• Anonym (sviken)

Fått reda på att han rökt på ett tag..

Min sambo rökte på en del när vi träffades. Detta slutade han med efter något år och vi har nu varit ett par i 6 år och har en treåring ihop.
    Jag har litat fullkomligt på honom när han lovat att han inte rört haschet nåt mer. Idag fick jag reda på att han rökt ändå, många ggr o länge tillbaka.
    Jag accepterar INTE detta nu när vi har barn o känner att jag måste lämna en man som jag älskar och som jag litat så hårt på.
    Vi är väldigt osams för tillfället o jag är rädd att separationen kommer att bli ett helvete. Jag vill bo kvar i vår bostadsrätt, men han tjänar den största summan och jag har nog inte råd att bo kvar. Hur löser man sånt här ? :(

Sedan vill jag INTE att han ska ha hand om vår dotter nu när jag vet om detta. Han är jättebra med henne och en fantastisk pappa, men nu vet jag ju inte alls hur ofta han kommer röka på osv. Kan inte lita på honom för fem öre längre.

Känner mig otroligt sviken . Jag har sagt till honom att får jag reda på att han röker på så kommer han förlora mig. Ändå har han gjort det. Är så jäkla ledsen att han förstört allt nu och lider med vårt barn så det gör ont inom mig :(

• Svar på tråden Fått reda på att han rökt på ett tag..
  • Anonym (sviken)
    Anonym (hjärntvättad?) skrev 2014-08-17 19:53:19 följande:
    Att det här uppdagats och att ni separerar är säkert bra för alla inblandade. Förr eller senare hade säkert ert förhållande blivit ohållbart ändå, när ni uppenbarligen har rätt olika åsikter om saker och ting.

Det som är så tråkigt är att du nu väljer att skapa en tråd i familjerätt där du antyder att du tänker göra allt för att försöka förhindra honom att träffa sin dotter. Detta trots att du själv säger att du inte någon aning om droganvändandets omfattning, men du har konstaterat att han är en fantastisk pappa. Men nu har allt det förvandlats i ett ögonblick? Det finns ju ingenting som tyder på att han inte kommer fortsätta att vara det, eller hur? Varför inte skiljas som vänner efter att ni pratat igenom saker och ting?

Var i ts har jag antytt att jag ska göra allt för att förhindra honom att träffa sitt barn??? Jag sa att jag inte VILL det pga att jag inte kan lita på honom längre, det är en orolig känsla jag har i kroppen och jag ville förmedla den. Jag har INGENSTANS skrivit att jag ska jobba för att han ska bli av med sitt barn!

Han har varit en fantastisk pappa hittills. Men nu vet jag inte om jag kan lita på att det kommer fortsätta så. Det är allt!

Visst fan är det synd att vårt barn ska bli lidande, men jag tänker inte för en enda jävla sekund ta på mig skulden för det. En sak om jag accepterat att han rökt och sedan helt plötsligt bara ångrar mig och vill gå isär. Men nu gjorde jag klart för honom INNAN vi ens fick barn , att med barn i huset är det för min del nolltolerans på droger! Där hade han valet att lämna om det inte passade, men han accepterade detta och har sedan dyrt och heligt lovat att han inte rört någonting. Tills det kom fram att han visst gjort det.

Ni är skickliga på att försöka, men tyvärr lyckas ni inte vända detta mot mig!

• Anonym (sviken)
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 19:53:30 följande:
    jag har anmält dom för deras ständiga påhopp på dig, men dom gör ju allt för att rättfärdiga sitt eget beteende, sorgligt egentligen och skrämmande för deras barns skull

alla barn har rätt att växa upp utan missbrukande föräldrar
    Tack ska du ha! Hjärta Jag har också anmält mycket!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (som vanligt)
    ruuu skrev 2014-08-17 20:04:02 följande:
    Jag förstår inte varför. Får ingen annan ha åsikter om ditt beteende? Ville du bara ha medhåll?
    du förstår inte skillnad mellan olika åsikter och åersonagrepp och att kalla ts lilla flicka för blivande bitterf*tta? nähä det får stå för dig då, men vi andra tycker inte det är ok och anmäler självklart

• Anonym (sviken)
    ruuu skrev 2014-08-17 20:04:02 följande:
    Jag förstår inte varför. Får ingen annan ha åsikter om ditt beteende? Ville du bara ha medhåll?

