• Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • Anonym (Mini)
    Jamtlandstaus skrev 2014-08-18 23:05:48 följande:
    Välkommen!

Jag har oxå en tonåring sedan tidigare f-97 som var 15 då lillasyster kom -12 Hon tog 6 mån på sig att bli till, fick även ett MA under den tiden. Jag var 41år när hon kom. Mannen min är yngre än jag o hade inga tidigare barn.

Vi fick gå med i en föräldragrupp där vi var fem par. Jag var nervös att vara den gamla mamman bland alla 25-åringar men det visade sig att vi mammor var 35, 40, 41, 44 o 23 Så tack vare hon som var 44 så hoppas jag på att det även skall vara möjligt för mig att bli gravid

Hur stor procentuell möjlighet vi har väljer jag att inte googla på då jag tror att det är väldigt individuellt!
    Tack så mycket:)
    Min man är också yngre:) Min dotter är född- 96 och lillebror är 9 år yngre. Så det blir ett glapp till på minst nio år om det skulle bli något nu. Lite åldersskillnad men det känns ok faktiskt!

Det låter ju väldigt positivt med så många äldre i din mamma grupp! Klokt inte googla på det men svårt låta bli :-S

Grattis till dig som är gravid Freje :) Blir man glad själv och känner det finns hopp!

• Gladabarnensmamma

hej, jag hör egentligen inte hemma här men vill ändå lysa hoppets lampa till er som försöker. Vi fick vår dotter 2011 efter jag fyllt 40 - och i maj förra året blev jag gravid igen, helt oväntat. Lillsessan föddes för 7 månader sedan (några månader innan jag fyllde 42). Totalt har vi fyra barn, samtliga födda efter min 35-årsdag.. 

• Anonym (Mini)

Måste slänga in en fråga här.

Har inte alls koll på alla dessa "hjälpmedel" Tex Rosenrot, munkpeppar och Agnus Castus, vad är detta bra för? Det ska hjälpa en på traven att bli gravid, så mycket har jag förstått, men exakt vad innebär det? Pergo har jag förstått är om man inte har ägglossning. Eller är jag ute och cyklar? Tacksam för svar

• Anonym (Sparvöga)

Hej, vad roligt att hitta så många som också längtar efter barn igen såhär lite senare...Jag är 43 år, har 3 barn mellan 7-14 år och har det sista året fått en stark längtan efter ett barn till!
    Mina känslor inför detta går så upp och ner, ibland känns det självklart att försöka på allvar några månader, att allt kommer gå bra, i nästa ögonblick tänker jag på andras dömande blickar och på riskerna...Men både fysiskt och mentalt känner jag mig starkare, säkrare, och mer harmonisk än på länge! Går man på känslan så känner jag mig som 35 :) (får ofta höra att jag ser ung ut också men det hjälper ju inte den verkliga åldern tyvärr...)

Anonym Sofia, känner så med dig, vad väldigt sorgligt att du förlorat din dotter. Hoppas att ni kommer fram till att försöka få barn igen och att allt går bra!

Lycka till till er alla, vill gärna höra mer om hur ni tänker, vilket som är era plus och minus med att få barn nu!?
    kram från Sparvöga

• Freje
    Jämtlandstatus, nu gör du mig orolig Flört Tvillingar!?  Jag håller mina tummar för att det är en och att den lill* stannar tiden ut. Glad

Mini, jag har knaprat Rosenrot och Munkpeppar. Rosenroten för att den för mig ger tydligare ägglossning och dessutom gör mig piggare (och betydligt mer sugen när det är dags att mysa extra Flört.  Munkpeppar hann jag bara prova en cykel, men jag hade förhoppningar att den kunde hjälpa korta ner cykeln och minska spottings innan mensen. Och boosta fertiliteten förståss.  Har även läst att den skall hjälpa kroppen producera progesteron. Nu fick jag inte veta om den kortade cykeln eller hjälpte mot spottings Glad

Sparvöga, har också velat fram och tillbaka om vi ska försöka på ett barn till. Men vi vill så väldigt gärna ha ett syskon till vår son som är född 2011. Han skulle bli en toppen storebror. Dessutom eftersom vi är lite äldre (42 och 45) så tror jag det är extra kul att ha ett syskon att dela livet med. Känner mig inte äldre än 35 heller, och händer att jag fortfarande får visa leg på systemet.
    Tror inte att det är åldern som gör en bra förälder. Jag tror inte att jag hade varit en lika bra förälder när jag var 25 som jag är nu.
  • Freje

Oj, vad tog alla radbrytningar vägen i min förra inlägg. Skäms

• Jamtlandstaus
    Anonym (Mini) skrev 2014-08-20 20:28:58 följande:

Måste slänga in en fråga här.

