Inlägg från: Misty W |Visa alla inlägg
  • Misty W

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-03-29 20:11:03 följande:
    Jag ammar, och det har funkat bra sedan dag ett. Jag kollar då och då att det finns mjölk även när hon slutat äta -och det gör det. Hon ökar även bra (väldigt mycket!) i vikt, så hon borde verkligen inte vara hungrig.

Möjligen äter jag för dåligt så att hon inte håller sig mätt så länge? Jag ska fråga om det imorgon.

Det jag ser som negativt med amningen är dels att jag har svårt att få till en bra sittande position (hon blir arg då, så något gör jag uppenbarligen fel), och att mjölken rinner så snabbt och hon äter så snabbt att hon sätter i halsen. Det sprutar mjölk ut näsan och både hennes och mina kläder blir blöta.

Hon har faktiskt ett sämre grepp nu än första dagarna/veckan också , jag tänker att det kanske beror på att hon är större, starkare och ivrigare nu? Och att mjölken rinner så snabbt? Det gör i alla fall att hon sväljer mycket luft nu, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma ifrån det.
    Jag har ju aldrig fått till nån ordentlig amning med barn nr.2 och valde bort amningen helt denna gången med Elton eftersom jag gjort en bröst op. Men du kanske kan pumpa ut lite först så trycket minskar innan hon äter? Har du prövat sånna där amnings kuddar som ser ut som ostbågar?

Hoppas ni kommer till ro & harmoni snart. Är i te så lätt när man känner sig hjälplös med liten ledsen bebis.
  • Misty W
    Kpax skrev 2015-03-30 10:34:44 följande:
    Ja, mjölka ur lite skulle jag kunna testa.

Jag har även provat att rapa henne två gånger (direkt efter amning och en stund senare), och då kommer det luft båda gångerna. Det är ju bra, även om jag inte vill störa henne när hon sover. :)

Amningskudde som ser ut som en ostbåge? Jag vet inte riktigt vilka du menar? Jag har en sån här lekmer.se/barn-och-baby/graviditet-o-amning/amningskuddar/r%C3%A4tt-start-amningskudde-elefant-gr%C3%B6n men det känns som att den inte är optimal för spädbarn. Skulle satsat på en Doomoo iställer, med såna där små kulor i, den kanske är lättare i början.
    Oj.. Haha jag har ju aldrig ammat så bara fått för mig att dom såg ut som ostbågar, men det är nog stödkuddarna som mina gamla har på jobbet ;)

Jag rapar Elton först när han släpper flaskan, sen får han resten och rapar igen efter det.. Va jätte trött en kväll och va inte så noga med rapningen, då spydde han så nu är det ett måste! Haha
  • Misty W

Borde nog inte gnälla men igår kväll och inatt så har min lille knölat så himla mycket! Han har inte skrikit & gråtit utan "pratat" på ett sätt som gjort mig sömnlös!

Dom måste verkligen födas med ett fantastiskt sinne som känner av omgivningen! Så fort jag lägger huvudet på kudden så vaknar han, men när jag diskar, lämnar på dagis eller handlar (alltså inte kan sova) då sover han! Haha tur man vänjer sig ;)

• Misty W
    septemberbarn08 skrev 2015-03-30 16:24:19 följande:

Varje person som frågar hur stor dottern var när hon föddes svarar sedan med ett "men OJ vad STOR!"

Är det verkligen en stor bebis som vägde 3170g? Då undrar jag dels hur de reagerar på bebisar som väger 5kg och sen hur små bebisarna ska vara för att räknas som liten eller ens "normalstor"?

Haha... Jag får bara jätte bebisar, speciellt mina grabbar!

Dottern vägde 4440g bf+20

Nr2, son vägde 5085g plockad med snitt i v.39+0

Och så Elton (nr.3) vägde 4590g snitt v.39+0

Så 3170g tycker jag är lite ;) tycker nog att alla under 4000g är små ;)
  • Misty W
    Madelia skrev 2015-03-30 19:27:50 följande:

Hej. Tänkte kolla med er en sak jag funderat på. Hur tänker ni andra om att ta in era bebisar på affärer och så nu i början? Väntar ni? Isf hur länge?

