• Hermanqq

Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!

Min dotter är 1 år och började sin inskolning på förskolan förra veckan. Vi ringde dagen innan och frågade vilken dag hon skulle börja och de svarade lite löst att "kom imorn ni på förmiddagen". När vi kom dit så hälsade pedagogerna men sen inget mer. Ingen hälsade på dottern. Jag fick tjata ur mig info om deras rutiner, inskolning, vad de brukar göra osv. Korta svar och dålig koll. Fick svar av en "nä jag jobbar på andra avdelningen så det får du fråga nån annan".

Sen blev dottern magsjuk och vi fick böra om inskolningen den här veckan.

Idag när vi kom dit så sa henne inskolningsansvarige "åh, ska jag behöva kräla på golvet idag...". Vilket hon inte gjorde. Ingen lekte med henne, prata med henne eller aktiverade henne. De skötte sitt, gick runt med en kaffekopp och prata med de andra barnen. De var förövrigt två personal på 6 barn.

När det var lunch gav de henne en tallrik och sked och sen gick och åt sitt. Ett glas med mjölk också. Jag gick då fram och mata henne, varpå de säger "jaha äter hon inte själv". Jag svarade att hon dricker ur pipmugg och behöver hjälp med skeden. De fortsatte äta sitt.

Det var en till pojke som inskolades, som fick sitta och gråta efter mamma i 40 min utan tröst.

Är det såhär löst det ska vara? Det här är mitt första barn så jag vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur det ska gå till. Jag trodde de åtminstonde skulle ge henne uppmärksamhet och att jag mest skulle vara brevid.

Nån mer?

• Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!
  • Wilowa
    FrauCasio skrev 2014-08-16 15:47:58 följande:
    Låter inget vidare i mina öron! Var finns barnaktiva förskolor?
    Vad menar du med barnaktiva förskolor? Du gillar inte att man låter barnen söka kontakt i sin takt och inte heller att barn uppmuntras att göra det de klarar av själva.  Då förstår jag ärligt talat inte vad du är ute efter.
  • FrauCasio
    Wilowa skrev 2014-08-16 15:52:40 följande:

Vad menar du med barnaktiva förskolor? Du gillar inte att man låter barnen söka kontakt i sin takt och inte heller att barn uppmuntras att göra det de klarar av själva.  Då förstår jag ärligt talat inte vad du är ute efter.

Nej inte som du beskrev det i ditt första inlägg. Vi uppmuntrar barnen här hemma att klara av själv. På förskolan vill jag att mitt barn ska synas, bli kramad, hörd, lyssnad på, lekt med osv!
  • Wilowa
    FrauCasio skrev 2014-08-16 15:50:54 följande:
    Men det är detta jag inte förstår, varför kan inte du själv ta kontakt med barn som du själv SER behöver det, eller helt enkelt ta kontakt med barn (behov eller inte)?!? Ska föräldern närvara vid förskolan för att se till så att barnens behov blir tillfredsställda eftersom ni inte verkar klara av den lätta biten!?
    Föräldern ska närvara de första dagarna för att barnet i lugn och ro ska kunna bekanta sig med personal, barn och miljö. Ett barn som precis börjat en inskolning har inget behov av att JAG ser det. Hur menar du att jag ska se att barnet behöver min kontakt utan att det söker kontakt med mig? Jag har flera gånger skrivit att jag svarar om barnet på nåt sätt söker min kontakt. Det handlar om att bygga en stabil relation på ett för barnet respektfullt sätt.

Vilken lätta bit är det du pratar om? Fråga barnen vad de tycker! Tror du att de vill att en främmande människa i en främmande miljö bara ska komma in och ta över. Självklart ska föräldrarna se till att barnets behov blir tillfredsställda tills barnet litar tillräckligt på personalen. Vad tror du att en inskolning är till för?

• Wilowa
    FrauCasio skrev 2014-08-16 15:57:18 följande:
    Nej inte som du beskrev det i ditt första inlägg. Vi uppmuntrar barnen här hemma att klara av själv. På förskolan vill jag att mitt barn ska synas, bli kramad, hörd, lyssnad på, lekt med osv!
    Fast hur tror du att man får dem att göra saker själv? Jag har flera gånger skrivit att de gör saker själva med stöd av oss vuxna. Var har du läst att jag inte ser barnen?