Har inte alls koll på alla dessa "hjälpmedel" Tex Rosenrot, munkpeppar och Agnus Castus, vad är detta bra för? Det ska hjälpa en på traven att bli gravid, så mycket har jag förstått, men exakt vad innebär det? Pergo har jag förstått är om man inte har ägglossning. Eller är jag ute och cyklar? Tacksam för svar

Agnus Castus och munkpeppar är samma sak men olika namn. Den verkar hormonstabiliserande. Din cykel blir stadigare och många känner när ÄL sker bättre. Den används oxå i syfte att mildra PMS.

Rosenrot är oxå hormonstabiliserande, uppiggande och ger även lite ökad sexlust vilket är trevligt

Pergotime är receptbelagt läkemedel och används som du säger vid utebliven ÄL.

Jag är inne på månad två med munkpeppar o mina spottings har stabiliserats. Första månaden försvann de helt o denna månad var de tillbaka redan på BIM -4 men kraftigt reducerade. Mitt dåliga humör jag brukar ha veckan innan mens är så mycket mildare Nackdelen med denna förändring är väl dock att hoppet väcks lite extra då det är annorlunda... (annars har jag inga symtom) BIM i morgon enligt min app men fick ÄL en dag tidigare så egentligen borde BIM vara idag... Så kanske förlängd cykel igen...

Såg att du redan fått svar på en del men orkade inte redigera om mitt Blir lätt lite avbruten med en 2-åring
  • Jamtlandstaus

Sparvöga;

Jag hade oxå stor oro innan vi fick vår dotter hur min omgivning skulle reagera. Vi fick först ett MA och det gjorde mig säker på att jag ville ha ett till barn. När jag sedan blev offentligt gravid (efter FVP) så fick jag bara positiva reaktioner. Var det någon som tyckte något annorlunda så höll dom det för sig själva Å det är ju helt som det ska, hur man väljer sitt liv har ju bara en själv med familj att göra!

Fördelen tycker jag är att jag känner mig mer trygg i mig själv o har mycket lättare att åsidosätta annat i livet för att prioritera barn än jag hade när jag var 26. Känns oxå bättre att ha det ekonomiskt tryggt.

Nackdelen är väl att jag är lite tröttare och mormor är äldre o även hon orkar mindre

En annan fördel är att jag nu har rätt man med mig i livet som delar både börda o glädje <3

Så bara ni kan bestämma om det är rätt o även ni kan behöva tid att vänja er med tanken. Men vänta inte för länge, äggen verkar tackla av fortare än man tror...

• LinneaSvea

Hej på er!
    Jag kör ju munkpeppar denna månaden också eftersom jag måste ha en paus i mitt pergoknaprande
    Jag äter q10 också för detta har jag läst kan förbättra äggkvaliteten men tror ni det är ok att blanda q10 och rosenrot eller blir det helt konstigt? Hur mycket rosenrot tar ni och tar ni bara mellan mens och ÄL???

Jämtlandstaus; då får vi hålla tummarna att du är gravid och inte en förlängd cykel, det vill vi inte ha.

Sparvöga; Håller med jämtlandstaus, vänta inte för länge. Äggen tacklar som sagt av fortare än vad man tror, känns som om vi pratar månader. Har precis fyllt 44 och har försökt aktivt i ett år. Blev spontant gravid januari 2013 men det gick inte hela vägen och sedan dess har inget hänt. Känns som har man fyllt 43 är det liksom kört....
    Inte många plus man hör tyvärr i min ålder... men jag ska orka lite till och knaprar kosttillskott så det står härliga till!

Ha en bra dag!

• PoL

Hej! Hoppar med här om jag får, vad kul med en så aktiv tråd jag är gravid i v34 med mitt tredje barn, hinner precis fylla 41 innan bebisen föds. Är ensamstående (självvalt) och har en 7-åring samt en 2-åring redan

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)