• Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • Jamtlandstaus

Jag har hört att man kan få mer ömma bröst o molvärk innan mens av munkpepparn o det är ju lite lurigt måste jag säga för det är lätt att ett litet hopp tänds att det är gravsymtom!

När har du BIM? Jag har den 22:a så det är långt kvar ännu!

• Freje

Jag har BIM den 23:e, håller med, det känns som oändligt långt kvar.

Har ännu inte märkt av någon extra molvärk eller ömmande bröst pga munkpepparn. Tyckte att första cykeln med Rosenrot gav väldigt mycket symtom däremot. Dessa har jag lärt mig att bortse från. Denna cykel har jag inte känt några symtom än, förutom på ÄL+7 så hade jag som "kramp" från vad jag tror livmodern. Lite diffust var smärtan. Höll i sig några timmar. Sen dess ingenting.

Jaja, nästa helg lär man väl veta om det bidde nåt. Till dess håller jag tummarna för oss alla Skrattande

• Anonym (Sofia)

Hej,

förlorade en 7 årig dotter i cancer i vintras och har sedan dess funderat på att försöka få ett syskon. Vi har en dotter till som är 12år. Huset är så tomt och livet består mest av sorg fortfarande även om vi gör allt för att leva, jobba och umgås med vänner nästan som vanligt. Tänker att ett syskon kanske kunde göra livet lite   roligare iallafall även om ingen kan ersätta henne. Är dock så förtvivlat rädd för att det ska bli något fel med barnet. Att vi återigen ska bli tvungna att vara en massa på sjukhus. Vad säger de till er om riskerna och vad kan man få reda på innan. tycker att det är svårt att hitta vettig information.

• Happiness

Hej! Är född 70 och var med i den gamla gruppen . Fick en dotter -11 men är sugen igen. har ni provat pergotime? Tror ni det funkR?

Axel -03 och Sofia -11 mina fantastiska barn!!!!!
  • Jamtlandstaus
    Anonym (Sofia) skrev 2014-08-13 13:03:46 följande:

Hej,

förlorade en 7 årig dotter i cancer i vintras och har sedan dess funderat på att försöka få ett syskon. Vi har en dotter till som är 12år. Huset är så tomt och livet består mest av sorg fortfarande även om vi gör allt för att leva, jobba och umgås med vänner nästan som vanligt. Tänker att ett syskon kanske kunde göra livet lite   roligare iallafall även om ingen kan ersätta henne. Är dock så förtvivlat rädd för att det ska bli något fel med barnet. Att vi återigen ska bli tvungna att vara en massa på sjukhus. Vad säger de till er om riskerna och vad kan man få reda på innan. tycker att det är svårt att hitta vettig information.

Vilken hemsk o sorglig erfarenhet du fått. Det måste ju vara det värsta, att förlora sitt barn!!<3

Chanserna att få barn efter 40 är givetvis nedsatta men det är ju väldigt individuellt hur nedsatta (som i alla åldrar). Att ha en regelbunden ägglossning är väl den absolut bästa förutsättningen men sen ska ju kvaliteten på det befruktade ägget oxå vara hög för att livet skall bli kvar.

Missfall är tyvärr vanligare i vår ålder. Risk för att få barn med Downs syndrom ökar framförallt från 42år och vidare men om jag inte minns fel så ökar det med 2-4% så man har ändå 96-98 chanser på 100 att få ett friskt barn.

Hur som helst välkommen i tråden!
  • Jamtlandstaus
    Happiness skrev 2014-08-13 13:26:24 följande:

Hej! Är född 70 och var med i den gamla gruppen . Fick en dotter -11 men är sugen igen. har ni provat pergotime? Tror ni det funkR?

Axel -03 och Sofia -11 mina fantastiska barn!!!!!
    Hej o välkommen i tråden!!

Har alltid haft regelbunden ägglossning (förutom två månader efter förra MA) så har tyvärr inga erfarenheter att dela av användning av Pergotime. Men det verkar vanligt förekommande i trådarna här på FL o funkar väl för en del och andra inte...
  • Jamtlandstaus

Hej,

Glömde att nämna att det finns ju en hel del fosterdiagnostik där de vanligast farliga trisomier kan upptäckas men garantier kan man ju tyvärr aldrig få att barnen håller sig friska.

Jag genomgick fostervattensprov med dottern för jag ville veta. Dock måste man ju ställa sig frågan om man tror sig kunna hantera ev negativt resultat o även leva med den lilla missfallsrisk som följer med provet... Själv kunde jag nog inte tillåta mig att känna mig gravid förrän jag fått resultatet
  • Freje

Hej,

Beklagar det ni behövt gå igenom, det är nog alla föräldrars största fasa att missta sitt barn.

Tankarna att risken med åldern ökar finns i bakhuvudet, men samtidigt är riskerna förhållandevis små. Dessutom kan man aldrig garantera något, oavsett ålder.

Vi vill väldigt gärna ha ett syskon till vår son, för att han inte ska vara ensambarn framförallt eftersom vi är lite äldre.
  • LinneaSvea

Anonym, det finns inga ord för vad ni har gått igenom, det är en förälders allra värsta mardröm. Jag hoppas vi här inne kan vara ett stöd för dig i hopp om att få en liten bebis till i alla fall!

jämtlandstaus, hur går det?? Har du testat pergotime någon gång för ägglossning? Eller kan du rekommendera munkpeppar? Jag har ju ätit pergotime så länge nu så jag får inte äta dem utan måste ha en paus. Känns jättejobbigt eftersom jag aldrig lyckats få ett plus utan dem. Men kanske ska testa munkdroppar enbart denna gången eller synda och köra en omgång Pergo till för jag har tabletter till det, vad tycker ni här inne?

• Jamtlandstaus
    LinneaSvea skrev 2014-08-14 15:00:20 följande:

Anonym, det finns inga ord för vad ni har gått igenom, det är en förälders allra värsta mardröm. Jag hoppas vi här inne kan vara ett stöd för dig i hopp om att få en liten bebis till i alla fall!

jämtlandstaus, hur går det?? Har du testat pergotime någon gång för ägglossning? Eller kan du rekommendera munkpeppar? Jag har ju ätit pergotime så länge nu så jag får inte äta dem utan måste ha en paus. Känns jättejobbigt eftersom jag aldrig lyckats få ett plus utan dem. Men kanske ska testa munkdroppar enbart denna gången eller synda och köra en omgång Pergo till för jag har tabletter till det, vad tycker ni här inne?

Jag har aldrig testat pergo då jag med undantag för två månader efter senaste MAt haft ägglossning. Jag äter nu munkpeppar o det verkar ändå fått ordning på mina spottings, så det kan väl vara värt att pröva.

Varför måste man ha stopp i pergotime? Finns det rimlig förklaring så hade jag nog följt rekommendationen.

Jag känner en kvinna som jobbar med örtmedicin, hon säger att rödklöver verkar hormonstabiliserande så om du har några kvar där du bor så plocka dom o torka dom till te eller lägg färska i salladen
Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)