Läs mitt första inlägg en gång till...
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2014-08-14 15:41:02 följande:
    Det låter inte helt bra nej, det låter som att de misstolkat den föräldraaktiva inskolningen. Jag brukar faktiskt inte heller söka så mycket kontakt av nya barn till att börja med. Då pratar jag desto mer med föräldrarna för att skapa den viktiga relation som vi behöver ha. Fast hela tiden har jag koll på vad barnet har för sig och möter minsta lilla signal jag får av det. Rätt som det är så är barnet moget för att ta handen och följa med och titta på nåt utan föräldern osv. När det sedan är dags för föräldern att lämna ordentligt så har jag och barnet skapat en relation som räcker till för att kunna möta barnets känslor vid lämningen och ge tröst. Jag tycker inte att det är fel att barn gråter vid lämning, de har rätt att visa att de saknar sina föräldrar. kan jag däremot inte möta barnet och trösta det så hämtar jag genast föräldern.

Klart att man vill att barnen ska äta själva och jag undviker i det längsta att mata barnen. Fast då måste man ju ändå engagera sig i barnet och försöka få det att vilja äta själv. Sedan brukar jag mata lite i slutet av måltiden om jag tycker att barnet fått i sig för lite.

Både du och ts ska anmäla detta till ansvarig förskolechef och kräva en ändring! Att flytta på barnen löser inte problemet, omplacering av personal kan göra det!
    Detta lyckas man inte med om man inte läser av barnet och för att kunna läsa av barnet på det sättet måste man jobba aktivt.
  • Snällspiken
    FrauCasio skrev 2014-08-16 09:06:51 följande:
    Man får en bild av att barnet själv ska förstå allt direkt och att ni enbart tittar på utan att vara där nära och visa, vägleda. Det gör man inte med en kaffekopp i handen där barnet utlämnats åt sig själv ensam.
    Vaddå "ni enbart tittar på"? Vilka syftar du på? 

Jag har barn på en montessoriförskola som är jättebra. Pedagoerna är oerhört engagerade, men de gör inte allt för barnen. Tanken är att barnen ska lära sig saker själva, med rätt vägledning. 
  • Sous

Utan att ha läst hela tråden så säger jag: byt förskola om ni har möjlighet. Första intrycket är jätteviktigt. Du kommer alltid att oroa dig som det är nu. Jag avbröt min sons inskolning och bytte förskola efter att i tre dagar fått sitta och trösta andras hysteriskt gråtande barn (personalen bestod i princip enbart av vikarier och var alldeles för få för mängden inskolningar de fått). Ingen ansvarig inskolningspedagog fanns. Under de tre dagarna hade ingen i personalen interagerat med min son alls och de tyckte ändå att jag skulle lämna honom där dagen efter. Tack, men nej tack.

• Nymphaea
    Wilowa skrev 2014-08-16 16:17:29 följande:
    Detta lyckas man inte med om man inte läser av barnet och för att kunna läsa av barnet på det sättet måste man jobba aktivt.
    Har läst alla dina inlägg och tycker det är ganska uppenbart vad du menar med att läsa av och möta barnet. Det låter som en sund inställning, och liknar den inskolning mitt barn just nu går igenom (dryga året gammal). Det är helt enkelt mindre "gåpåigt", på barnets villkor.

Det känns lite som att de som missförstår gör det av egen vilja.
  • Wilowa
    Nymphaea skrev 2014-08-18 21:13:39 följande:
    Har läst alla dina inlägg och tycker det är ganska uppenbart vad du menar med att läsa av och möta barnet. Det låter som en sund inställning, och liknar den inskolning mitt barn just nu går igenom (dryga året gammal). Det är helt enkelt mindre "gåpåigt", på barnets villkor.

Det känns lite som att de som missförstår gör det av egen vilja.
    Tack! Solig Hoppas inskolningen går bra för er.

