Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-05-23 15:27:56 följande:
    Shit, det var bra jobbat!!

Jag var också nyduschad när jag vägde mig, men jag hade inte hunnit klä på mig och mitt blöta hår vägde nog inte så mycket ändå :)
    Bra jobbat du också! För min del vet jag ju inte hur mycket som är fett och hur mycket som är mjölkproduktionen i brösten som äntligen verkar ställt in sig så de inte läcker som såll.
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-05-23 20:47:09 följande:

Hittade ett album idag hos svärföräldrarna på sambon när han var nyfödd-någon månad. Alla har hela tiden sagt att Bosse är så himla lik mig, men alltså! Han är identisk sin pappa. På några bilder hade det lika gärna kunnat vara Bosse som min sambo. Kändes faktiskt väldigt kul att han är lik sambon.

Vem är erat (era) barn mest lik?

Det fick jag också höra. Att H var lik mig men tittar man på bebisbilder så är han mer eller mindre än kopia av sin pappa. Får se om det håller i sig med åren.
  • Trollunge85
    Lavish skrev 2015-05-23 21:59:27 följande:

Sonen är och har hela tiden varit en klon av sin pappa. Varje gång någon har försökt, som de ofta gör, att övertala mig att han börjar bli mer lik mig och få mina drag m.m är det bara att kolla i gamla bilder av sambon för att se att han fortfarande är en klon. Han har ljusare hår än sin pappa, men annars är de nästan identiska. (Det kände jag mig lite bitter över, jag som burit och fött ungen och sen är det ändå bara en pappa-kopia) 

Dottern är fortfarande mer lik sin pappa men hon har även blå ögon som mig, ännu ljusare hår och inte lika mycket av en klon av pappa åtminstone. 

Jag har hört att små bebisar ofta är mer lika sina pappor för att väcka deras fadersinstinkter och övertyga dem om att det är deras barn. Men jag vet inte om det är sant, låter lite suspekt. 

Fast det skulle ju innebära att alla syskon ser likadana ut när de föds för att likna pappan. Eller det gäller kanske bara den förstfödda. Tänkte mest att jag och mina syskon skiljde sig åt i utseende som nyfödda, iaf när det gällde hårväxt och hårfärg. Har aldrig hört det förr men spännande att höra och med tanke på att vi är några som har barn som liknar fäderna kanske det stämmer.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-05-24 16:49:29 följande:

Blir så trött på mig själv! När Selina bara sover små 5 minuters-lurar på dagarna önskar jag inget hellre än att hon ska få sova ett ordentligt pass.. inte för min skull utan för hennes skull.

För två timmar sedan la jag ner henne sovande i vagnen, då hade hon redan sovit en kvart i bärselen. Hon sover än! Tror ni jag njuter och tycker att det är bra? Givetvis inte!

Istället håller jag på att flippa ur.. går till vagnen hela tiden. Hon är väl inte för varm? Hon har väl inget över ansiktet? Hon har väl inte bajsat? Hon ANDAS väl? Blir hispig och undrar om något är fel.. är hon sjuk?

Varför inte bara låta henne sova och inse att bebisar har sovdagar?

Jag kan också bli orolig när det är en sovdag och fundera över vad som är fel. Men jag försöker ta det med ro. När börjar bebisar komma in mer i rutiner? Dvs sova ett eller två långa pass på dagen och nöja sig med det?
  • Trollunge85

Jag tror H har det som kallas kvällsoro. Nu har det följt samma mönster i några dagar. Från ca 19 så är det mycket skrik och svårt att amma honom trots att han är hungrig och trött. Då är det bara rörelse som gäller fram till ungefär 21 då han äntligen somnar för att vakna efter en kort stund för att amma en längre stund och sen somna för natten. I fredags gick jag ut med vagnen vid sju och då somnade han men när jag kom hem vid åtta vaknade han och då var det samma sak fast till 22. Så jag försköt bara skriktiden. Hoppas det har med utvecklingssprång att göra så det snart lugnar ner sig.

