valt?

Missbruk är i regel inte självvalt, det är allt som oftast symptom på annat psykiskt ohälsa man inte kommer åt via den vanliga vården.
    Men du går väl runt och spottar på cancerpatienter också?
    Om du inte är medveten om det så är missbruk inte ett skällsord som vissa här älskar att använda utan en diagnos i vården.
    En sjukdom där vården sviker allt för många.

vad vill du ha källa på ?

Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 22:23:00 följande:
    Naturligtvis präglas man av se de absolut värsta fallen. De är dock illa nog, i mina ögon. 
    Nederländerna har faktiskt färre tunga missbrukare, både av cannabis och annat: De jag sett där, är dock värre däran än de värsta jag sett i Sverige, trots att jag i Sverige, som jag nämnde, arbetat på beroendeklinik och i Nederländerna endast gjort ett par studiebesök.

Ni måste faktiskt inse att det ni ser består endast av 1-3 % av gruppen drogbrukare.

Som du själv säger så hanterar hilland det mycket bätre med vård och human politik, att du sedan har sett undantag som bekräftar regeln, okey.

Lika mycket som du är du skriver att sverige lutar sig tillbaka på erfarenhet i hur man hjälper människor i problem.

Anonym (*) skrev 2014-08-23 23:06:02 följande:

Legaliserar vi cannabis så kommer vi få ett otroligt korkat samhälle. Visst, som jag har förstått det så är det inte "farligare" än att röka cigaretter (nu vill jag förbjuda tobak men det är en annan diskussion) men det går inte att komma runt att man blir trög och dum. Röker man varje vecka så hinner det inte gå ur kroppen helt och jag vet inte riktigt om jag skulle vilja leva i ett samhälle där det är norm. 
    Känns ju tryggt att tex gå till en läkare som är "lite trög" bara för att det idag tydligen är okej att göra precis som man känner för precis hela tiden. "Att bli hög är för fan min rättighet, jag ska inte behöva ge upp mitt liv för andra!!!" 

Du missar en sak, dom som vill gör det redan, det kommer inte bli fler för att man legalt kommer få, det kommer tvärt emot bli mindre.
    Sedan kan man ju fråga sig varför barn till akademiker är mer benägna att börja röka cannabis än dricka alkohol, källkritik kanske?*

Det går sedan ut ur kroppen på 1-3 dagar, då inaktiva spårämnen, dom aktiva på 9-13 timmar.

Och helt ärligt, om jag mäste välja melan pest och kolera så väljer jag varje dag en läkare som är surfar lite på afterglow än en läkare som bara mår illa av sin baksmälla.

Är fullt medveten om att det inte är en majoritet man ser i vården- det är dock fullt tillräckligt avskräckande.

Beklagar att dina egna erfarenheter av vården är dåliga.

Jag håller inte med dig om läkaren heller, men du har rätt i att det är pest och kolera.
  • Anonym (hmmm)

Det är väl bara att konstatera att  vi ser olika på saken:)
    Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidande dessa personer, om än en låg procent har, bara för att andra ska ha lite roligt. Det är för stort i mina ögon.

Jag har dock, som jag skrev i ett tidigare inlägg , en viss förståelse för legalisering/ licensförskrivning för medicinskt bruk. Förutom som sömnmedicin som du nämner, så lär det ju vara en bra smärtstillare för att nämna ett ytterligare exempel.
    (Det kan gälla andra droger också, men den här tråden gäller ju cannabis, så det tänker jag inte fördjupa mig i här.)

Sedan går det alldeles utmärkt att tycka att svensk narkotikapolitik har sina brister, utan att för den skull anse att cannabis skall legaliseras.
    Att man som drogbrukare el. missbrukare automatiskt blir kriminell, kan leda till att man drar sig för att söka hjälp innan det gått för långt, vilket sannerligen inte är positivt.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-24 15:28:21 följande:

Jag håller inte med nånstans, förstår inte hur man kan döma majoritet för vad undantagsfall gör.

