Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-05-18 07:43:19 följande:

Har ni hunnit inreda några rum till bebisarna? Jag vet att vi pratade om det för flera månader sedan, men jag har såklart glömt.

Josefin har ett rum, men det innehåller bara en byrå (som jag målat turkos/mint/blå-aktig) och en ful fåtölj som jag inte suttit i sen hon föddes, eller på flera år egentligen.

Jag skulle vilja göra det fint, och har lite idéer, med det kräver pyssel så det blir aldrig av.

Vi har ett rum som inte används än men det är också för att H sover i vår säng. Grönt med en säng, en kista, en matta och en byrå. Vi har även satt upp några tavlor. Kistan och byrån ska målas nån gång men det blir när det blir lite varmare och vi kan ha öppna fönster så färgen kan vädras ut snabbt. Rummet funkar just nu som förvaring av Hs kläder, blöjor och leksaker. Ibland lägger jag honom i spjälsängen för att han ska träna nacken på en höjd så jag kan sitta bredvid eller för att han ska titta på sin fiskmobil som han tycker mycket om. Gissar vi kommer vara där mycket mer så fort han blir lite mer intresserad av att leka så han vänjer sig mer och mer vid rummet. Tanken är också att han ska börja ta sina tupplurar under dagtid i spjälsängen men det får vänta tills han sover bara en eller två gånger om dagen.
  • Trollunge85

Idag fick H vara på sin pappas jobb medan jag var hos frisören. Skönt för mig att bli av med de slitna topparna och få lite tid på egen hand. Hade pumpat ut mjölk för säkerhets skull men den behövdes aldrig. Mannens kollegor tyckte det var ett coolt barn som inte alls skrek. Efter frisören tog jag med H för att hälsa på mitt jobb som ligger 500 m från mannens. Skulle prata med min handledare om en artikel som vi måste ändra. Men då var H inte alls lika snäll. Hade dock en snäll kollega som erbjöd att ta honom så jag kunde prata med min handledare. H somnade direkt för att han var så trött efter alla intryck så hon behövde bara gå i korridoren lite då och då och då var mitt jobb imponerade av att han somnade så snabbt. Så på det stora hela skötte sig H exemplariskt på sina jobbesök. Nu har jag dock arbete att göra trots föräldraledighet men ska försöka få ihop det till fredag eller fredagen efter det så att det blir överstökat. Deadline är 14 juni och jag har redan låtit det gå en månad för att komma i fas med mammarollen så nu får jag sluta skjuta på det och bara bli av med det.

• Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-05-19 09:02:06 följande:

Nästa helg är det morsdag, min första! Och jag kan lova att jag har stora förväntningar, men är också rätt säker på att jag kommer bli besviken på min sambo. Har påmint honom i flera veckor nu, men han är en sån som aldrig för tummen ur och gör ngt. Väntar fortfarande på min "push-present" som han lovade mig :p

Oj jag har inte ens tänkt på att morsdag gäller för mig nu. Min man pratade om det förra helgen för han trodde det var då och att han skulle ringa till sin mamma men jag tror inte han tänkte tanken att morsdag gällde mig och då är det han som tycker sådant är viktigt av oss två. I min familj har vi bara firat den äldst levande modern så min mormor och farmor tills de dog och nu min mamma. Men hittar min man på något blir jag såklart glas
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-18 23:51:18 följande:

Fan vad svårt det är att hitta bra information om träning efter graviditeten!! Jag har mammamage-appen, men det räcker inte.

Jag vill ha ett par olika övningar för ben, rumpa, och mage. Övningar som är säkra och effektiva.

Men det står så olika, och det känns väldigt luddigt. Mycket "boka gärna en PT-TID...".Jag vill bara ha snabba, enkla och säkra tips. Att ligga och dra in naveln känns så segt, jag vill göra något annat också. Har ingen aning om vem man kan lita på.

Den här länkar mitt mvc till: www.mammaiform.se

Papperna som de delade ut från sjukgymnasten på familje-BB säger att man kan börja styrketräna så smått efter 6 veckor och innan dess är det mag- och bäckenbottenträning som gäller.

Jag har ju precis passerat 6 veckor så jag har inte börjat fundera på mer träning än. Jag vill gärna börja springa men det tyckte min bm att jag skulle avvakta med ytterligare några månader och istället satsa på att gå, använda mammamageappen och tipsen på länken som jag gav dig.