Vi har undvikit att ha med henne in, men det börjar kännas lite omständigt nu att jag inte kan gå in någonstans när min sambo jobbar eller att vi inte kan handla tillsammans. Samtidigt vill jag ju absolut inte riskera att hon blir sjuk eller så, då väntar vi hellre. Men jag vet inte hur länge det rekommenderas riktigt.

Vi har varit försiktiga med mycket folk som kan ta i han eller så (nära omgivning) men vi va på Ica maxi redan när han va 4dagar. Jag kände att små sjuka barn får gärna hålla avstånd då deras bacillers så jäkla starka, men eftersom dom stora kommer hem med baciller varje dag (från skola & dagis) så kände vi att det spelar ingen roll hur mycket vi försöker isolera. På dagis känns det som att det går förkylning, magsjuka, ögoninflammation osv dagligen året om. Men Elton får inte följa med in i själva dagishuset utan får ligga kvar i vagnen utanför deras ytterdörr.
  • Misty W

Ni som har flaskbarn (alt. Pumpar ut å ger i flaska) hur mycket äter era barn per gång och hyr många gånger?

Ang hur Elton sover så äter han ungefär 23-24, sover till typ 03-04, sover till 06-07 men när vi flyttade över honom från babynest i vår säng till babynest i hans säng brevid min så sover han bättre. Så om han vaknar och knorrar så ger jag honom nappen om det inte Är mat dax.

Tänkte däremot pröva att ge en större flaska ikväll å se om han håller sig till 4.30-05 så kan sambon ge en flaska innan han drar till jobbet & då får han sova från 21-22 tills han går upp vid 04:30-05 & jag kan sova från hans flaska vid 23-24 tills barnen ska upp vid 06.30-07 för skola å dagis ;)

Eller är det önsketänkande? Haha

• Misty W

Ok, tack för alla svar!

Tror nog att Elton äter mer än va "paketet" säger, men prövade att köra på 165 flaskor igår och då blev det lite längre mellan flaskorna.

Angående lång sömn så funka det nästan ;)

Han käkade vid ca 22 & sen knorra han vid 03.30, men då funkade nappen. Fick putta in den 3 ggr fram till typ 04:25 då jag bad sambon att gå upp å mata honom. Men inget panik/hungerskrik alls. Sen precis som andra säger så kan det vara en bra natt bara ;)

• Misty W

Grattis alla nya bebisar & mammor!

Har alla små kommit nu eller är det några tappra själar som fortfarande väntar?

• Misty W
    Trollunge85 skrev 2015-04-02 20:25:09 följande:
    Jag väntar fortfarande. Har haft molvärk i en vecka nu och slempropp som lossnat sen i lördags men mer blir det inte. Var hos bm ännu en gång idag för att mäta blodtrycket och nu är det väntan till tisdag då jag ska höra av mig till förlossningen för överburenhetskontroll.
    Då håller jag alla tummar & tår för att du snart får träffa din lilla!
  • Misty W

Hej hopp alla glada!

Har en liten skrutt som låter hela tiden! Inte att han skriker utan låter, piper, grymtar, gnäller osv hela tiden när han sover.. Inatt höll jag på att bli knäpp!

För övrigt så va jag på premiär matchen igår (Hammarby fotboll) och drack 4 öl & 1 shot. Trodde jag skulle bli väldigt påverkad eftersom man inte druckit något alls på så länge, men va helt oberörd när jag kom hem vid 19. Fast jag ville inte greja med Elton utan det fick sambon fixa. Hade även gått bra för killen att va passa sina 3 barn ensam (trodde jag) men det visade sig att min mamma hade kommit över och hälsat på hela dagen ;)

Men idag är sambon på djurgårds matchen så jag åkte hem till mamma & pappa för att kunna ha hunden ute ;)

Angående preventiv medel så kommer jag köra på kopparspiral (haft sen efter första barnet) jag mår inte bra av hormoner så det har varit min bästa lösning!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?