• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Det är f.ö de här åkpåsarna jag sneglar på, så himla fina pastellfärger! Finns rosa, blå och grön, alla lika fina :)

Rea nu också.

www.jollyroom.se/produkter/petite-cherie-akpase-pink-lady

Sambon påpekade dock att pastellfärger kanske inte är optimalt om man vill slippa tvätta ofta, och det kan han ju ha rätt i.

• Kpax
    snö 81 skrev 2014-12-14 21:28:57 följande:

Oftast tar du ju inte upp barnet om du är ute på vagnpromenad, men alla barn älskar ju inte att åka vagn så det kan ju hända att du får bära ungen på vägen tillbaka hem eller så.

Min dotter älskade att åka vagn sim pyttis, men jag känner många som fått bära bebisen och skjuta vagnen framför sig :)

Ja då hoppas jag att min också älskar att åka vagn! Annars får det väl bli bärselepromenader istället.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-12-14 21:59:15 följande:

Vagga och vagn har samma täcke och kudde. Medans spjälsängens täcke och kudde är större. Spjälsängskudde inte okej i vagnen fick jag höra av en gammal tant som jobbat på BB.

Jag kommer nog att ha fleeceoverall täcke, kudde och lock. En vanlig åkpåse skulle bli alldeles för klumpig i våran vagn som har hårdlift. Jag har en två miniåkpåsar som jag kan använda om det behövs.

Ah, det är ju DET också, åkpåsen ska få plats i vagnen. Nåja, jag har just gått med i en barnvagnsgrupp på Facebook, så jag kan säkert få svar på frågor om specifika kombinationer där.

Ja det där med kudde verkar ju inte så självklart. Har sneglat på den där pandakudden, men ska läsa på lite mer. Ska även klura ut hur man gör med täcke /filt i spjälsäng, och vad man använder om barnet ligger i ett bavynest i sängen (tänker spontant att den inte bör ligga mellan oss under dubbelsängstäcket). Gud vad mycket det är att tänka på första gången!
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-12-15 06:14:54 följande:

I Babynestet kommer vi nog använda vaggtäcket eller en tjockare filt. Fast jag har ett litet barn är det mycket nytt för mig också, eftersom det är en väldig skillnad på att få i juni och i mars. Dottern hade sovpåse och en stickad eller flanellfilt. Flanellfiltarna är mysiga till bebis, vi hade en med spöket laban. Dottern fick en supermjuk fleecefilt (newbie från Kappahl) det är hennes favorit ännu, den använder vi när hon ska sova borta.

Det finns hur mycket som helst att tänka på när man får bebis. Det mesta löser sig utan att man behöver fundera. Bästa tipset är att ha en reserv sovplats om det är sömnlösa nätter. Så inte båda föräldrarna behöver vara vakna.

Det där med en extra sovplats verkar vara guld. Jag funderar på en bäddfåtölj i barnets rum, har ingen lust att köpa en riktig säng.
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2014-12-15 09:32:30 följande:

Vi har aldrig samsovit med vår son så jag är inte så påläst, men det skall finnas information från socialstyrelsen (?) som heter "säker samsovning"

Jag har förstått att det är som en checklista över vad man skall tänka på om man har sina spädbarn i sängen men jag kanske är ute och cyklar :)

Åh vad bra, ska kolla upp det!

Frågan är om jag kan sova med en bebis i sängen, eller om jag blir för nervös. Annars tänkte jag att man kanske kunde ta bort en sida på spjälsängen och sätta ihop den med vår säng. Främst om jag ammar.
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2014-12-15 21:26:29 följande:

Så gjorde vi, köpte en spjälsäng med sänkbar sida som stod intill min säng. Vår pojk ammade inte så när han slutade äta på natten så störde vi mest varandra. Han flyttade ut på eget rum när han var 3-4 månader. Bästa vi gjort, skall bli spännande och se om lillasyster blir lika enkel eller om det blir en liten klängapa :)

Ja så kan det förstås också bli! Man får väl testa sig fram. Skönt med en så pass självständig bebis, jag har hört flera som haft bebisar som bara kunnat sova i famnen på en förälder, det låter fruktansvärt jobbigt! :S
  • Kpax
    snö 81 skrev 2014-12-16 07:59:01 följande:

Vi samsov när dottern var nyfödd, men jag vågade knappt sova. Jag var livrädd att hennes pappa skulle rulla över henne eller råka lägga täcket över ansiktet :-/

Denna gång blir det inte samsovning för oss...

Det är lite så jag känner också, det är högst tveksamt om jag skulle fixa det nu när jag funderat. Och om man råkar dra en armbåge rätt i fontanellen, hur fan mår man då?? Nej det kanske är bäst med spjälsäng bredvid ändå, babynestet får man väl användning för ändå.
  • Kpax
    Nixe skrev 2014-12-16 09:53:08 följande:

Jag tänkte likadant så vi köpte en sån där sidosäng från babybay som man hakar fast i den egna sängen, det känns smidigt :)

Jag har sett dem och tycker att de verkar bra! Man behöver inte oroa sig för att det ska bli en glipa så bebisen ramlar ner. Enda minuset är väl att om bebisen sover bäst i eget rum så har man kastat pengarna i sjön. Eller har de en sida som man kan sätta på, så det blir en hel säng?
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2014-12-16 08:07:42 följande:

Jag hade svårt att sova med dottern i babynest i vår säng. Vi hade tagit bort ena sidan på spjälsängen så att den stod dikt an vår säng och till och med det var för nära har jag insett såhär i efterhand . Nu blir det nog att ha bebisarnas spjälsäng bredvid vår men har inte bestämt än om vi tar bort ena sidan eller om vi låter den vara kvar och ställer den med ett litet mellanrum istället.

Vet några som ställt spjälsängen vid fotänden på sängen och då har både de och bebisen sovit bättre. Man får se vad som funkar när de kommer.

Ja, det där med att inte ha spjälsidan kvar är väl egentligen bara praktiskt om man ammar på natten? Annars kanske det räcker med att stoppa in en hand för att ge närhet och tröst? Ger man flaska måste man ju ändå upp.
  • Kpax
    Pojkmamma01 skrev 2014-12-16 19:20:54 följande:

Kpax: inte så länge.. Tror runt 2-2,5 vecka sedan jag skickade in alla papper. Dagen innan jag fick hem pappret där de meddelade att de beviljade mig hel gravidpenning så ringde de och pratade med min chef..

Ooh! Imorgon är det två veckor sedan jag skickade in. De har inte ringt min chef idag iaf, det hade han sagt. Men han var borta större delen av dagen. Hoppas de ringer imorgon!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?