Hermanqq skrev 2014-08-12 20:23:38 följande:
Hur ska en ordentlig inskolning gå till? Pratade med en vännina som sa att den som var ansvarig för hennes sons inskolning var insatt bara på honom, så hade de extra personal till de andra. Kan ni inte dela med er hur era gick till?
Som det ser ut nu så kommer vi gå dit imorgon, känna av läget snabbt, ta med regnkläderna och gå hem. Samt ringa rektorn.
Nämnde jag även att pedagogerna tjafsa med varandra? "Du får ta samlingen! Jag orkar inte"
"Nej snälla kan inte du det?!"
Idioter!!
Vi har om vi har många inskolningar antingen fått ta in en vikarie som änglar sig åt dom gamla barnen. Eller så kan vi skicka ut några på gården till övriga personal (som har äldre barn på andra avdelningar). I år ska vi skola in fem nu i augusti. Första kom förra veckan. Då klarade vi oss bra själva.
Idag kom det tre nya barn (ett var till oss pedagoger). Plus att vi fick tillbaka ett barn idag som haft sommarlov i tre månader. Det barnet var väldigt ledsen och vi som ska visa dom nya barnen att förskolan är en rolig och bra plats att befinna sig på fick faktiskt så lov att lämna ut det barnet (och några till) på gården med andra avdelningar. Med personal som det ledsna barnet känner såklart. Förhoppningsvis funkar det bättre imorgon. Men idag var det en nödlösning.
Annars på våra inskolningar så är föräldern med dom två första dagarna. Mamman eller pappan sitter ned i soffan eller på golvet och pratar med oss, vi får reda på om barnet äter själv eller behöver hjälp, om hur dom gör hemma när dom sover, om det finns gosedjur och napp. Och en massa sånt som vi behöver veta. Föräldern får i sin tur reda på hur vi brukar göra med olika saker och hur en dag ser ut på ett ungefär. Sen försöker vi närma oss barnet genom lek första dagen. Lite trevande kontakt kan det många gånger vara. Andra dagen brukar vi personal få leka ännu mer med barnet så att dom lär känna oss. För att lämningen ska ske så smidigt som möjligt tredje dagen.
Det eran förskola håller på med känns helt fel.