Jag måste verkligen komma igång med appen igen. Nu har det gått en vecka sen jag gjorde det sist även om jag kör lite knip och magindragning på frihand. Har haft svårt att ta tag i det. Vad är testet som man låser upp efter 10 gånger? Är det något som tar lång tid? Tror det är det som gjort att jag inte tagit tag i träningen. Har bara en gång kvar på nivå ett men vet inte hur tidskrävande själva testet är och vad det innebär.
  • Trollunge85
    Vikkan333 skrev 2015-05-19 09:51:50 följande:
    Kort test. Har för mig att du skulle sitta mot väggen och hålla in i grad tre i typ 20? Sekunder. TROR JAG. ;)
    Det låter överkomligt så det kan jag nog hitta tid till
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-05-20 10:52:38 följande:
    Min karl fattar inte ens när jag visar en sak framför ögonen på honom. Jag hittade för något år sedan en parfym jag verkligen ville ha och visade vilken det var. Sen fick jag ett paket med en annan parfymflaska som luktade fjortis. Då påpekade jag att det var inte den jag önskade mig och undrade om han gillade den bättre? Nä han hade inte provat den utan tyckte att det var för fjollig rosa flaska jag ville ha och det skulle inte vara snyggt i badrumsskåpet, utan den gula flaskan såg bättre ut så då blev det den.
    Hahaha... Så han tänkte de doftade likadant?

Hoppas era män sparar kvittona så ni kan byta. Känner att jag har tur. Eller ja jag har lärt mig att ge några olika exempel på vad jag vill ha så får han överraska med nåt av det. Kläder är jag specifik med storlek och färg och vilket plagg men annat får han bara ungefär. Även om han kan misslyckas även då. Önskade mig ett pussel som var lite utmaning nåt år. Då fick jag ett som hette färgfläck.. Bara röda bitar i samma nyans. Jag ville ju inte ha ett omöjligt pussel. Men jag har faktiskt lyckats bygga det efter många svordomar. Det var min sysselsättning när jag väntade på att förlossningen skulle starta.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-05-20 13:16:20 följande:

Amma med bebis på ena armen, plastmatlåda i knäet med kall mat i värmd för en timme sedan, handduk på bebis för att inte få fläckar på hennes kläder när man tappar mat på henne, oborstade tänder, håret i en fläta gjord i förrgår(?), sotig under ögonen av mascaran man la på igår morse, kläder med diverse mjölk-/kiss-/spyfläckar.. och klockan är över 13!

Och så tycker man att man är världens geni när man kommer på att om man ger fan i att tvätta bort mascaran på kvällarna så kan faktiskt måndagens sminkning hålla hela veckan! FANTASTISKT vad tidssparande!

Det glamorösa livet med en bebis;)

Vad jag känner igen mig, minus sminket då. Ibland känner jag att det är onödigt att ens värma maten men ändå gör jag det. Det är inte ett glamoröst liv man lever precis.
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-05-20 16:09:48 följande:

Var förbi stan idag för skulle köpa isformar i silikon (för att frysa in bröstmjölken), men kom hem med allt utom det... Köpt sånt som sambon förbjudit mig från, ett nytt ljusfat, flera ljushållare, korgar i koppar osv... Bara krimskrams som han kallar det... Men, efter hans suparhelg ligger han redan på så mycket minus så tror inte ens han kommer yttra sig. För hans skull. Nu ska jag ta o beställa en ny matta till vardagsrummet också, det är verkligen inte praktiskt (men snyggt!) med vita mattor har jag lärt mig av egen erfarenhet..;)

Jag är glad att vår matta är mörk. Speciellt nu när mycket av dagen försvinner i vardagsrummet och därmed blir det lätt fläckar av både det ena och det andra när man ska försöka amma och äta samtidigt i soffan.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-05-21 08:04:52 följande:
    Vi hade bestämt innan dottern att hon inte skulle ha napp (mest för att farmor tjatade att vi inte fick) så jag fick agera napp dygnet runt, så jobbigt. Men tillslut så fick jag henne att ta nappen så jag i alla fall kunde äta och duscha igen. Så nu började jag introducera napp redan på bb.
    Jag är så kluven till napp. Det är nog mest att jag blir rädd att vi kommer missa när han är hungrig om vi använder napp. Vi har dock försökt med napp några gånger. Funkar bara med mannen. Men än så länge verkar H klara sig bra utan napp och mesta tiden vid bröstet är mat och övrig tid är han oftast nöjd trots han inte har något att suga på.
  • Trollunge85

I morse var det inte roligt. Vaknade halv fem av att H lät i blöjan och eftersom min man sagt att jag skulle ge honom blöjbytena så väckte jag honom. I efterhand kan jag säga att H borde fått mat först. Blev ett himla skrikande. Men sen när blöjbytet och amningen var över var H supernöjd och med de leendena som han avfyrade så gick det inte att somna. Men en och en halv timme senare somnade han om efter ytterligare en amning och jag lyckades somna en halvtimme senare. Kl 8 vaknade han och gallskrek och vägrade bröstet. Bytte blöja, försökte med bröstet igen men fortsatt vägran. Antagligen magont. Till slut kom det ut och ny blöja men fortfarande skrik och bröstvägran. Till sist somnade han efter gung på pilatesbollen. Hoppas verkligen att det bara var magont och trötthet så att han inte somnade hungrig. Och jag hoppas jag får tillbaka min lilla solstråle när han vaknar.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?