Jag känner mig inte hindrad att ta en kall öl eller fel en varm sommardag trots jag har sett hur illa det har gått för tandlösa hemlösa parkalkisar.
    Varför skulle jag? Deras problem och dåliga beslut som har lett dom till sitsen är inte mina, jag har inga problem med att leva utan att vara ständig berusad däremot så tycker jag om att berusa mig mellan varven

För den delen, cannabis lämnar inga permanenta skador efter sig i motsatsen till alkohol, har svårt att se vad för skräckexempel du kan tänka på men för att återgå till topic, självklart bör vi ha en mindre skadlig alt till alkohol för dom som önskar sig det.

Jag röker cannabis ibland i medicinsk syfte för kvällen, den får mig att somna som en bebys i motsatsen till beroendeframkallande piller jag har utskrivna, nätter jag använder cannabis för att sova erbjuder mig den bästa sömnen hela veckan, vaknar utvilad fokuserad och redo att möta dagens utmaningar.
    Jag har även upplevt den milda alkoholförgiftning som baksmälla är, jag säger bara att man helt enkelt inte fungerar dagen efter, inte en chans att jag skulle vilja ha en läkare som inte kan tänka klart skadar darrar och håller tillbaka spyan, känns lite som dennas fokus ligger inte riktigt på patientens problem.

Jag ser verkligen inte syftet att man skulle ta mig, en skattebetalande förälder, och behandla mig som en kriminell knarkare för... jag vill sova ut.

Kan du upplysa mig vad samhällsnyttan med detta skulle vara?

Det är väl bara att konstatera att  vi ser olika på saken:)
    Jag kan tycka att det är cyniskt att avfärda det lidandet hos dessa personer, trots att det är en en låg procent,  bara för att andra ska ha lite roligt. Lidandet är för stort i mina ögon.

Jag har dock, som jag skrev i ett tidigare inlägg , en viss förståelse för legalisering/ licensförskrivning för medicinskt bruk. Förutom som sömnmedicin som du nämner, så lär det ju vara en bra smärtstillare för att nämna ett ytterligare exempel.
    (Det kan gälla andra droger också, men den här tråden gäller ju cannabis, så det tänker jag inte fördjupa mig i här.)

Sedan går det alldeles utmärkt att tycka att svensk narkotikapolitik har sina brister, utan att för den skull anse att cannabis skall legaliseras.
    Att man som drogbrukare el. missbrukare automatiskt blir kriminell, kan leda till att man drar sig för att söka hjälp innan det gått för långt, vilket sannerligen inte är positivt.
  • Anonym (hmmm)

Våra utgångspunkter är olika. Jag anser inte att ett förbud mot cannabis skapar ett lidande hos alla brukare. Faktiskt inte. Och den begränsning förbudet innebär för de som vill berusa sig, är i mina ögon klart underordnat de som råkat illa ut.
    Om cannabis, eller något annat berusningsmedel inkl. alkohol, är så viktigt för en som person, funderar jag på hur man har det i sin tillvaro och sitt liv?(Och jag avser då givetvis inte bruk av medicinska skäl.)

Att var och en ska få göra vad dom vill, så länge det inte skadar någon annan. är naturligtvis en vacker tanke. Jag tycker dock att det är en utopi som hör hemma i Platons idévärld, som inte fungerar i praktiken. I verkligheten är vår tillvaro mer komplicerad än så.

Men, för att hålla sig till cannabis, så håller jag inte med dig om vinsterna för samhället. Kanske kan en del nya jobb skapas, men samtidigt tror jag att på ökat behov av behandling, vilket jag inte kan se som positivt.
    Den svarta marknaden lär inte försvinna, det är väl alkohol och tobak ett bevis på.

I vilket fall som helst borde man inte vara rädd för att diskutera,oavsett om det är anonymt eller inte; det har du rätt i. Oavsett vad för ståndpunkt man har, så borde man tycka att det är bra med diskussion. Är man övertygad om sina argument, borde man snarare välkomna den!

