Anonym (nopps) skrev 2014-08-25 17:34:33 följande:
Du missar att det kallas för drugwar av en anledning, det är ett krig, stat mot medborgare, vi snackar om miljoner döda världen över i detta, detta är heller ingen begränsning, detta är att spendera miljarder på att hålla droger fria, jag har barn och då vill jag inte att dom ska kunna få tag på droger på parkeringen på väg hem från skolan.
Du missar att detta handlar inte om hur viktigt det är, detta handlar om smaksak vad man föredrar och för att människan i regel inte bara ställer sig i led och anpassar sig efter andras åsikter, i regel gör vi bara det vi tycker om helt enkelt.
att det fins några lagar i vägen så fine så länge ingen kommer till skada.
Ursäkta mig men narkotikafritt samhälle är utopi som inte hr blivit förverkligad nånstans i människans historia. att folk ska däremot kunna föra sina liv efter egna önskemål så länge det inte går ut över andra är en mänsklig rättighet.
Förstår inte vad du menar att det är en tanke, du för väl ditt liv som det passar dig utan att skada andra, det fungerar för dig väl? jag för också mitt liv utan att skada andra, det fungerar för mig, det fungerar för dom flesta av människor, däremot dom som _vill_ skada andra det är det vi har polis till.
Polis då som ska sköta sitt jobb och skydda medborgare från varann och inte agera moralens väktare eller väpnade hejdukar.
Du håller inte med att om rättsväsendet slipper ta hand om droger så sparar man inte 20 miljarder plus man spenderar i dagsläget? okey, matte är inte din grej om jag ska vara så.
Du håller inte med om att hundratals om inte fler jobb skapas så är det positivt, mera skatt till landet kommer inte från dessa jobb?
Enligt dig så ska cannabis tillverkas och skänkas bort for free till medborgare i och med du missar vinsten av försäljning?
När lagar omvänds och man satsar på vård istället så kommer det heller inte vara lättare för dom få som får problem att söka hjälp för dom?
Tobak oich alkohol är bevis på våra ledande brist på inteligens, man kan INTE stoppa folk från att inta sina droger med övrproser, inte i dagens globaliserade jord där allt kan skötas med knapptryckningar eller med bil, varför ska jag köpa sprit för 350 kr litern när jag kan få det för 60?
Samma sak med sigg.
Men du har rätt i sak, den svarta marknaden kommer aldrig att försvinna, vilket i sig inte är rätt att skänka miljarder och åter miljarder till den marknaden och göra ligor som hels angels eller karteller i mexiko mer resursrika än stat som bekämpar dom.
Okej, en sista kommentar, eftersom dina dina långa och intressanta inlägg är engagerande:
Trots kan jag bara konstatera att vi aldrig kommer att nå konsensus:
Naturligtvis inser jag att ett narkotikafritt samhälle är en utopi. Hur man minimerar de skadeverkningar narkotika faktiskt har, ser vi olika på. Jag anser inte att legalisering är svaret på det; det gör du.
På vilka nivåer och hur vi påverkar andra när vi lever våra liv, är en mycket komplex fråga, som jag inte tänker gå in på här. Sedan har du naturligtvis rätt i att jag lever mitt liv som det passar mig på de parametrarna, precis som du gör. Jag tycker dock att det blir mer komplicerat än så, när droganvändande av olika slag kommer med in i bilden.
Därmed inte sagt att just du skadar någon med ditt bruk.Eller ens att de flesta gör det.
Ad rem när det gäller matten: menar du att rättsväsendet idag spenderar 20 miljarder relaterat till förbudet av cannabis? Eller är det angående andra illegala droger också?
I Nederländerna (som jag ofta återkommer till, pga. min holländska svärmor) så är man bekymrad över en ökning av minderåriga och unga som söker hjälp för problem med just cannabis. Som förälder är jag även bekymrad över detta. Mina barn är dock i minsta laget ännu, eftersom de inte börjat skolan.
Ska nu på en veckas semester till just Haag i Nederländerna. Ha det bra!
Over and out,
L.