• Hermanqq

Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

• Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
  • molly50
    Tokfrans skrev 2014-08-13 22:27:03 följande:
    Jo jag får göra detta, har ett dagis just utanför oss, man ser hela dagiset, gården, allt. Från vad jag ser så ser de bra ut, alltid 3-4st ute på gården med dom, och man hör massa skratt där ifrån. Så ja, som du säger, får väl göra ett besök. Stort plus med om de är bra, med tanke på gång avståndet, 2 min! Flört
    Så hade vi med på vårt första dagis.
    Sedan lades den förskolan tyvärr ner så vi fick byta till en annan.
    Men det är också en toppenbra förskola och den ligger på ett gångavstånd på kanske 5-10 minuter.
    Mina barn har sällan gråtit vid lämning. Däremot vid hämtning.
    Och det säger en del om hur bra de trivs där.
    Och vi trivs också med personal och allt.
    Så hör dig för med olika förskolor och se vad du kommer fram till.
    Mattias och Hannah.
  • vampyria2

Låter helt sinnessjukt, jag jobbar på dagis och tex så får vi inte ens dricka kaffe på avdelningarna pga de risker det kan medföra, sen det bemötandet du fick är absolut inte okej, jag tycker att du ska kontakta rektorn och berätta om din upplevelse och se vad denne säger om det hela.

• plop

Vi har nyligen skolat in vår dotter på dagis i Nora utan för örebro. Och det var nästan racka motsatsen till din upplevelse. Så ska det verkligen inte gå till, prata med ansvarig person på kommunen och se om dom kan låta er gå före i kön och få en annan dagis plats på en gång. Samt du måste informera dom andra föräldrarna. Jag skulle inte vilja att mitt barn hade det så utan att jag visste något. Det kan ju vara direkt skadligt att dom har det så där.

• Fruarna Svensson

Går därifrån med ditt barn och kom aldrig mer tillbaka, det där låter helt sjukt! Skulle aldrig sätta mitt barn på en sån "förskola".

• Lars E

Är det ett privat eller kommunalt dagis? Hur som helst har tydligen personalen valt alldeles fel yrke om dom ens är utbildade barnskötare. Att prata med rektorn lär knappast hjälpa då tydligen alla anställda verkar se barn mer som ett nödvändigt ont än som ett jobb dom trivs med. Så samma otur kan du knappast ha på nästa förskola då denna verkar vara mest bara en förvaringsplats för barnen.

• Hermanqq

Det är kommunalt. Och hon som var ansvarig för min dotter hade ej utbildning, det sade hon själv. Jag tror dock det finns lika bra outbildade som utbildade, bara inte just hon. Eller de rättare sagt.

Idag ska jag ringa kommunen och höra om det finns plats någon annanstans. Får se hur det går.

• Vinterankan

Det vore bra om du inte bara byter utan faktiskt orkar stå på dig angående den här förskolan. Se till att rektorn tar tag i det och "lämna över" det till din granne. Ditt barn får det ju bättre om ni byter, men alla andra barn på förskolan måste ju också få det bättre.

• Lizzan89

Vi har en underbar förskola till vår dotter och där gick det till såhär:

Vi kom dit första dagen, blev välkomnade av hennes två pedagoger först, sedan kom dom andra fram från dom andra avdelningarna. Presenterade sig och berättade vilken avdelning dom arbetar på. Sedan fick vi följa med in, gå igenom rutiner och förklara hur vår dotter "fungerar" . När och hur länge hon brukade sova, om hon är allergisk mot något osv. Vi gick omkring i hela byggnaden och fick veta var allting låg. Fick även veta att vi skulle göra en "affisch" med bilder på alla hennes närmaste, så hon hade något att titta på om hon skulle bli ledsen ibland.Den dagen var vi bara där i en timme och bekantade oss. Alla var jättetrevliga, involverade i alla barnen och otroligt ansvarsfulla.

Andra dagen var vi där i 3 timmar. Vi fick vara med vid lunch, berätta hur mycket hon brukar äta och om hon kan äta med sked samt dricka ur vanlig mugg osv.

Tredje dagen lämnade vi henne i två timmar och hon fick prova att sova middag där.

Efter det funkade allt galant. Nu har hon gått där i 2 år och vi är så JÄKLA nöjda. All personal är underbar och finns utspridda över hela gården när dom är ute och leker. Det är väldigt sällan jag ser ett ensamt barn som gråter, och dom gånger det händer dröjer det inte länge förren en pedagog har upptäckt detta och är där och tröstar. 

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Adri

Vi har val att ha våra små på et föräldrakooperativ i närheten. Det är ganska mycket jobb för oss föräldrar men både jag och min man tycker att vi har valt rätt. Det är vi som anställer personalen och kommunikationen mellan föräldrar och de anställda är jätte bra. Av 5 anställda är 4 st pedagoger, den femte har ingen utbildning men har jobbat med barn i 20 år. Vi använder oss inte av vikariepoolen utan har 3 tjejer som jobbar vid behov. Detta för att barnen ska känna sig trygga och inte behöva mötas av främmande ansikten när de kommer till förskolan.

För föräldrar som vill och kan lägga ner lite extra tid på sina små kan föräldrakooperativ vara ett bra alternativ.

Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!