• Hermanqq

Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

• Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
  • Nymphaea

Som sagt, så ska det verkligen inte gå till. Konstigt att inga andra föräldrar verkar ha reagerat? Min dotter skolas också in nu, och hon har en personals odelade uppmärksamhet när vi är där. Man ska ju som förälder kunna känna sig trygg i vetskapen att ens barn har det bra och blir sett, hört och tröstat vid behov på förskolan.

Som andra har skrivit, så ta det till kommunen om inte förskolechefen reagerar. Så ska inga barn behöva ha det.

• Hermanqq

Det är en mindre ort utanför Örebro. Jag känner inga föräldrar här än mer än grannen då vi bara bott här i ett halvår. Jag kommer att ringa kommunen och maila rektorn, för ringer jag rektorn behöver han inget göra men mailar jag så måste han agera.

Ska söka ny dagisplats imorgon och får skjuta upp jobbet. Fp snart slut, tråkigt att behöva gå hemma utan pengar för att personalen är inkompetent.

Usch vad det här tar på mina krafter. Dotterns med. Hoppas vi får sova något inatt iallafall.

• molly50
    Hermanqq skrev 2014-08-12 15:20:28 följande:

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

Nej,det ska absolut inte gå till så.
    Jag hade aldrig velat ha mina barn där.
    Inga barn borde behöva vara där överhuvudtaget,som det låter.

Jag tycker du borde prata med rektorn om det här och om det inte hjälper,någon av de andra föräldrarna eller i sista hand media.
    Så här ska det inte gå till.

När mina barn skolades in på förskolan så hade de en personals uppmärksamhet hela tiden.
    Mattias och Hannah.
  • Mammatilltrestycken

Vi hade också en liknande inskolning med vår dotter. Vi kände att det inte var rätt men vad visste vi. Så efter 2 veckors inskolning var det dags att lämna henne där själv och det gjorde ont i hjärtat varje gång och hon var ledsen vid varje lämning. Det var fruktansvärt att lämna henne där.

Vi bytade sen och hon vinkar numera glatt vid lämning och springer rakt in på avdelningen efter att ha pussat mig. Det var då jag förstod att det verkligen inte var rätt vid första och det gör så ont i mig att jag lät henne gå kvar där den tiden hon gjorde så mitt råd är att byta och att prata med den ansvariga hur du upplevt inskolningen. Om ingen får höra något så är det ingen som vet att att det inte fungerar. Säger ingen något tror dom att ser funkar som det ska. Lycka till!

• Nymphaea
    Mammatilltrestycken skrev 2014-08-13 21:45:44 följande:

Vi hade också en liknande inskolning med vår dotter. Vi kände att det inte var rätt men vad visste vi. Så efter 2 veckors inskolning var det dags att lämna henne där själv och det gjorde ont i hjärtat varje gång och hon var ledsen vid varje lämning. Det var fruktansvärt att lämna henne där.

Vi bytade sen och hon vinkar numera glatt vid lämning och springer rakt in på avdelningen efter att ha pussat mig. Det var då jag förstod att det verkligen inte var rätt vid första och det gör så ont i mig att jag lät henne gå kvar där den tiden hon gjorde så mitt råd är att byta och att prata med den ansvariga hur du upplevt inskolningen. Om ingen får höra något så är det ingen som vet att att det inte fungerar. Säger ingen något tror dom att ser funkar som det ska. Lycka till!

Stackars liten, hemskt att tänka att hon kände sig utsatt. Rynkar på näsan Skönt att ni fick bytt i alla fall och att hon blir väl omhändertagen nu.
  • Tokfrans

Jag vet inte om jag vill lämna min lille på dagis längre.. dock är han bara 6 månader men tanken om vad som kan ske på ett d a g i s gör så ont i mig, får nästan panik om jag ska vara ärlig.

tanken om att min son gråtit och skrikit efter mig i 40 min på en plats jag och mitt barn ska känna oss trygga hos,.. får mig att må illa..

• saraemma4

Fruktansvärt att läsa! Jag jobbar själv på förskola och det var det värsta jag hört talas om! Det måste du föra fram till rektor och andra ansvariga. Sen skulle jag ändå byta ställe för det här säger ju allt om personalens kompetens :(((

• Natulcien
    Tokfrans skrev 2014-08-13 21:57:57 följande:

Jag vet inte om jag vill lämna min lille på dagis längre.. dock är han bara 6 månader men tanken om vad som kan ske på ett d a g i s gör så ont i mig, får nästan panik om jag ska vara ärlig.

tanken om att min son gråtit och skrikit efter mig i 40 min på en plats jag och mitt barn ska känna oss trygga hos,.. får mig att må illa..

Men om du besöker aktuella förskolor ordentligt innan och ställer frågor, pratar med pedagogerna etc. så känner du nog ganska väl vad som är bra/dåligt.
    Det finns bra förskolor!
    Vi har vår son på en fantastiskt bra förskola med supergoa, engagerade pedagoger, liten lugn barngrupp och de gör roliga saker, experiement och har egen kock som lagar jättegod mat.
    Och vår son har aldrig gråtit, faktiskt.
  • Butterflie

Jösses TS, nej detta är inte okej. Har 3 barn och har aldrig blivit bemött så.
    Här delas barnen upp bland de vuxna kan man säga, så samma person som tog i mot henne på inskolningen har även hand om utvecklingssamtalen. De delar också in barnen i små grupper och har hand om varsin grupp i olika rum vid olika tillfällen som passa barnens ålder då (grupperna består aldrig av samma barn).
    När man lämnar så oftast möter de upp mig i hallen, pratar lite kort, undrar hur det är med min dotter idag, säger hej då till mig och går in och vinkar i fönstret,
    När man hämtar henne så berättar de hur mycket hon har ätit, hur länge hon har sovit, vad de gjort osv. Man är alltid informerad.
    Jag har aldrig sett fröknarna stå och prata med varandra på det sättet eller gå runt med en kaffe kopp.
    På inskolningarna så kände jag mig bara överflödig och oftast var den en annan fröken som haffade tag i en så man fick vara med i den barngruppen medans min lilla gick runt och tittade, upptäckte saker, lyssnade på en saga osv. 

Har hört en hel del skräckhistorier om olika ställen men har aldrig varit med om det själv och är riktigt glad över det!

• Tokfrans
    Natulcien skrev 2014-08-13 22:02:33 följande:
    Men om du besöker aktuella förskolor ordentligt innan och ställer frågor, pratar med pedagogerna etc. så känner du nog ganska väl vad som är bra/dåligt.
    Det finns bra förskolor!
    Vi har vår son på en fantastiskt bra förskola med supergoa, engagerade pedagoger, liten lugn barngrupp och de gör roliga saker, experiement och har egen kock som lagar jättegod mat.
    Och vår son har aldrig gråtit, faktiskt.
    Jo jag får göra detta, har ett dagis just utanför oss, man ser hela dagiset, gården, allt. Från vad jag ser så ser de bra ut, alltid 3-4st ute på gården med dom, och man hör massa skratt där ifrån. Så ja, som du säger, får väl göra ett besök. Stort plus med om de är bra, med tanke på gång avståndet, 2 min! Flört
Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!