• Hermanqq

Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

• Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
  • Erizajo

Du ska absolut prata med rektorn då det ju går andra barn där med och föräldrarna kanske inte vet hur det är. Hemskt ju!

• IsDimma

Då kan man verkligen börja fundera över vad dom gör när föräldrarna inte är där. Jag vet själv hur mycket extra vi anstränger oss under inskolningarna för att föräldrarna ska bli trygga att lämna sina barn hos oss. Sen är inte vi dåliga resten av året men under inskolningen så är vi på topp

Helt oacceptabelt! Jag hade som förälder försökt byta samt pratat med rektorn.

• Sparkliie

Hade aldrig lämnat mitt barn på ett sånt ställe och då jobbar jag inom förskola själv.

• Knackamackadam

Som alla andra sagt, Så ska det INTE vara så!! Prata med deras chef och ställ dig i kö till en annan förskola.

• glassen

Jag håller med övriga. Det skär i hjärtat att läsa din berättelse. Jag hade aldrig lämnat mina barn på en sådan förskola.

• Hermanqq

Hur ska en ordentlig inskolning gå till? Pratade med en vännina som sa att den som var ansvarig för hennes sons inskolning var insatt bara på honom, så hade de extra personal till de andra. Kan ni inte dela med er hur era gick till?

Som det ser ut nu så kommer vi gå dit imorgon, känna av läget snabbt, ta med regnkläderna och gå hem. Samt ringa rektorn.

Nämnde jag även att pedagogerna tjafsa med varandra? "Du får ta samlingen! Jag orkar inte"
    "Nej snälla kan inte du det?!"

Idioter!!

• visa0

Men hjälp!

Nu har vi förvisso inte börjat skola in vår son ännu, utan det ska ske nästa vecka. Dock var vi där idag för att få info, samt visas runt i de olika lokalerna, träffa barn och personal litegrann. Den bild vi fick var ENBART positiv, pedagogerna var engagerade och pratade och hälsade på vår son. Vi känner oss jättetrygga med det val vi gjort än så länge, det kanske förändras under kommande vecka det vet man ju aldrig. Men så som du beskriver låter ju helt bedrövligt! Hade aldrig kunnat lämna mitt barn där. Usch!

• IsDimma
    Hermanqq skrev 2014-08-12 20:23:38 följande:

Hur ska en ordentlig inskolning gå till? Pratade med en vännina som sa att den som var ansvarig för hennes sons inskolning var insatt bara på honom, så hade de extra personal till de andra. Kan ni inte dela med er hur era gick till?

Som det ser ut nu så kommer vi gå dit imorgon, känna av läget snabbt, ta med regnkläderna och gå hem. Samt ringa rektorn.

Nämnde jag även att pedagogerna tjafsa med varandra? "Du får ta samlingen! Jag orkar inte"
    "Nej snälla kan inte du det?!"

Idioter!!

Vi har om vi har många inskolningar antingen fått ta in en vikarie som änglar sig åt dom gamla barnen. Eller så kan vi skicka ut några på gården till övriga personal (som har äldre barn på andra avdelningar). I år ska vi skola in fem nu i augusti. Första kom förra veckan. Då klarade vi oss bra själva.

Idag kom det tre nya barn (ett var till oss pedagoger). Plus att vi fick tillbaka ett barn idag som haft sommarlov i tre månader. Det barnet var väldigt ledsen och vi som ska visa dom nya barnen att förskolan är en rolig och bra plats att befinna sig på fick faktiskt så lov att lämna ut det barnet (och några till) på gården med andra avdelningar. Med personal som det ledsna barnet känner såklart. Förhoppningsvis funkar det bättre imorgon. Men idag var det en nödlösning.

Annars på våra inskolningar så är föräldern med dom två första dagarna. Mamman eller pappan sitter ned i soffan eller på golvet och pratar med oss, vi får reda på om barnet äter själv eller behöver hjälp, om hur dom gör hemma när dom sover, om det finns gosedjur och napp. Och en massa sånt som vi behöver veta. Föräldern får i sin tur reda på hur vi brukar göra med olika saker och hur en dag ser ut på ett ungefär. Sen försöker vi närma oss barnet genom lek första dagen. Lite trevande kontakt kan det många gånger vara. Andra dagen brukar vi personal få leka ännu mer med barnet så att dom lär känna oss. För att lämningen ska ske så smidigt som möjligt tredje dagen.

Det eran förskola håller på med känns helt fel.
  • mammalovis

Jag håller med Isdimma om det mesta. När ett barn skolas in i taget avsätts en pedagog och ev en mindre grupp barn inomhus som är bra "lekare".

Men samtidigt har jag dålig erfarenhet från förskolan dit dottern överinskolades efter flytt. Dottern var väldigt klängig på mig så inskoningspedagogen gick helt sonika och gjorde en dokumentation, vilket kändes fruktansvärt oproffsigt. Sedan var dottern väldigt ledsen en bra period då de föredrog snabba överlämningar och förutsatte att det skulle fungera tredje dag tror jag det var. Dottern blev jätteledsen och höll krampaktigt i mig och jag blev jätteledsen över deras attityd, så de fick faktiskt backa och prioritera att tösen hann känna  sig trygg först. Nu älskar hon förskolan och seglar in och babblar om allt, så jag tror det kommer gå bra att byta avdelning nu efter sommaren.

Med andra barnet blir det mer spännande då hon börjat visa oro och hänger mig i benen först en stund, när hon är på ett nytt ställe eller träffar nya människor. Tyvärr börjar hon inte på syrrans gamla utan det blir både nya lokaler och fröknar, men samma ingång.

Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!