• Hermanqq

Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

• Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
  • Mamman02
    Hermanqq skrev 2014-08-12 15:20:28 följande:

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

Nej, det är verkligen inte så det ska gå till!
    Om jag vore du, skulle jag se mig om efter en annan förskola! Eller prata med förskolechefen/rektorn för området.
  • ölburk2

Märkligt att det inte verkar finnas ett namn å plats på förskolan..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Almeli

Mår dåligt när jag läser detta,och skäms över att det får finnas såna pedagogerð???.jobbar själv på förskola låter helt otroligt i mina öron. Ring omgående rektorn och kräv en annan avd eller ny förskola stå på dig.

• garib

Det låter som  väldigt nonchalant personal,speciellt om det var så få barn.Det är förbjudet att gå runt med en kaffekopp. Du får väl se hur det verkar imorgon,annars tycker jag att du ska kontakta kommunen och försöka byta förskola.

• Vänliga J

Så där ska det verkligen inte vara!
    Skulle vägra sätta mina barn på ett ställe som du beskriver. Prata med rektorn direkt! Inskolning är jätteviktig för både barn och föräldrar, det är ändå förskolan som tar hand om våra små.
    Begär ett möte med rektorn omedelbums, skriv ner allt som hänt och det du skrivit här. Rektorn har det yttersta ansvaret över förskolan och man får verkligen hoppas att denne inte är medveten om hur dåligt personalen sköter sig.
    Säg ifrån, och det nu! Om du har råd vabba under tiden du tar tag i detta. Så här ska det absolut inte vara!

• puss

En god ide är ju att kolla upp lite olika förskolor.

• Hermanqq

Gud vad skönt att höra att jag inte var ensam om att tycka det var dåligt. Jag kommer att gå dit imorgon, och är det samma stil då så kommer jag att prata med dom och säga att vi byter. Vi bor i ett mindre samhälle och det är enda förskolan här, men jag åker mycket hellre in till närmaste stad och lämnar henne till ett bättre ställe.

Pratade med mamman till pojken som grät och gav henne min version (vi är grannar) och hon blev helt förstörd, och till henne hade de sagt att han grinade en stund för han inte fick som han ville. Vilket det såklart kan bli, han är 3 år. Men man tröstar ju så klart!

Får se hur det går imorgon. Är det samma så går vi hem. Fan går runt med ångest här hemma.

• Natulcien

Nej, så ska det verkligen inte gå till! Finns det andra förskolor i närheten som ni kan byta till?
    Jag hade inte lämnat mitt barn på ett sånt ställe där personalen så tydligt nonchalerar både barn och föräldrar. Hemskt!

• FrauCasio
    Hermanqq skrev 2014-08-12 16:24:33 följande:

Gud vad skönt att höra att jag inte var ensam om att tycka det var dåligt. Jag kommer att gå dit imorgon, och är det samma stil då så kommer jag att prata med dom och säga att vi byter. Vi bor i ett mindre samhälle och det är enda förskolan här, men jag åker mycket hellre in till närmaste stad och lämnar henne till ett bättre ställe.

Pratade med mamman till pojken som grät och gav henne min version (vi är grannar) och hon blev helt förstörd, och till henne hade de sagt att han grinade en stund för han inte fick som han ville. Vilket det såklart kan bli, han är 3 år. Men man tröstar ju så klart!

Får se hur det går imorgon. Är det samma så går vi hem. Fan går runt med ångest här hemma.

Vad bra att du berättade vad som hänt till den andra mamman! Bra gjort så kan hon nu också göra något åt situationen för så ska inget barn ha det! Stackars pojke som grät efter sin mamma och de struntade i honom, så gör man absolut INTE, har de inga känslor?
Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!