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-05-25 09:18:42 följande:
    Det där låter som när dottern var liten - superbra rutiner och lek mellan varje sovpaus. Jag kunde göra annat när hon låg på golvet och lekte.

Nu har vi rätt bra rutiner, men en mycket mer missnöjd bebis som mest vill vara i famnen hela tiden. Han kan ligga en liten stund på golvet eller i babysittern, men då måste man sitta med honom och leka. Sen har vi ju dessutom tre andra barn som behöver uppmärksamhet så det finns inte alltid tid att sitta på golvet och leka med bebis.

Som grädde på moset har vi dessutom total kaos här hemma. Vi bytte ju kök precis innan Tage kom och nu två månader senare har vi upptäckt en jättestor vattenskada. Vi har fått stopp i avloppet så avloppsvattnet har tryckt upp under golvet längs med hela köksinredningen. Vi har nu fått montera bort alla nederskåpar och börjat såga upp golvet. Så vi kommer ha ett gigantiskt hål i golvet och totalt obrukbart kök heeela sommaren. Just nu är det jättelätt att hålla sig för skratt här hos oss...
    Usch vad jobbigt!
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-05-25 19:01:37 följande:
    Ja, verkligen. Och i ärlighetens namn väger jag bara 65 om jag bantar och tränar mer än vanligt, så det är inte min naturliga vikt heller, 67 är egentligen min riktiga vikt. Jag märker ändå stor skillnad på den 5 kg jag gått ner hittills på kläder och kropp. Så 5 till är ju faktist större procent av totalen för varje gram som går...
    Då är du som jag. Har 65 som målvikt men lyckas bara med det när jag verkligen har koll på mat och träning och annars ligger vikten på 67-70 (slarvar jag mycket med maten och träningen går jag upp till 70 men där brukar jag skärpa mig igen)
  • Trollunge85

Var på första föräldragruppen idag. Visade sig att inte så långt från mig så bor det en mamma med en son som är exakt en vecka yngre men heter samma sak som vår lilla pojke. Nog för att det är ett vanligt namn men att det skulle slumpa sig så? Hon var iaf jättetrevlig och vi hade sällskap tillbaka på den 2 km långa promenaden som det är till BVC.

I övrigt var det två till som bodde i vår lilla by och resten i huvudorten där BVC ligger. Tror jag kan få ut mycket av det här. Nästa träff var om två veckor. Tydligen resonerar de som så att det är viktigt att ha täta träffar i början så vi kan lära känna varandra och det tycker jag känns bra.

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-26 10:28:36 följande:

Invägning idag. Minus 1,2kg. Hurra!

Kan vara en tillfällighet, men kan också bero på att jag bytt frukostmackorna mot chiapudding och lyckats komma ut med vagnen minst en halvtimme varje dag. Ingen PW dock, kroppen pallar inte.

Grattis! Jag har precis börjat med snabba promenader men efter 20 min måste jag sakta ner rejält.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-05-26 13:25:21 följande:
    Jag blir vansinnig inombords när min man öppnar munnen om att han är trött eller annat gnäll. Hans tillvaro är så mkt enklare än min, och det vet han, så han borde ha vett att hålla tyst. Vilket han gör för det mesta. Men jag blir också irriterad när han påpekar om han gjort något som han anser är utöver det vanliga "jag har dammsugit/har du sett vad fint jag gjort i badrummet/jag gör faktiskt rätt mkt hemma". VILL DU HA EN APPLÅD ELLER? Jag gör tre ggr så mkt men jag håller inte på och bokför detta.
    Så kan jag också känna emellanåt. Men min man har blivit bättre på att inte vilka ha bekräftelse hela tiden. Tror det var graviditeten som gjorde det. Blev arg lite för många gånger och påpekade att jag har banne mig gjort allt detta och bär på ditt barn men jag kräver inget beröm från dig... Så nu har det blivit mycket mindre sånt trams. Skönt det för jag hade blivit jättearg om han gnällt över trötthet eller liknande när han är hemifrån och jobbar och har möjlighet att gå och sova i gästrummet om han vill ha en hel natts sömn. Han sitter ju inte på maten.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?