Detta forum ger en bra träning inför verkligheten.
  • Stjärnfall76

Byt förskola. Denna förskola är ju skadlig för din dotter.

Men stora barngrupper får man nog ändå. SOm min kompis som berättade att de inte kan g¨irån och byta bajsblöjor på lunchen. De kan inte lämna kvar de andra, så de måste sitta i sitt bajs och äta.
    Och det är engagerad personal.

Det är viktigt att föräldrar förstår att det är så det ser ut.

Men din förskola, ts, verkar ha oengagerad personal, och det i kombination med att hon tvingas vara utan sin anknytningsperson på dagarna trro jag är skadligt.

En förskola är bara bra om den har bra kvalitet. Och det har inte din....

• Hermanqq

Har pratat med chefen, och sagt allt som hänt. Stackarn hade börjat 1 augusti. Han tog det bra, hade haft akutmöte med personalen innan jag ringt för att grannmamman hade "klagat" och krävt möte. Han ville att vi skulle ha möte också och ge det en andra chans, och jag tänkte att det skulle bli bättre, men jag litar inte på dem ändå. Jag vill det absolut bästa för mitt barn, inte enklast och närmast. Finns ca 20 förskolor omkring mig, alla fulla. Fanns tillochmed barn som inte fick nån plats. Jag hoppas på det bästa att vi får plats någonstans, man fick tydligen företräde om man gjorde överflytt. Mycket nu och känner mig stressad. Jobb väntar och jag går hemma obetald. Tog ut fp tills inskolningen och räknade med att börja jobba, men det var dumt från min sida. Nu vet jag det tills nästa barn. Räkna alltid med det värsta...

• Wilowa
    Hermanqq skrev 2014-08-23 18:11:38 följande:

Har pratat med chefen, och sagt allt som hänt. Stackarn hade börjat 1 augusti. Han tog det bra, hade haft akutmöte med personalen innan jag ringt för att grannmamman hade "klagat" och krävt möte. Han ville att vi skulle ha möte också och ge det en andra chans, och jag tänkte att det skulle bli bättre, men jag litar inte på dem ändå. Jag vill det absolut bästa för mitt barn, inte enklast och närmast. Finns ca 20 förskolor omkring mig, alla fulla. Fanns tillochmed barn som inte fick nån plats. Jag hoppas på det bästa att vi får plats någonstans, man fick tydligen företräde om man gjorde överflytt. Mycket nu och känner mig stressad. Jobb väntar och jag går hemma obetald. Tog ut fp tills inskolningen och räknade med att börja jobba, men det var dumt från min sida. Nu vet jag det tills nästa barn. Räkna alltid med det värsta...

Kan trösta dig med att tills nästa barn vet du lite mer och det brukar gå att lösa så att syskon får gå på samma förskola.

Jag förstår att du inte litar på dem, det skulle krävas en ändring i personalen för att jag skulle göra det. Fast om chefen är så ny är det kanske svårt med, då vet han ju inte vilka som är villiga att flytta på sig och vilka som skulle passa bra.

Vad säger de om överflytt då? Vill inte skrämma dig, men är det fullt så kan det vara svårt att få nån ny plats. Jag tycker att ni ska kräva att de gör en personaländring där hon fick plats och behålla den platsen.
  • Natulcien
    Hermanqq skrev 2014-08-23 18:11:38 följande:

Hoppas verkligen att det löser sig för er!
    Jag hade inte heller gett det "en andra chans". Inte med den attityd som personalen uppvisar. Det spelar ju ingen roll om chefen har akutmöten om personalen har den attityden. Sånt tar tid att ändra på.
  • Penida

Barnets pappa har inte dagar att ta ut kvar?
    Ni gör helt rätt som inte nöjer er.

Avskyr CIO-metoder
  • Hermanqq

Min man har dagar kvar, men på kontraktet på hans jobb är det minst tre månader att säga till om i förväg. Hoppats det löser sig innan dess. Om inte känner jag en dagbarnvårdare, dotterns kusiner har gått där, och jag vet hon har plats. Är en bit att åka, men om det inte finns närmare är det andrahandsvalet.

Svar på tråden Ska en inskolning verkligen gå till såhär?!?!