DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-23 21:10:38 följande:
Visst är det härligt! Dock har en missbrukare valt en väg att gå som sedermera jag som skattebetalare och försäkringstagare oftast får bekosta, en hudfärg väljer du inte och jag hjälper mer än gärna flyktingar så du inte snart skriver att jag skulle rösta på SD. Så nej i vardagligt bruk så använder jag inte mig av skällsord till personer som var i fråga dock så yppade en personlig men stark åsikt om missbrukare/brukare. En brukares bruk genererar inte mig ett skvatt och kommer aldrig att göra, tragiskt att dom tagit den vägen att gå men det är helt självvalt, dock så ställer man sig på rätt sida av lagen så tycker jag helt annat om dom, lika dom gör sig rena...fantastiskt va? Då växte plötsligt avskrapet till något helt annat i mina ögon, det du!
Men nu vill jag se på källan till dina påståenden. Tycker du svävar iväg.
Valt?
Missbruk är i regel inte självvalt, det är allt som oftast symptom på annat psykiskt ohälsa man inte kommer åt via den vanliga vården.
Men du går väl runt och spottar på cancerpatienter också?
Om du inte är medveten om det så är missbruk inte ett skällsord som vissa här älskar att använda utan en diagnos i vården.
En sjukdom där vården sviker allt för många.
vad vill du ha källa på ?
Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 22:23:00 följande:
Naturligtvis präglas man av se de absolut värsta fallen. De är dock illa nog, i mina ögon.
Nederländerna har faktiskt färre tunga missbrukare, både av cannabis och annat: De jag sett där, är dock värre däran än de värsta jag sett i Sverige, trots att jag i Sverige, som jag nämnde, arbetat på beroendeklinik och i Nederländerna endast gjort ett par studiebesök.
Ni måste faktiskt inse att det ni ser består endast av 1-3 % av gruppen drogbrukare.
Som du själv säger så hanterar hilland det mycket bätre med vård och human politik, att du sedan har sett undantag som bekräftar regeln, okey.
Anonym (hmmm) skrev 2014-08-23 22:24:40 följande:
Jag hoppas att det är du som skämtar?
Lika mycket som du är du skriver att sverige lutar sig tillbaka på erfarenhet i hur man hjälper människor i problem.
Anonym (*) skrev 2014-08-23 23:06:02 följande:
Legaliserar vi cannabis så kommer vi få ett otroligt korkat samhälle. Visst, som jag har förstått det så är det inte "farligare" än att röka cigaretter (nu vill jag förbjuda tobak men det är en annan diskussion) men det går inte att komma runt att man blir trög och dum. Röker man varje vecka så hinner det inte gå ur kroppen helt och jag vet inte riktigt om jag skulle vilja leva i ett samhälle där det är norm.
Känns ju tryggt att tex gå till en läkare som är "lite trög" bara för att det idag tydligen är okej att göra precis som man känner för precis hela tiden. "Att bli hög är för fan min rättighet, jag ska inte behöva ge upp mitt liv för andra!!!"
Du missar en sak, dom som vill gör det redan, det kommer inte bli fler för att man legalt kommer få, det kommer tvärt emot bli mindre.
Sedan kan man ju fråga sig varför barn till akademiker är mer benägna att börja röka cannabis än dricka alkohol, källkritik kanske?*
Det går sedan ut ur kroppen på 1-3 dagar, då inaktiva spårämnen, dom aktiva på 9-13 timmar.
Och helt ärligt, om jag mäste välja melan pest och kolera så väljer jag varje dag en läkare som är surfar lite på afterglow än en läkare som bara mår illa av sin baksmälla.