Jag lämnar nu tråden, men tack för din saklighet, trots våra olika ståndpunkter. Tycker att det lyst ganska mycket med sin frånvaro i liknande debatter här på familjeliv.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (nopps) skrev 2014-08-25 17:34:33 följande:

Du missar att det kallas för drugwar av en anledning, det är ett krig, stat mot medborgare, vi snackar om miljoner döda världen över i detta, detta är heller ingen begränsning, detta är att spendera miljarder på att hålla droger fria, jag har barn och då vill jag inte att dom ska kunna få tag på droger på parkeringen på väg hem från skolan.

Du missar att detta handlar inte om hur viktigt det är, detta handlar om smaksak vad man föredrar och för att människan i regel inte bara ställer sig i led och anpassar sig efter andras åsikter, i regel gör vi bara det vi tycker om helt enkelt.
    att det fins några lagar i vägen så fine så länge ingen kommer till skada.

Ursäkta mig men narkotikafritt samhälle är utopi som inte hr blivit förverkligad nånstans i människans historia. att folk ska däremot kunna föra sina liv efter egna önskemål så länge det inte går ut över andra är en mänsklig rättighet.
    Förstår inte vad du menar att det är en tanke, du för väl ditt liv som det passar dig utan att skada andra, det fungerar för dig väl? jag för också mitt liv utan att skada andra, det fungerar för mig, det fungerar för dom flesta av människor, däremot dom som _vill_ skada andra det är det vi har polis till.
    Polis då som ska sköta sitt jobb och skydda medborgare från varann och inte agera moralens väktare eller väpnade hejdukar.

Du håller inte med att om rättsväsendet slipper ta hand om droger så sparar man inte 20 miljarder plus man spenderar i dagsläget? okey, matte är inte din grej om jag ska vara så.
    Du håller inte med om att hundratals om inte fler jobb skapas så är det positivt, mera skatt till landet kommer inte från dessa jobb?
    Enligt dig så ska cannabis tillverkas och skänkas bort for free till medborgare i och med du missar vinsten av försäljning?
    När lagar omvänds och man satsar på vård istället så kommer det heller inte vara lättare för dom få som får problem att söka hjälp för dom?

Tobak oich alkohol är bevis på våra ledande brist på inteligens, man kan INTE stoppa folk från att inta sina droger med övrproser, inte i dagens globaliserade jord där allt kan skötas med knapptryckningar eller med bil, varför ska jag köpa sprit för 350 kr litern när jag kan få det för 60?
    Samma sak med sigg.
    Men du har rätt i sak, den svarta marknaden kommer aldrig att försvinna, vilket i sig inte är rätt att skänka miljarder och åter miljarder till den marknaden och göra ligor som hels angels eller karteller i mexiko mer resursrika än stat som bekämpar dom.

Okej, en sista kommentar, eftersom dina dina långa och intressanta inlägg är engagerande:
    Trots kan jag bara konstatera att vi aldrig kommer att nå konsensus:

Naturligtvis inser jag att ett narkotikafritt samhälle är en utopi. Hur man minimerar de skadeverkningar narkotika faktiskt har, ser vi olika på. Jag anser inte att legalisering är svaret på det; det gör du.
    På vilka nivåer och hur vi påverkar andra när vi lever våra liv, är en mycket komplex fråga, som jag inte tänker gå in på här. Sedan har du naturligtvis rätt i att jag lever mitt liv som det passar mig på de parametrarna, precis som du gör. Jag tycker dock att det blir mer komplicerat än så, när droganvändande av olika slag kommer med in i bilden. 
    Därmed inte sagt att just du skadar någon med ditt bruk.Eller ens att de flesta gör det.

Ad rem när det gäller matten: menar du att rättsväsendet idag spenderar 20 miljarder relaterat till förbudet av cannabis? Eller är det angående andra illegala droger också?

I Nederländerna (som jag ofta återkommer till, pga. min holländska svärmor) så är man bekymrad över en ökning av minderåriga och unga som söker hjälp för problem med just cannabis. Som förälder är jag även bekymrad över detta. Mina barn är dock i minsta laget ännu, eftersom de inte börjat skolan.

Ska nu på en veckas semester till just Haag i Nederländerna. Ha det bra!

Over and out,
    L.
Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?