Då ska jag förklara så du förstår! Tråden handlade inte NÅNTING om varken medhåll, åsikter eller kritik. Om du läser ts en gång till och kollar vilken kategori tråden är placerad i, så förstår du att det här handlar om familjerätt. Jag vill veta hur man går tillväga vid en separation, när man tex inte är överens om vem som ska flytta och hur vårdnaden ska delas osv.

• Anonym (Blivande mamma)

Suck. Otroligt låg nivå på diskussionen i den här tråden, och det gäller båda fronter. Jag försökte komma med ett konstruktivt och hjälpande inlägg, men ingen bemödade sig om att besvara det (inte TS heller).

Jag håller med TS om att hennes pojkvän betett sig illa och svikit sitt löfte. Jag förstår bara inte varför de inte kan sätta sig ner och prata om problemet, som två vuxna människor.

Om det är så att pojkvännen verkligen har svårt att sluta röka på egen hand så behöver han ju hjälp. Har han inte svårt att sluta så kan de komma överens om en lösning som BÅDA är nöjda med. Det kan t ex vara att han "får lov" att röka någon enstaka gång (en eller ett par gånger om året) under förutsättning att någon annan tar hand om dottern vid dessa tillfällen. Han kan även lova att aldrig komma hem eller träffa dottern om han är det minsta påverkad.

Jag tycker absolut att man kan likställa ett sådant arrangemang med det förhållningssätt som väldigt många föräldrar har till alkohol. Den ena föräldern får en kväll ute med sina kompisar då och då (man turas förstås om) medan den andre tar hand om barnet. Den största skillnaden är väl att man är mer påverkad dagen efter om man druckit (bakfull) än om man rökt (något slöare än vanligt).

Och återigen: Jag förespråkar INTE droger i närheten av barn. Jag missbrukar varken cannabis eller andra droger (och har aldrig gjort). Jag är fullt medveten om de negativa effekterna av cannabis, både kort- och långsiktiga. Jag har själv många vänner som har överanvänt/missbrukat drogen och på olika sätt förstört sin vardag/sitt intellekt som följd av det.

Jag vet även många som gjort det samma med alkohol. Allt missbruk är destruktivt. Detta är inte ett försök att förhärliga någon drog, laglig eller olaglig.

Jag tycker bara att man som vuxen bör kunna se nyanserna och agera utifrån sunt förnuft snarare än personliga åsikter och moraliska ställningstaganden.

Lycka till TS! Jag hoppas att ni löser detta.

• Meddelande borttaget
  • Odjuret

Jag förstår inte vad grejen är om han nu är en bra pappa. Det finns med största sannolikhet en anledning till varför han röker. Med en flickvän utan ett öppet sinne så kan jag förstå att det blir jobbigt. Ta först och främst ett snack med honom om varför han röker och försök skapa dig en förståelse för det istället för att bli arg och reagera i vrede.

Jag förstår din reaktion då många tydligen tycker att röka på är helt galet. Vilket är galet att många tycker då det finns droger med bra mycket farligare effekter på hälsan som är helt accepterade *host* Alkohol *host*.

Tänk dock efter innan du dömer. Klart han håller käften om att han röker om han vet vilket ont det gör dig. Det är dock HANS ensak, så länge det inte går ut över hans roll som pappa. Trots att ni är ett par. Kommunicera med varandra. Våga förlåta. Våga förstå. 

• Odjuret
    Anonym (som vanligt) skrev 2014-08-17 19:54:31 följande:
    att han sätter sitt droganvändande för barnet visar väl på hur dålig förälder han är, vad händer om barnet råkar ut för något och han hellre vill sitta och röka på, eller redan sitter och röker på?
    Har det framgått att han röker i barnets närhet eller? Vad han gör på sin fritid är inget av dina problem. Droganvändande... Snälla nån...
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2014-08-17 20:24:35 följande:

du har rätt i mycket men man måste komma ihåg att  narkotika är olagligt medans alkohol inte är det (även om jag personligen anser att även alkohol borde klassas som en olaglig drog och definitivt inte är lämplig i närheten av barn)

kanske det finns en utväg ur det hela men då måste mannen ta tag i sitt missbruk, sedan kan föräldrarna oavsett om dom är ihop eller inte försöka sammarbeta på ett bra sätt för barnets bästa, men så länge man prioriterar sin droganvändning framför sitt barn så kommer det inte att ske, vi får hoppas mannen tar sitt förnuft till fånga och tänker på sitt barn så att han och ts kan finna ett bra sammarbete

vi får inte glömma att även ts är ledsen, hon har förlorat en man som hon trodde var ärlig, hela hennes familj är i upplösning allt på grund av lögner och droger
Svar på tråden Fått reda på att han rökt på ett tag..