BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Hur har ni gjort när era små varit täppt i näsan? Lilla S är så täppt nu och låter så ynklig:( bröstmjölk ska ju vara bra men varför? Är det för att det är fett och smörjande?
Hur har ni gjort när era små varit täppt i näsan? Lilla S är så täppt nu och låter så ynklig:( bröstmjölk ska ju vara bra men varför? Är det för att det är fett och smörjande?
Ibland känns det svårt att vara förälder. Ska man följa barnet eller är det bättre att barnet hänger på? Idag fick han hänga på för vi skulle fixa ny diskmaskin (vad smidigt att den håller på att ge upp när man har betydligt lägre inkomst... ), veckohandla och fixa lite saker på claes olsson och apoteket. Skrik på media markt. Jag ammade i bilen medan mannen var på CO. Sen fick mannen köra något extra varv med bilen medan jag var på Ica och började handla. Men eftersom jag glömt plånbok hemma var han tvungen att ta med ett skrikigt barn in i affären. Apoteket hoppade vi över. Hela utflykten resulterade i att H inte fått sin långa förmiddagslur och var därefter så övertrött att han bara skrek i panik när jag skulle söva honom i vagnen. Så ingen långpromenad idag utan tillbaka till soffan och där har han till slut lyckats somna på mig. Vågar inte flytta honom nu när han äntligen kan sova (trots mannens oväsen med skruvdragare och dammsugare)
Har haft en hemsk natt. H verkar ha blivit riktigt förkyld nu för nu är det inte bara täppthet utan även hosta. Kunde inte natta honom så han sov själv utan fick ha honom i famnen för så fort jag la ner honom så skrek han. Till slut kunde han sova själv men det var likadant i natt. Amning, han somnar, jag lägger honom på sängen, gallskrik och börja om igen. Tycker synd om honom för den otäcka torrhostan som han har. Igår ville jag bara åka in till akuten med honom för att det lät så otäckt med hostan och jag inte ville vakna och upptäcka att han dött men den logiska delen av mig höll emot för han äter som han ska och är inte hängig. Bara förkyld med tillhörande grinighet. Nåja vi tog oss förbi natten och vi lyckades få några timmars sömn till efter mannen gick upp vid sex.
Filar men tänkte börja klippa. Måste göra det när han sover oavsett.
Jag hittade mitt gamla BVC-kort när vi började ta tag i våra osorterade papper i helgen. Jag visste att H var stor eftersom han kom nästan två veckor sent och generellt känns han också stor. Hans mått i torsdags (ca en månad) var mer eller mindre (bara vikten som skiljde med 80 g) samma som mina när jag var två månader gammal. Jag gissar att han kommer växa om båda sina föräldrar och tar längdanlagen från morfar och farfar istället.
Åh vad jag känner att jag blev irriterad på min barnmorska. Var precis på efterkontroll, allt såg bra ut, men hon började med att ta upp den där kurvan man får från förlossningen och säger "du verkar ju ha haft en snabb o fin förlossning". Jaså, tänker jag, försöker förklara att den inte var så bra som hon ser på pappret men hon envisas med att säga "om man ligger mellan dom här två går det i normaltakt o din ligger ju lite ovanför". Jo, alltså den gick rätt snabbt (5 timmar aktiv förlossning), men det slutade ju med att jag hade en barnmorska liggandes över mig pressande på magen, en i vardera ben och sen en läkare mellan benen som slet ut ungen med en sugklocka... O när han väl kom ut hamnade han ju på neo i c-pap, men det hade hon nu inte orkat ta reda på... Kännet mig bara så besviken, när hon varit så bra under hela graviditeten men så ointresserad nu efteråt... Fick inte ens chansen att prata om förlossningen, utan hon konstaterade bara att det var en normal förlossning, även fast min förlossningsbarnmorska sa till mig att det räknades som en förlossning med komplikationer...
Idag verkar vara Hugos sovdag. Han har sovit hela dagen känns det som. Det kanske behövs. Så svårt att veta när de är så små
Jag har en massa bristningar på magen men kommer troligen ha bikini ändå. Vill förvisso köpa en baddräkt men det är för att ha att simma i. Tycker bikini är lite opraktiskt för simning, alternativt har jag fel modell Oavsett måste jag införskaffa nytt. Bikiniöverdelen passade inte när jag var gravid och lär absolut inte göra det nu heller.
Vi kommer inte döpa. Vi gifte oss kyrkligt men när det gäller dop får han bestämma det själv när han blir äldre. Tycker inte att vi ska bestämma om han vill hå med i kyrkan eller inte. Mannen tycker vi ska ha en "titta på barnet och ge presenter till sagda barn"-fest, dvs kontentan av varför folk har dop men utan ceremonier. Vi får se. Jag funderar mer på att ha en grillfest i trädgården för att det är kul att träffa folk nån gång i sommar.
Kommer alla att gå på efterkontroll eller är det någon som hoppar det? Jag ska iväg om två veckor. Men jag har en kompis hon var på koll efter första barnet och sen efter fjärde men då bara för att hon misstänkte framfall.
Det verkar vara så olika hur efterkontrollen går till. Jag tycker det borde finnas en checklista och att det borde vara mer som under graviditeten, kolla blodtrycket, blodvärdet och gyn. För jag vill veta om kroppen är okej.
Vi ska inte döpa, och inte ha någon namngivningsceremoni. Jag är med i Svenska kyrkan, men är inte troende, och sambon har gått ur.
Vi tänker att hon får välja själv när hon blir äldre, eftersom vi inte är troende skulle vi isf bara döpa av tradition, och vi är inte så mycket för sånt.
Jag gillar tanken på ett kalas för att fira henne (oavsett om det är dop, namngivningsceremoni eller något annat), men jag känner inte att jag har ork och lust att styra upp något. Hon är ändå för liten för att uppskatta det, så det vore ju mest för vår skull :)
Sambons kompis fru hade en intressant syn på det: "Inte döpa?? Men tänk om dina föräldrar vill gå på dop??"