Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jaha idag hade vi folk här för att hjälpa oss flytta stenar från en del av trädgården till en annan. Inga små utan stora gatustenar typ som var nergrävda under rabatter och gräsmatta. Skönt med hjälp för de kunde inte lyftas av en person och jag vill inte lyfta tungt än (fast jag fick höra av den ena som var här att det är väl inga problem efter efterkontrollen) och svårt att göra när vi har ett spädbarn också att ta hand om. Men i slutet önskade jag bara att de skulle försvinna så jag och H kunde ligga i soffan och göra ingenting. Och då tog ändå en kompis hand om disken så jag kunde ta en promenad med H så att han somnade.

Och nu ikväll har jag tagit varenda kommentar från mannen som kritik och har gråtit mer än vad jag gjort på hela tiden sen förlossningen. Vet att han inte kritiserar mig men känner mig dålig som inte kunnat hjälpa till mer än med lunch och dricka.

Och sen känns det som jag blivit stressad av alla besök eller ärenden som har varit den senaste tiden. Som det är nu oroar jag mig jättemycket inför att bara gå på BVC-besök om H ska skrika eller bli hungrig och jag måste amma offentligt och vad folk ska tycka om det eller om jag bara ska låsa in mig på en toalett vilket inte heller är en särskilt avslappnad miljö. Men istället för att berätta för folk hur jag känner så fortsätter jag säga ja till saker och säga att allt är toppen för att ingen ska tycka att jag är konstig. Jag visste att jag har duktig flicka syndromet när det kommer till jobbet och har arbetat mycket med det där men att det skulle ha det även som mamma...

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-15 13:10:50 följande:
    Jag har svårt att lyfta mitt 6-kilos barn utan att jag känner det i underlivet. Aldrig att jag hade fixat gatsten!! Det är verkligen inte värt att sabba läkningen för att verka duktig, det är ju bara man själv som kommer känna smärtan sen, och då får man väl ångest för DET i stället.

Jag blir också hemskt stressad när jag har många saker inplanerade. Efteråt får jag nästan ångestliknande obehagskänslor, och vill bara vara ensam med min bebis.

Men nu mår jag ändå bra, för en månad sedan mådde jag verkligen otroligt dåligt. Fy, jag känner med dig!!
    Det är det som är bra med gruppen. Man kan skriva av sig och det är alltid någon som förstår.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-05-15 14:28:31 följande:

Jag har inte skrivit mycket på sistone. Här har sjukdomarna avlöst varandra. Och för att toppa det blev jag lite halvt akut opererad i halsmandlarna. Att man skulle bli klen efter operationen förstod jag, men så här slut trodde jag inte att hela kroppen skulle bli. Idag kör vi med ersättning till lilleman då jag måste ta lite starkare tabletter för att klara dagen. Som tur är så är jag sjukskriven så pappan kan vara föräldraledig. Han får sköta barn och hund plus att han får handla och laga mat.

Jag har också tagit bort mina i vuxen ålder. Det var inte en rolig tid för det gjorde så ont. Dessutom var den operationen precis som förlossningen på min födelsedag. Jag har en perfekt tajming, eller inte...

Hoppas du snart slipper de starka tabletterna!
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-05-15 21:52:30 följande:

Nu kommer ett klagoinlägg från min sida... Vi var bortbjudna till svågern på middag ikväll, dom har en liten som bara är 2,5 vecka äldre än Bosse så vi brukar ha rätt trevligt ihop. Men min sambo är fan omöjlig. Bosse var inte på bästa humöret, men min sambo skulle aldrig erbjuda sig o hjälpa mig med han. Han sitter o äter i lugn o ro medan jag inte får äta för att Bosse bara gnäller. Inte så att han erbjuder sig att ta honom när han ätit färdigt heller. Utan jag får tvinga han ta sin son ett litet tag så mina armar får vila. Sen brukar Bosse somna allt mellan 20-22, hade packat pyjamasen så där vid 21 när jag tycker det är dags att börja gå hem (dom bor ca 1 km från oss) och packar ner honom i vagnen öppnar sambon en till vinflaska? "Jaha, tänkte du att vi skulle gå hem?"..... Jag kan tycka att pappor o mammor ska dricka lika mycket, typ 1-2 glas, om man inte bestämt något annat. Man är ju faktiskt ansvarig båda två, men jag vet inte hur många öl o vinglas som han slinka ner under kvällen för honom, även om han nu inte var full så var han helt klart för berusad för att ha hand om ett spädbarn när vi gick därifrån för 1 timma sen.

