• Hermanqq

Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

• Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
  • Hermanqq

Jag tog hennes grejer och gick hem efter de hade total ignorerat dottern igen. Ute på gården så stod de och prata med varandra om vad de gjort på sin semester, långt bort från mig, medan jag fick gunga min dotter och tre andra barn. Även trösta en liten flicka två gånger som slagit sig. (Lyfta upp och krama). De titta bara på mig då och log. När jag skulle gå hem så stod flickan och grät vid grindarna efter sin mamma, jag sa då till, de svara inte. Sen sa de bara "imorn hade vi tänkt att du ska vara med en stund, sen lämna".

Svarade "skulle inte tro det." Och gick.

Försökt att få tag på rektorn, utan svar.

• Natulcien
    Hermanqq skrev 2014-08-13 11:36:36 följande:

Jag tog hennes grejer och gick hem efter de hade total ignorerat dottern igen. Ute på gården så stod de och prata med varandra om vad de gjort på sin semester, långt bort från mig, medan jag fick gunga min dotter och tre andra barn. Även trösta en liten flicka två gånger som slagit sig. (Lyfta upp och krama). De titta bara på mig då och log. När jag skulle gå hem så stod flickan och grät vid grindarna efter sin mamma, jag sa då till, de svara inte. Sen sa de bara "imorn hade vi tänkt att du ska vara med en stund, sen lämna".

Men så hemskt! Man får verkligen ont i magen av att läsa det du skriver. Stackars, stackars barn! Det är ju viktigt att göra förskolechefen uppmärksam på detta, och synnerhet uppmärksamma andra föräldrar.

• Vinterankan
    Hermanqq skrev 2014-08-13 11:36:36 följande:

Om det är ett litet ställe du bor på så antar jag att du kanske vet vilka de flesta föräldrarna är. Om du inte tycker att det känns bra när du pratar med rektorn så ta kontakt med de andra föräldrarna. Och om det fortfarande inte händer något så kan du skriva en insändare till lokaltidningen.
  • garib

Om det är kommunal förskola ,så ring till kommunen också.

• Emmia

Nej nej så ska inte en inskolning gå till på. Du ska ju inte ens finnas med i bilden det är ju det som är hela grejen. Du får gå till närmaste chef pch ta upp att du är missnöjd och fråga hur de gör sin inskolning .. och sedan hoppas jag att chefen är klockare än persenalen och vart är detta? Vilken ort?

• Ramborg

Det är inte bara inskolningen som är fel på det där stället. Där borde inga barn behöva vara!

42.
  • willeflisan

Om de beter sig när föräldrar är närvarande så vågar jag inte tänka på hur dem är när inga föräldrar är där.

• Apelsin

Jag skulle ALDRIG lämna mitt barn där. Fy farao vilken personal, 

Vad ledsen jag blir när jag läser detta.

Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!