Tycker inte du har orimliga krav. Jag hade blivit tokig om jag inte skulle få lov att äta. Visst ibland kan jag känna att min man ger upp för snabbt när H skriker och tycker jag borde lösa det men då pratar vi igenom det efteråt och så försöker han bättra sig men har någon av oss ätit upp så tar man H så den andra kan äta, oavsett var vi är.

Tråkigt att han inte följde med hem. Det är ju en sak om man bestämt det tidigare men att vilja stanna när övriga familjen går hem tycker jag är fel. Även om du har hand om Bosse mestadelen av tiden så är ni ändå två. Och även om du ammar (kommer inte ihåg om du ammar eller ger ersättning) så kan pappan göra så mycket annat för att avlasta. Blöjbyte t.ex och mys och gos och tröst som inte är amning.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-05-15 22:59:28 följande:
    Jag är lite elak och kör med öppna kort till min man. Om min man dricker sig för berusad så får han sova hos sina föräldrar, för jag har redan två små barn att ta hand om. Det är han helt med på och då sköter han sig smile1.gif .
    Min får sova i gästrummet men han får inte sova ut på morgonen för är han hemma får han banne mig hjälpa till. Han kom hem efter att ha druckit lite för mycket en kväll men sen har han själv tagit beslutet att dricka mindre. Det var inte roligt att vara seg dagen efter och han vill hellre umgås med H än gå omkring och förlora en dag pga en kvälls drickande.
  • Trollunge85

Vägde mig idag. 77,8 kg så upp 1,8. Tror dock det delvis mjölken för då hade jag inte ammat på en stund. Men det har blivit en del skräpmat igen.

• Trollunge85

Då tänker ni lite som vi. Jag ska läka ordentligt och få vara lite ogravid men det går bra med ett och halvt två år mellan syskonen. Så nån gång till våren bryr vi oss inte om det blir ett syskon.

• Trollunge85
    Trollunge85 skrev 2015-05-16 13:21:09 följande:

Då tänker ni lite som vi. Jag ska läka ordentligt och få vara lite ogravid men det går bra med ett och halvt två år mellan syskonen. Så nån gång till våren bryr vi oss inte om det blir ett syskon.

Svar till ebe91 alltså :)
  • Trollunge85
    Mildamilda skrev 2015-05-16 17:50:53 följande:

Jag behöver lite tips angående pumpa ur bröstmjölk. Har en äldre manuell pump - Philips avent - som jag inte lyckas pumpa med! Trodde den var trasig så jag beställde en annan manuell tommee tippee. Har testat den nu två gånger och får inte ut en droppe! Däremot om jag trycker med fingrarna kommer en stråle. Jag vet att det finns mjölk. Känns surt om jag inte kommer kunna pumpa ur och göra något på egen hand en enda gång under amningen. Med första barnet kunde jag pumpa ur med en sån där superenkel pump som ser ut som två cylindrar. Men köpa en till pump??

Första gången jag försökte med Philips avent gick det inte trots att det kommer ut mjölk ur andra brösten när jag ammar. Men sen har det funkat bra. Måste dock dricka mycket vatten innan och inte stressa. Ett annat trick som jag gjort när jag velat pumpa mycket är att amma på bara ena bröstet ett tag så det andra verkligen är sprängfullt.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-18 07:39:23 följande:

Vägning idag, och jag har gått ner 300g. Jag är ganska förvånad över det faktiskt, den här veckan har jag verkligen inte skött mig.

Men igår kom någon slags inspiration över mig, och den här veckan ska jag äta chiapudding till frukost (istället för två smörgåsar som jag äter nu), och ingen pasta.

Hur gör ni som ammar med gasbildande mat? Jag har tills förra veckan helt hållit mig ifrån bönor, kål, lök och kryddor. Men så sa BVC-sköterskan att om man själv brukar tåla sånt så kan det mycket väl funka bra för bebisen också, så nu har jag ätit lite lök och vitlök utan att något hänt. Idag blir det en Texas chili också, men inte så vansinnigt stark eftersom jag är för mesig för sånt.

Jag ska prova med lite kål eller bönor i veckan tänkte jag!

Äter som vanligt. Ibland blir Hugo gnällig men då brukar det vara en rap eller att han precis ska bajsa men jag tycker inte han är mer eller mindre gnällig beroende på vad jag äter. Som sagt oftast rapbehov snarare än gaser. Gaserna är mest under natten (många gånger jag tänkt bajsblöja och gått upp och det visat sig bara vara gaser och därmed har jag väckt honom helt i onödan)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?